آشنایی با تاریخ و فرهنگ سنندج با نگاهی به جاذبه های گردشگری

یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی غرب کشور، شهر زیبای سنندج، مرکز استان کردستان است. آب و هوای عالی این شهر در فصل تابستان در کنار مجموعه بزرگی از میراث ارزشمند و باستانی ایران، باعث شده که سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان، سنندج را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

مورخان بر این باورند که قدمت این منطقه کردنشین ایرانی، به نیمه اول قرن یازدهم هجری قمری می رسد. در واقع به ابتکار سلیمان خان، حاکم کردستان در زمان شاه صفی، سنندج بنا شد. با ما همراه شوید تا در این متن شما را با جاهای دیدنی سنندج و جاذبه های گردشگری آن، آشنا کنیم.

خانه کرد یا عمارت آصف خان وزیری سنندج

خانه کرد که در مرکز شهر سنندج قرار گرفته به عمارت آصف خان وزیری نیز معروف است. این بنای قدیمی در دوره صفویه ساخته شده و در دوران قاجار و پهلوی اول، بخش هایی به آن اضافه شد. در حال حاضر نیز به عنوان موزه، آماده پذیرایی از گردشگران علاقه مند به تاریخ کهن این شهر است.

مساحت این عمارت قدیمی، در حدود ۴۵۰۰ متر مربع بوده که از یک تالار ورودی نیم هشتی، ایوان ستون دار، تالار تشریفات، پنجره های ارسی، رواق، حمام، قنات، حیاط خادمین و حیاط مرکزی تشکیل شده است؛ البته اگر نگاهی به معماری خانه کرد بیندازید، متوجه تزئینات زیبا و هنرمندانه‌ ایرانی در بخش های مختلف آن خواهید شد.

 

عمارت خسرو آباد سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج و از معروف ترین جاذبه های باستانی شهر، عمارت خسرو آباد است. به طور کلی اسناد تاریخی دقیقی برای تخمین قدمت این بنا وجود ندارد؛ اما برخی از مورخان تاریخ احداث آن را به دوره سلطنت خسروخان اول اردلان که به موازات سلطنت کریم خان زند بوده، نسبت می دهند.

به نظر می رسد این عمارت محل استقرار فرمانداران اردلان بوده است. از طرفی در دوره قاجار نیز به عنوان کاخ سلطنتی حاکمان شهر استفاده می شد. این بنای تاریخی زیبا و باشکوه از دو بخش اصلی کاخ سلطنتی و عمارت شرقی، به همراه حمام، اتاق قاپچیان و اتاق خدمتکاران تشکیل شده است. تزئینات مختلفی مانند گچ بری ها و ارسی ها در کنار حوض صلیبی شکل بسیار زیبای حیاط، از ویژگی های معماری عمارت خسرو آباد هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند.

آشنایی با تاریخ و فرهنگ سنندج با نگاهی به جاذبه های گردشگری

عمارت مشیر دیوان سنندج

این عمارت تاریخی توسط میرزا یوسف مشیر دیوان جانشین حاکم منطقه، در دوره قاجار، بنا شد. برای بازدید از خانه مشیر دیوان باید به خیابان شهدا (فرح سابق) بروید. سبک معماری ایرانی به خوبی در این بنای قدیمی، قابل مشاهده است. در واقع عمارت مشیر ۷ حیاط مختلف با حوض های آبی مجزا و در عین حال متصل به سایر آب نماها دارد. از طرفی این حیاط ها بخش های خصوصی، عمومی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی را شامل می شوند.

گچ بری ها، مقرنس کاری ها، ارسی ها، حجاری های روی سنگ ازاره و سردر نیم هشتی با سکوها و طاق نماهای آجرکاری از ویژگی های معماری عمارت تاریخی مشیر است؛ همچنین پنجره های ساختمان اصلی به صورت گرده چینی چوب و شیشه رنگی بوده و از تالار و ایوان ستون دار تشکیل شده است.

 

پل قشلاق سنندج

پل تاریخی قشلاق روی رودخانه قشلاق و در ۲۰ کیلومتری سنندج، سمت جاده سقز قرار دارد. قدمت این پل به دوره صفویه و زندیه می رسد و بنا به گفته مورخان، پل به دستور شاه صفی صفوی و به همت سلیمان خان اردلان ساخته شده است؛ البته در دوره قاجار نیز مرمت و بازسازی شد.

این پل، طولی برابر ۷۸ متر، عرض ۳ متر و ۶ دهانه دارد؛ از طرفی ارتفاع آن در بلندترین نقطه از کف رودخانه به حدود ۶.۴ متر می رسد. اگر به دیدن پل قدیمی قشلاق رفتید، می توانید از طبیعت زیبا و بی نظیر دریاچه سد و رودخانه قشلاق نیز لذت ببرید.

آشنایی با تاریخ و فرهنگ سنندج با نگاهی به جاذبه های گردشگری

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

از پرطرفدارترین تفرجگاه های کوهستانی شهر سنندج می توان به مجموعه تفریحی پارک آبیدر در بخش غربی و در بین کوه های آبیدر اشاره کرد. در واقع این پارک زیبا روی کوه هایی با ارتفاع ۲۲۵۰ تا ۲۳۵۰ متر قرار گرفته و چشم اندازی بی نظیر از شهر را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

کلمه آبیدر در لغت به معنای محلی است که آب بسیاری از آن جاری می شود؛ از این رو با توجه به چشمه های درون این کوه ها، نام این منطقه را آبیدر گذاشتند. طبیعت زیبا و آب و هوای عالی پارک آبیدر، باعث شده تا در اغلب روزهای سال، میزبان گردشگران بسیاری باشد. پارک جنگلی آبیدر حدود ۴ کیلومتر با مرکز شهر سنندج فاصله داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است.

 

و در آخر

سنندج شهری زیبا با جاذبه های گردشگری متعدد در دشت های قشلاقی منطقه کوهستانی زاگرس در جنوب استان کردستان است. این شهر که یکی از بزرگترین شهرهای کردنشین ایران به شمار می رود، در دوره صفویه و قاجاریه به دلیل موقعیت جغرافیایی و فعالیت های شهری، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ از این رو علاوه بر طبیعت بی نظیر، جاذبه های تاریخی بسیاری نیز در خود جای داده که در این متن به برخی از آن ها اشاره کردیم.

اما همانطور که می دانید، هیچ چیز جای یک سفر ماجراجویی به سنندج را نمی گیرد؛ پس فرصت را از دست نداده و با مراجعه به سایت فلای تودی علاوه بر رزرو هتل سنندج، بلیط هواپیما ارزان قیمت نیز تهیه کنید. نظر شما در مورد جاهای گردشگری و دیدنی سنندج چیست؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا