برج الباباس؛ شهر متروکه ترکیه و دیزنی لند آسیایی گردشگران (+فیلم و عکس)

در حقیقت، برج الباباس به عنوان یک پروژه توسعه شهری لوکس طراحی شده بود تا یک زندگی سلطنتی را برای افرادی که مایل به پرداخت هزینه ای از ۳۷۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار باشند، فراهم کند.

موبنا – اگر دیزنی ورلد یکی از شادترین مکان های روی سیاره زمین است، در مقابل، برج الباباس (Burj Al Babas) ممکن است یکی از وهم‌آورترین نقاط جهان باشد. این شهرک که در نزدیکی دریای سیاه قرار دارد، مملو از خانه های ویلایی به شکل قلعه های کوچک است که نیمه کاره و کاملا متروک رها شده اند. اگرچه مانند بسیاری دیگر از شهرهای ارواح جهان، ابتدا قرار نبود شرایط بدین ترتیب پیش برود.

در حقیقت، برج الباباس به عنوان یک پروژه توسعه شهری لوکس طراحی شده بود تا یک زندگی سلطنتی را برای افرادی که مایل به پرداخت هزینه ای از ۳۷۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار باشند، فراهم کند.

 

 

گروه ساروت (Sarot Group)، توسعه دهنده پروژه، قصد داشت تا خارجی های ثروتمند به ویژه اعراب حوزه خلیج فارس که علاقه ای به جنوب فرانسه یا شمال اسپانیا ندارند را برای لذت بردن از آب و هوایی مدیترانه ای راهی ترکیه کند. بر همین اساس، ساخت خانه هایی شبیه به قلعه های دیزنی لند با تزئیناتی به سبک گوتیک مشرف به جنگلی سرسبز در ترکیه کلید زده شد.

برج الباباس در محدوده شهر مودورنو قرار دارد که به واسطه چشمه های آب گرم و بافت سنتی خود مشهور است.

چرا شهرک برج الباباس به مکانی متروک تبدیل شد؟

ساخت و ساز پروژه برج الباباس در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و انتظار می رفت تکمیل آن چهار سال طول بکشد. اما تقریبا با گذشت همین مدت زمان، توسعه دهندگان مجبور به اعلام ورشکستگی شدند. زمانی که ساخت و ساز پروژه ادامه داشت، مردم محلی هم از نظر زیبایی شناسی خانه ها و هم از شیوه های کسب و کار توسعه‌ دهندگان رضایت نداشتند.

بسیاری به این نکته اشاره داشتند که ویلاهایی به شکل قلعه شبیه هیچ چیزی در این منطقه به ویژه عمارت های تاریخی به سبک عثمانی نیستند. همچنین، شکایتی علیه توسعه ‌دهندگان پروژه مبنی بر تخریب درختان و آسیب به محیط زیست ثبت شد.

از سوی دیگر، اقتصاد ترکیه در سال های پس از آغاز پروژه دچار مشکل شد و توسعه دهندگان خیلی زود با بدهی های سنگین میلیون دلاری مواجه شدند. ترکیبی از انتخاب ها و زمان‌بندی بد، روند ساخت و ساز را متوقف کرد.

برج الباباس

آیا پروژه برج الباباس تکمیل می شود؟

حتی زمانی که سرمایه گذاران و خریداران در سال ۲۰۱۹ پول خود را از پروژه ۲۰۰ میلیون دلاری برج الباباس بیرون می کشیدند، گروه ساروت اطمینان داشت که این فقط یک دست‌انداز در مسیر ساخت و ساز است و پروژه تکمیل خواهد شد. اما با آغاز همه گیری بیماری کرونا، زندگی افراد بسیاری تغییر کرد و پروژه برج الباباس نیز به طور کامل رها شد.

اگرچه از سرگیری دوباره این پروژه غیرممکن نیست، اما با توجه به شرایط فعلی چنین اتفاقی بعید به نظر می رسد.

پروژه برج الباباس قرار بود از ۷۳۲ ویلای قلعه مانند به همراه امکانات دیگر مانند مرکز خرید و سالن سینما تشکیل شود، اما در حال حاضر فقط ۵۳۰ ویلای نیمه کاره و متروک در منطقه وجود دارد.

از راه دور، این شهرک با سقف های مخروطی خاکستری شبیه به جایی به نظر می رسد که از یک فیلم شرکت دیزنی خارج شده است، اما هرچه به آن نزدیک‌تر شوید، برج الباباس به ردیف هایی از قلعه های نیمه کاره و متروک با حس و حالی آخرالزمانی تبدیل می شود.

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

برج الباباس

 

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا