تشعشعات دکل‌های مخابراتی بی‌خطر یا مضر؟

استاندارد تشعشعات سایت ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛  در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشعات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی شود.

موبنا – سایت‌ها و دکل‌های موبایل معمولا در پشت بام منازل یا واحدهای اداری و تجاری شهری، در پارک‌ها، دیوارها، خیابان‌ها، چهارراه‌ها، جاده‌ها و نزدیک به جاده‌ها و قطارهای بین شهری  نصب می‌شوند و نصب سایت روی پشت بام منازل، با توجه به آنچه اعلام می‌شود، هیچ گونه خطر پرتوگیری برای ساکنین در بر ندارد، یکی از روش‌های متداول در جهان است که برای توسعه سریع شبکه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد تشعشعات سایت ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود؛  در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشعات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی شود. با این حال بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان است، اما این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است و تحقیقات جدید در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی نشان می‌دهد که نیاز به نگرانی خاصی در این زمینه بویژه درباره تشعشعات آنتن‌های موبایل وجود ندارد.

در ایران هم طی سالهای گذشته، بروز این نگرانی‌ها سبب شد مردم با نصب ‌BTS های موبایل در محله‌ها یا اطراف ساختمانهایشان مخالفت کنند. بنابراین این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و توجه ویژه‌ای برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها انجام شد. در این راستا، ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا ۱۸ گیگاهرتز در نقاطی از مناطق حساس تهران شامل بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان نصب و راه‌اندازی شد تا تشعشعات پرتوهای رادیوئی و مایکروویو به صورت ۲۴ساعته و در تمامی روزهای هفته از سوی رگولاتوری پایش ‌شود.

در همین رابطه وزارت ارتباطات در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است: برای ایجاد پوشش کامل ارتباطی در نقاط کور شهرها و روستاها، اپراتورهای ارتباطی نیاز به نصب دکلهای  مخابراتی و تجهیزات مربوطه را دارند. اما گاهی اوقات به خاطر ذهنیتی که برخی از مردم از مضر بودن تشعشعات این دکلها دارند، به اپراتورها اجازه نصب دکل و تجهیزات ارتباطی را در محله‌ها داده نمی‌شود که طبیعتا این اقدام باعث ایجاد مشکل و عدم آنتن دهی مناسب در نقاط کور می‌شود که حل این مشکل جز با همکاری ساکنین آن محله ها قابل حل نیست.

این درحالیست که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس وظیفه ذاتی خود مستمرا تشعشعات دکل‌های مخابراتی را مورد پایش قرار داده و این روند همواره از سوی نهادهای نظارتی تخصصی همچون سازمان انرژی اتمی نیز بر اساس استانداردهای جهانی مورد بررسی دقیق و سختگیرانه ای قرار می گیرد چراکه حفظ سلامت مردم در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد.

خوشبختانه اندازه گیری میزان تشعشعات و نظارت دقیق بر آنها باعث شده که تاکنون میزان تشعشعات دکل های مخابراتی در سراسر کشور بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی قرار داشته باشد. از همین رو نیاز است تا رسانه‌ها با ارائه اطلاعات دقیق، نگرانی مردم از مضر بودن تشعشعات دکل‌های مخابراتی را برطرف کنند تا  بتوان روند توسعه زیرساختهای ارتباطی سیار در کشور را با شتاب دنبال کرد.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا