اینترنت پرسرعت، آزادی بیان

رقابت‌های انتخاباتی معمولا فضایی است که همه افراد تلاش می‌کنند تا بهترین خود را ارائه دهند و از وعده‌هایی سخن بگویند که بیشتر خوشایند و خوشامد مردم باشد. حال این وعده‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلفی باشد. هر چند که همه بیشتر وعده‌های اقتصادی در جهت حل مشکلات می‌دهند.

موبنا؛ حمید شجاعی – اما جدای از وعده‌های رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف آنچه طی ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته بود وعده‌ها در حوزه فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای اینترنتی بود. جایی‌که رئیس‌جمهور در آن زمان با تاکید‌های متعددی روی اینترنت و امکانات مربوط به آن گفت: «اینترنت با حداکثرِ سرعت و با نگاه به عدالت جغرافیایی و تأمین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و فضای مجازی علاوه بر زمینه اشتغالزایی، برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود.

تحقق آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی‌های سیاسی طبق قانون اساسی وظیفه دولت است. حد آزادی بیان دلخوری و ناراحتی مسئولان نیست؛ همه مدیران دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند.» یا «ما در فضای مجازی عقب هستیم و کار بایسته نشده. زیرساخت‌ها مشکل دارد. معلوم است که زیرساخت‌ها مشکل دارد.

در تولید محتوا مشکل داریم. در ارتباط با مساله فضای مجازی باید بسیار کار شود.» اگر همان زمان کسی این صحبت‌های رئیس‌جمهور را می‌شنید یا می‌خواند این امیدواری را پیدا می‌کرد که در دولت جدید قرار است تحولات بسیاری در حوزه فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و کسب‌‌وکارهای اینترنتی شاهد باشیم. اما روند امور و گذشت زمان نشان داد که چندان هم نباید نسبت به وعده‌های داده شده خوشبین بود.

مسائلی همچون تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس و کاهش شدید پهنای باند منجر به سرعت پایین اینترنت در جامعه در مرداد ۱۴۰۱ گرچه رئیس‌جمهور در شهریورماه سال گذشته طی اظهاراتی باز هم توپ مشکلات در بخش اینترنت و فضای مجازی را به زمین دولت قبل انداخت و آنها را مقصر جلوه داد.

در حالی‌که خود رئیسی در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ به حسن روحانی این انتقاد را داشت که یکبار برای همیشه مساله دولت قبل را حل و تمام کنید. اما عملکردهای انتقادآمیز به همین جا ختم نشد و در اواسط سال گذشته و پس از اتفاقات و تحولات پاییز ۱۴۰۱ علنا شاهد کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی بودیم.

البته بخشی از این تصمیمات خارج از اختیار دولت بود، اما شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان ریاست شورای‌عالی فضای مجازی و همچنین منتخب ملت، باید گام‌های روشنی در دفاع از حقوق مردم در رابطه با این موضوع برمی‌داشت. از همان زمان نیز تاکنون بسیار در خصوص تبعات این فیلترینگ و شکست‌خوردن بسیاری از کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی صحبت شد، اما پاسخ دولتمردان احاله‌دادن مردم به سمت پلتفرم‌های داخلی بود و اساسا پلتفرم‌های خارجی را نیز تحت شرایطی به رسمیت می‌شناختند که در کشورمان دفتر داشته باشند. همین امر بود که باعث شد در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مردم نگاه ناراضی نسبت به دولت در جهت عدم تحقق وعده‌هایش داشته باشند.

سکوهای خارجی دفتر داشته باشند و پاسخگو باشند

عصر جمعه بود که رئیس‌جمهور در نشستی همراه با افطار با جمعی از فعالان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در خصوص مسائل مختلف مطرح در جامعه به بحث و گفت‌وگو نشست. انتظار این بود که رئیس‌جمهور در دیدار با تشکل‌های دانشجویی صحبت‌‌هایی پیرامون دغدغه و مطالبات جوانان مطرح کند و از تلاش برای تحقق وعده‌های داده شده بگوید، اما سیدابراهیم رئیسی مطابق روال معمول خود عمل کرد و در بخشی از این نشست و در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان درباره موضوع فیلترینگ تصریح کرد: «ما همانند برخی کشورهای مدعی آزادی بیان، قائل به برگزاری دادگاه برای سکوهای خارجی نیستیم.

سیاست دولت جلوگیری از تبدیل شدن فضای مجازی به بستری برای ایجاد ناامنی در کشور است و در این راستا فعالیت هر سکوی خارجی که حاضر به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی با ایجاد دفتر در داخل کشور باشد، هیچ منعی ندارد.» به عبارتی رئیس‌جمهور با مواضع خود مهر تاییدی بر صحبت‌های برخی مسئولان و مقاماتی که سابق بر این در خصوص لزوم برداشته شدن فیلترینگ به بحث پرداخت غرامت یا دایرکردن دفتر در ایران می‌پرداختند، زد.

جالب اینکه هنوز ۲ سال کامل از دولت نگذشته اما سخنان و اظهارنظرها غالبا مغایر با وعده‌هاست و در فضای مجازی نیز بیش از پیش ویدئوهایی در خصوص وعده‌ها رئیس‌جمهور منتشر می‌شود.

رئیس‌جمهور نسبت به شرایط کشور آشنایی کامل نداشت

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص وعده‌های رئیس‌جمهور در خصوص فضای مجازی و بهبود عملکرد شبکه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای اینترنتی اظهارداشت: افراد یکسری شعارهایی را در زمان انتخابات مطرح می‌کنند که بعدا نمی‌توانند به آنها عمل کنند. چون موقعی که می‌خواهند آن شعارها را مطرح کنند، هیچ دورنمایی نسبت به عملیاتی شدن آن ندارند.

ثانیا وقتی به ریاست‌جمهوری می‌رسند با موانعی مواجه می‌شوند که قبلا آن موانع را نمی‌شناختند و زمانی‌که با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شوند دیگر امکان اجرای آن شعارها وجود ندارد. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: حالت بدبینانه‌اش نیز این است که بگوییم از ابتدا با یکسری شعارها رای جمع می‌کردند بدون اینکه از ابتدا قصد اجرای آن شعارها را داشته باشند. اما من خودم فکر می‌کنم مشکل آقای رئیسی این است که نسبت به شرایط کشور آشنایی کامل نداشت و یکسری شعارهایی مطرح کرده که وقتی رئیس‌جمهور شده تازه متوجه شده در چه شرایطی است. وی بیان کرد: در مجموع برداشت من این است که آقای رئیسی در برخی موارد توان اجرایی کردن آن شعارها را نداشته است.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا