اندروید ۱۴ و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

نسخه جدید محبوب‌ترین سیستم عامل جهان به زودی عرضه خواهد شد. گوگل، شرکتی که این سیستم‌عامل را مدیریت می‌کند، درباره اندروید ۱۴ به بهبود حریم خصوصی، افزایش امنیت و پشتیانی بهنر توسط نمایشگرهای بزرگ‌تر مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تاشو اشاره کرده است. این نسخه از اندروید هنوز در مرحله آزمایشی است، اما نسخه نهایی احتمالاً در پایان تابستان عرضه می‌شود.

موبنا – همان طور که اشاره شد برنامه اندروید ۱۴ بتا طبق روال در حال انجام است و گوگل برای انتشار بزرگ آن در پاییز ۲۰۲۳ آماده می‌شود. در حال حاضر، ما در حال بررسی اندروید ۱۴ بتای ۳ هستیم که آخرین نسخه موجود است. هنوز چند ماه با نسخه نهایی فاصله داریم و در این بین، تعداد زیادی ویژگی جدید وجود دارد که قبل از عرضه نسخه پایدار آن برای گوشی‌های اندرویدی، آنها را بررسی می‌کنیم.

هیجان‌انگیزترین چیز در مورد یک به‌روزرسانی بزرگ اندروید آن است که معمولا ویژگی‌های کاملا جدیدی را به همراه  می‌آورد. به‌روزرسانی اندروید ۱۲ گوگل، بزرگترین بازطراحی بصری سیستم عامل از زمان اندروید ۵ آب نبات چوبی را رقم زد.

فلسفه طراحی جدید، همراه با لیست کاملی از ویژگی‌های جدید، ظاهر و احساس اندروید ۱۲ را کاملاً متفاوت از ورژن‌های قبلی کرده است. سپس اندروید ۱۳ آمد و بسیاری از گزینه‌های زیبایی شناختی را دو برابر کرد. حالا به سراغ اندروید ۱۴ می‌رویم که احتمالاً تغییرات بیشتری به همراه خواهد داشت. در ادامه مطلب، ویژگی‌هایی را که توجه ما را به خود جلب کرده است، بررسی می‌کنیم:

تصاویر زمینه ایموجی

ممکن است این موضوع برای شما نیز هیجان‌انگیز به نظر برسد. کاستوم والپیپرهای سفارشی ایموجی آیفون که در iOS 16 معرفی شدند، جذاب بودند و  جای آنها در اندروید خالی بود. حالا اندروید ۱۴ نیز ویژگی مشابهی را ارائه می‌کند که می‌توانیم آن را امتحان کنیم.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

به نظر می‌رسد گوگل این ایده را حتی بهتر از اپل اجرا کرده است. به سادگی چند ایموجی را وارد کنید، یک الگو را انتخاب کنید، حالا می‌توانید یک پالت رنگ را در بالا اعمال کنید. اگر باز هم به اندازه کافی جالب نیست، می‌توانید آن را به یک تصویر زمینه زنده با جلوه‌های متحرک هنگام لمس صفحه، تبدیل کنید.

میانبرهای قابل تنظیمر برای قفل صفحه نمایش

میانبرهای قابل تنظیمر برای قفل صفحه نمایش یک ویژگی جدید برای اندروید نیست، اما تقریباً به دستگاه‌های گلکسی سامسونگ  محدود شده است. حالا این مورد یکی از ویژگی‌های بومی اندروید خواهد بود.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

پیش از این، گوگل تصمیم می‌گرفت کدام میانبرها در صفحه قفل موجود باشند و ممکن بود واقعا چیزهایی نباشند که شما استفاده می‌کنید. اندروید ۱۴ به شما اسلات‌هایی در سمت چپ و راست نمایشگر برای استفاده از چراغ قوه، حالت مزاحم نشوید، دوربین، گوگل ولت، بی‌صدا کردن، گوگل هوم، اسکنر کد QR یا دوربین ویدیویی می‌دهد.

ژست‌ حرکتی بهتر برای منوی نویگیشن «برگشت»

ژست‌های ناوبری مبتنی بر سوایپ اندروید از زمانی که برای اولین بار با اندروید ۹ پای معرفی شدند، بسیار تکامل یافته‌اند. همه کاربران طرفدار ژست‌های حرکتی نیستند، اما اندروید ۱۴ به نظر می‌رسد با یک ژست «پیش‌بینی‌کننده» توجه افراد بیشتری را جلب کند.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

همانطور که برای رفتن به صفحه قبلی از سمت چپ یا راست سوایپ می‌کنید، یک پیش‌نمایش محو شده از جایی که می‌روید مشاهده می‌کنید. ژست حرکتی برگشت گاهی اوقات نمی‌تواند برنامه‌های بخصوصی را پیش‌بینی کند، بنابراین باید منتظر بمانیم تا گوگل عملکردش را بهترکند.

پشتیبانی بهتر از صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش

در هنگام بررسی تبلت وان پلاس پد یکی از اشکالاتی که مشاهده شد در مورد عملکرد صفحه کلید، حرکات کند پد لمسی و چیدمان کلیدها بود. البته قبول داریم که اندروید یک سیستم‌ عامل دسکتاپ نیست، اما وقتی صفحه‌کلید و ترک‌پد با اندازه کامل دارید، انتظار داریم که همه چیز به درستی کار کند.

مجموعه‌ای از پیشرفت‌های جدید در عملکرد صفحه کلید و ترک‌پد در نسخه‌های اولیه اندروید ۱۴  مشاهده شد. این موارد ممکن است شامل قابلیت شخصی‌سازی کلیدهای Caps Lock، Ctrl، Alt و Meta باشند. برخی از کدهای کلیدها نیز تغییر کردند تا با ناوبری اندروید بهتر کار کنند و به نظر می‌رسد از کنترل رسانه و تنظیم نور پس‌زمینه صفحه کلید هم پشتیبانی می‌شود.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

در قسمت ترک‌پد، به نظر می‌رسد تنظیمات جدیدی برای جهت پیمایش، کلیک، سرعت اشاره‌گر و ژست‌ها وجود خواهد داشت. برخی از این موارد چیزهایی است که سازندگان خودشان آن را حل کرده‌اند، اما خوب است که گوگل آنها را درون اندروید قرار دهد.

به راحتی از تلفن خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید

در حال حاضر پروژه‌ای در حال انجام است که به شما امکان می‌دهد یک دستگاه اندروید را به‌عنوان وب‌کم USB Video Class» (UVC) وصل و استفاده کنید. این مورد بسیار جالب خواهد بود. شاید اندروید ۱۴ همین کار را انجام دهد.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

کاربران اوقات از لپ‌تاپ خود با یک مانیتور بزرگتر استفاده می‌کنند و تنظیم وضعیت وب‌کم آزار دهنده است. پس از عرضه اندروید ۱۴ به سادگی می‌توانید گوشی خود را وصل کنید و از آن بدون هیچ نرم‌افزار اضافی به عنوان وب‌کم استفاده کنید.

به‌روزرسانی آسان‌تر برای منوی اشتراک گذاری

اگر چیزی وجود دارد که تقریباً همه کاربران اندروید از آن متنفر باشند منوی اشتراک‌ گذاری بسیار ناهمگون آن است. هر سازنده‌ای سبک خاص خود را دارد و برخی از برنامه‌ها نیز از منوی مخصوص خود به جای منوی اشتراک‌ گذاری پیش‌فرض سیستم عامل استفاده می‌کنند.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

اندروید ۱۴ دارای یک منوی اشتراک گذاری بازطراحی شده با یک ردیف اختصاصی برای سفارشی‌سازی برنامه‌ها است. این بدان معناست که برنامه‌های بیشتری از منوی اشتراک گذاری سیستم استفاده خواهند کرد. همچنین، منوی اشتراک‌‌ گذاری بخشی از سیستم‌عامل اندروید است، یعنی گوگل تنها با به‌روزرسانی‌های کامل سیستم می‌تواند آن را تغییر دهد. در اندروید ۱۴ ممکن است این منو با هر بار به‌روزرسانی‌ بهتر شود.

یافتن Bloatware‌ها آسان‌تر خواهد شد

بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی تعداد زیادی نرم‌افزار از پیش نصب‌ شده ( Bloatware‌ ) دارند، از برنامه‌های اپراتورها گرفته تا بازی‌های تجاری و اسپانسرینگ. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اندروید ۱۴ ممکن است قابلیتی به نام «برنامه‌های نصب شده در پس‌زمینه» را در منوی Developer Options معرفی کند که به برنامه‌های از پیش نصب شده اشاره می‌کند.

اندروید 14 و ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن

این ویژگی فوق‌العاده مفید خواهد بود. من یکی از اولین کارهایی که هنگام خرید یک دستگاه اندرویدی جدید انجام می‌دهم این است که لیست برنامه‌ها را مرور کرده و bloatware‌ها را پیدا و حذف نصب کنم. تعداد برنامه‌ها بسته به دستگاه، می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ مورد باشد. حالا یک مکان متمرکز وجود دارد که می‌توانم همه آنها را پیدا کنم.

 منبع: آی تی رسان

دکمه بازگشت به بالا