لزوم توجه اپراتورهای تلفن همراه به هوشمندسازی درجهت بهبود کیفیت خدمات

هوشمندسازی و فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی فرصت خوبی برای اپراتورها فراهم می‌کند تا با استقرار راهکارهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندهای عملیاتی و داخلی شرکت، جریان‌های درآمدی جدید برای خود ایجاد و از هدررفت منابع جلوگیری کنند.

موبنا – امروزه هوشمندی و هوشمندسازی به جزء لاینفک زندگی مبدل شده است واغلب کشورهای پیشرفته هوشمندسازی را به عنوان یک ضرورت مهم برای خود می‌دانند و حتی در کشور ما نیز علیرغم بی‌میلی‌هایی که در ابتدا در استفاده از اشیاء هوشمند وجود داشت اکنون بیش از حد تصور محبوب شده و درحال پیشرفت است و که تا جایی که کمتر دیگر می‌توانیم از گوشیهای موبایل غیرهوشمند استفاده کنیم و حتی نمی‌توانیم زندگی و کار خود را بدون آن تصور کنیم.

بهره‌گیری از لوازم هوشمند و هوشمندسازی در زندگی مزایایی از جمله بهبود توانایی‌های حل مسئله، افزایش خلاقیت، مهارت‌های تصمیم‌گیری بهتر، پیشرفت تحصیلی بالاتر، بهبود مهارت‌های اجتماعی و موفقیت شغلی بیشتر را در بر دارد. بنابراین به طور کلی، هوشمندی می‌تواند مزایای بی‌شماری را هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی برای کل جامعه به همراه داشته باشد.

به منظور کمک به پیشرفت و تسریع هوشمندسازی در سطح جامعه نیاز است که اپراتورهای ارتباطی تلفن همراه زیرساختهای لازم را فراهم آورند. البته نباید غافل از این مسئله شد که هوشمندسازی و فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی فرصت خوبی برای اپراتورها فراهم می‌کند تا با استقرار راهکارهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندهای عملیاتی و داخلی شرکت، جریان‌های درآمدی جدید برای خود ایجاد و از هدررفت منابع جلوگیری کنند.

به همین منظور نیاز است که اپراتورهای تلفن همراه حتی پیش از پیش از تدوین سند حکمرانی اقدام به پیاده‌سازی و توسعه پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود کنند تا به این طریق بتوانند علاوه بر صرفه‌جویی مالی در هزینه‌های خود به مشترکان خود خدمات باکیفیت و ارزان قیمتتری عرضه کنند.

 

ضرورت توجه به مقوله هوشمندسازی در اپراتورهای ارتباطی

اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند از اشکال مختلف هوش مصنوعی برای بهبود خدمات و تجربه مشتری خود استفاده کنند. مثلا ممکن است از هوش مصنوعی(AI)  برای تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیک شبکه در زمان واقعی، شناسایی الگوها و ناهنجاری‌ها و بهینه‌سازی عملکرد شبکه استفاده کنند. همچنین ممکن است از چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت‌های پشتیبانی مشترکان خود استفاده کنند. استفاده از هوش مصنوعی در اپراتورهای تلفن همراه می‌تواند به مشتریان در مورد سوالات و مشکلات رایج کمک کند، توصیه‌های شخصی ارائه دهد و حتی به عیب‌یابی مشکلات فنی کمک کند.

علاوه بر این، اپراتورهای تلفن همراه ممکن است از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای به دست آوردن بینشی در مورد رفتار و ترجیحات مشتری استفاده کنند. با تجزیه و تحلیل داده‌هایی مانند سوابق تماس، پیام‌های متنی و الگوهای استفاده از برنامه، آنها می‌توانند کمپین‌های بازاریابی هدفمند ایجاد کنند و خدمات خود را برای برآورده کردن بهتر نیازهای مشتریان خود تنظیم کنند.

خوشبختانه اپراتورهای تلفن همراه کشور ما نیز سعی دارند تا در این زمینه پیشتاز عمل کنند تا به این طریق بتوانند ضمن پرچمداری در بازار رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه کشور، رضایت مشترکان خود را جلب نمایند.

به عنوان مثال در این زمینه اپراتور همراه اول در نوروز امسال و ماه مبارک رمضان جاری با فراهم کردن امکان تخصیص اعتبار دیجیتال به مشترکان خود بسته به شانس آنها، سعی دارد تا اعتبار استفاده از سرویس‌های دیجیتال به آنها تعلق گیرد.

این اپراتور حتی از مدت‌ها پیش برای اجرای هوشمندانه کمپین‌ها و طرح‌های تجاری خود، پیشنهادات شخصی‌سازی شده‌ای را به مشترکان دائمی و اعتباری خود می‌داد که مبتنی بر هوش مصنوعی و براساس الگوی مصرف هر مشترک انجام می‌شد.

بنابراین از همین یک قلم اجرای AI می‌توان دریافت که استفاده از هوش مصنوعی تا چه اندازه در موفقیت اپراتورهای تلفن همراه، نقش‌آفرین است و آنها را قادر می‌سازد خدمات بهتری در راستای ارتقای رضایت مشترکان و ابتکار عمل در زمینه‌های رقابت تجاری ارائه دهند.

 منبع: ایلنا

دکمه بازگشت به بالا