مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث ال نود چیست؟

استفاده از وسایل نقلیه زمینی به عضوی جدایی ناپذیر در زندگی امروزی تبدیل شده است. از طرفی هم باید تمام خودرو‌ها مشمول بیمه شخص ثالث باشند. اهمیت این بیمه نامه به قدری است که انتقال بیمه شخص ثالث ال نود و سایر خودروها طراحی و اجرا شده است.

همچنین بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های متداول و الزامی‌ است که تمام شرکت‌های بیمه‌ای آن را صادر می‌کنند. اگر این بیمه را با استعلام و مقایسه خریداری کنید به طور حتم بهترین بیمه ثالث با قیمت مناسب را خریداری خواهید کرد. از طرفی هم برای اینکه با اهمیت بیمه ثالث و نحوه انتقال تخفیفات این بیمه نامه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث ال نود

بیمه شخص ثالث ال نود همان بیمه نامه‌ای است که باید برای خودرو تهیه شود. این بیمه نامه یکی از متداول‌ترین بیمه‌ها است که به دلیل اجباری بودن، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. همچنین تمام شرکت‌های بیمه‌ای این بیمه نامه را صادر خواهند کرد. دقت کنید که اگر دارنده خودروی ال نود، تاریخ تمدید بیمه ثالث خودروی خود را فراموش کند، مشمول جریمه خواهد شد.

این جریمه به دو صورت خواهد بود که به شرح زیر هستند:

  • جریمه از سوی شرکت بیمه: اگر صاحب خودرویی تاریخ تمدید بیمه نامه ثالث را فراموش کند، از سوی بیمه مرکزی و شرکت بیمه جریمه شده و به صورت روزشمار باید این جریمه را پرداخت کند که در نهایت مبلغ جریمه به حق بیمه اضافه می‌شود.
  • جریمه از سوی پلیس: اگر پلیس راهنمایی و رانندگی خودرویی را استعلام کند و خودرو فاقد بیمه ثالث باشد، خودرو را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند.

همچنین این بیمه نامه دارای سه طرف قرارداد است که به شخص اول بیمه‌گزار به شخص ثالث بیمه‌گر و به شخص زیان دیده در حادثه‌های رانندگی اشخاص ثالث گفته می‌شود. بیمه ثالث با توجه به قرارداد بیمه نامه، خسارت‌های مالی و جانی که برای اشخاص ثالث ایجاد می‌شود را جبران خسارت می‌کند که شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به سقف تعهدات خود، هزینه‌های ایجاد شده را جبران خواهند کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث ال نود

بیمه شخص ثالث ال نود دارای دو نوع پوشش جانی و مالی است که با توجه به دیه اعلام شده و سقف تعهدات شرکت بیمه قابل خریداری خواهد بود. البته دقت کنید که میزان تعهدات بیمه شخص ثالث ال نود با توجه به حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گزار مشخص می‌شود. اما به طور کلی دو نوع پوشش بیمه نامه ثالث به شرح زیر هستند:

  • خسارت‌های جانی و بدنی: پوشش جانی اشخاص ثالث در شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به بیمه نامه ماشین جبران خسارت خواهد شد. دقت کنید که هر شرکت بیمه‌ای با توجه به انتخاب پوشش‌ها و دیه اعلام شده در ابتدای سال، میزان سقف تعهدات خود را مشخص می‌کند. خسارت‌های قابل جبران در پوشش جانی و بدنی مشمول: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان است. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد.
  • خسارت‌های مالی: در پوشش مالی بیمه ماشین خسارت‌های وارد شده به اموال اشخاص ثالث تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارتخواهند شد. این خسارت‌ها را می‌توان تصادف با خودروی شخص ثالث دانست که یکی از متداول‌ترین حادثه‌ها است و شرکت بیمه برای جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه پوشش مالی را متعهد خواهد شد.

پوشش های بیمه ال نود

میزان دیه اعلام شده در ابتدای سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که توضیح داده شد، دیه یکی از عوامل مهم و تاثیر گزار در قیمت گذاری حق بیمه ثالث است. از این رو مهم است که سقف تعهدات این بیمه نامه را با توجه به دیه اعلام شده انتخاب کرد. روند انتخاب سقف تعهدات اینگونه است که قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه یک انسان را مشخص می‌کند و طی یک بخشنامه‌ای به بیمه مرکزی مبلغ دیه را اعلام خواهد کرد.

شرکت‌های بیمه هم با توجه به دستور بیمه مرکزی مبلغ سقف تعهدات را مشخص کرده و نرخ حق بیمه تعیین خواهند کرد. در سال ۱۴۰۲ مبلغ دیه اعلام شده برای ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان و برای ماه‌های عادی سال مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این مبالغ را برای پوشش جانی در بیمه شخص ثالث ال نود استفاده می‌کنند که با توجه به آن هم نرخ بیمه نامه و هم سقف تعهدات بیمه‌گر مشخص خواهد شد. همچنین برای پوشش مالی باید حداقل ۲.۵ درصد از مبلغ دیه یعنی ۳۰ میلیون تومان تعهدات جبران خسارت خریداری کرد. البته می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر میزان تعهدات پوشش مالی را تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان هم افزایش داد.

قیمت بیمه شخص ثالث تندر L90

استعلام قیمت بیمه شخص ثالث ال ۹۰ در بیمه دات کام بسیار راحت است. قیمت بیمه شخص ثالث معمولاً به عواملی مثل نرخ دیه، میزان پوشش مالی و بدنی بستگی دارد. از آنها که بیمه شخص ثالث برای خودروی دیگران استفاده می‌شود، قیمت خودروی ال نود خود شخص ملاک محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث است. در سال ۱۴۰۲ هزینه بیمه شخص ثالث ال ۹۰ با حداقل پوشش مالی از حدود ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان شروع می‌شود.

 

اهمیت بیمه شخص ثالث و انتقال تخفیفات بیمه نامه

با توجه به توضیحاتی که داده شد، همه ما می‌دانیم که در صورت عدم تهیه بیمه ثالث با جریمه روبه رو خواهیم بود. از این رو باید به موقع برای تمدید بیمه اقدام کرد. البته درست است که بیمه مرکزی برای تاخیر در تمدید بیمه ثالث جریمه در نظر گرفته است، اما از طرف دیگر در این بیمه نامه تخفیفات مختلفی هم در نظر گرفته شده است.

با وجود تخفیفات بیمه ثالث و طرح بخشودگی جرائم ‌که سالانه بیمه مرکزی به مناسبت‌های مختلف اجرا می‌کند، دیگر نگرانی‌ها برای تمدید بیمه نامه کاهش پیدا می‌کند. از طرفی هم برخی از راننده‌ها بسیار محتاط بوده و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارند که در این شرایط مشمول تخفیفات بیمه ثالث خواهند بود.

در حقیقت می‌توان اینگونه بیان کرد که شرکت‌های بیمه برای راننده‌های قانون‌مند که به مقررات راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارند، تخفیفات عدم خسارت را در نظر گرفته است. این تخفیفات بدین صورت است که از سال دوم بیمه شخص ثالث با ۵ درصد آغاز می‌شود و رشد سالانه ۵ درصدی داد تا سال ۱۴ام که حداکثر تا تخفیف ۷۰ درصد خواهد بود.

اهمیت بیمه شخص ثالث ال نود

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

منظور از انتقال بیمه شخص ثالث همان انتقال تخفیف بیمه ثالث است که با توجه به قانون سال ۱۳۹۵ در حالت‌های مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان باشد.
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری مثلا سواری به سواری، وانت به وانت باشد.
  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا می‌توان تخفیفات بیمه ثالث خودروی فرسوده را هم منتقل کرد یا خیر؟

بله برای اینکه تخفیفات بیمه ثالث خودروی فرسوده را منتقل کرد نیاز است که ابتدا یکسری مدارک را به شرکت بیمه تحویل داد تا برای نمایندگی بیمه شرایط از رده خارج بودن خودرو محرز شود. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث

برای انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی دیگر باید به یکی از نمایندگی‌های صدور بیمه نامه ثالث مراجعه کرد و مدارک مورد نیاز را به کارشناس بیمه تحویل داد. این مدارک برای انتقال تخفیفات عبارتند از:

  • بیمه ‌نامه خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
  • اصل کارت خودروی خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی جدید

در چه شرایطی انتقال بیمه شخص ثالث را انجام داد؟

به ‌طور کلی در صورت بروز اتفاق‌های زیر نیاز به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث ضرورت دارد:

  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت دیگر
  • انتقال بیمه شخص ثالث از ماشین قدیمی‌‌و فرسوده به ماشین جدید
  • انتقال بیمه ثالث به خودروی صفر
  • انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید

انتقال بیمه شخص ثالث به ماشین جدید

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث خودروی اسقاطی و فرسوده به خودروی جدید چیست؟

اگر خودروی قبلی شما فرسوده و در رده خودروهای اسقاطی منظور شده باشد، باید برای انتقال تخفیف بیمه خود، گواهی اسقاطی بودن آن را  همراه مدارک اصل بیمه شخص ثالث،  مدارک خودرو ، سند خودروی جدید، مدارک شناسایی بیمه‌گزار، الحاقیه فسخ بیمه‌نامه قبلی به  شرکت بیمه تحویل دهید.این برگه نشان می‌دهد که خودروی قبلی از دور خارج شده است و دیگر وجود ندارد!!!

سپس شرکت بیمه ابطال بیمه شخص ثالث قبلی را صادر کرده و تخفیفات بیمه شخص ثالث را به خودروی جدید شما منتقل می‌کند.

خرید بیمه شخص ثالث ال نود از بیمه دات کام

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد بهتر است که قبل از خرید بیمه شخص ثالث ال نود خدمات و پوشش‌های شرکت‌های بیمه را مقایسه کرد. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که شرایط استعلام و مقایسه خدمات و قیمت بیمه نامه‌ها را فراهم کرده است تا همه افراد و بیمه‌گزار‌ها بتوانند تنها با چند کلیک بیمه مد نظر خود را تهیه کنند. کافی است که به سامانه بیمه دات کام (https//bimeh.com/)مراجعه کرده و در بخش لیست محصولات بیمه شخص ثالث را تهیه کنید همچنین دقت داشته باشید که در این کارگزاری آنلاین، تمام ‌خدمات به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا