چای سبز و سلامت پوست+ روش آماده سازی ماسک صورت چای سبز

با توجه به پروفایل ضد التهابی آن، محققان معتقد هستند که مصرف چای سبز به صورت موضعی یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری های پوستی به شمار می رود و می تواند تحریک و خارش ناشی از پسوریازیس، درماتیت و روزاسه را کاهش دهد.

موبنا چای سبز که از برگ های تازه گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید، هزاران سال است که برای اهداف دارویی در نقاط مختلف جهان استفاده می شود.

فواید گوناگون چای سبز از تقویت عملکرد مغز تا کاهش وزن را شامل می شوند. اما این گیاه فوق العاده تنها دارای خواص قابل ملاحظه برای تقویت ذهن و جسم نیست. چای سبز برای سلامت پوست نیز مفید است و به همین علت در فرمولاسیون انواع محصولات زیبایی گنجانده می شود. گفتنی است تمامی نکاتی که در مورد مزایای پوستی چای سبز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند، با استناد به مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دستیابی هستند.

از مزایای ماسک صورت چای سبز تا روش تهیه

چای سبز چگونه به سلامت پوست ما کمک می کند؟

چای سبز دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی است که می توانند به طرق مختلف برای پوست مفید باشند. برخی از مهمترین این مزایا شامل موارد زیر هستند:

– محافظت در برابر سرطان پوست

چای سبز حاوی پلی فنل ها و شش نوع مختلف کاتچین است که اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اپی کاتچین گالات (ECG) بیشترین قدرت را میان سایرین دارند. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن را در اختیار دارند. رادیکال‌ های آزاد نیز ترکیباتی به شمار می روند که اگر سطح آنها بیش از حد بالا برود، به سلامت بدن و پوست آسیب می رسانند. آنها می توانند باعث آسیب سلولی شوند و با بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان در ارتباط هستند.

بر اساس یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۰، قدرت آنتی اکسیدانی EGCG می تواند به ترمیم آسیب DNA ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید کمک کند. در نتیجه چنین ترکیبی قادر است از ما مقابل سرطان پوست غیر ملانوما محافظت کند.

– مبارزه با پیری زودرس

مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ نشان داد که آنتی اکسیدان EGCG که در چای سبز به وفور یافت می شود، توانایی جوان سازی سلول های در حال مرگ پوست را در اختیار دارد. از مسیر محافظت و ترمیم سلول ها، این آنتی اکسیدان می تواند با علائم پیری مبارزه و به مرور پوست کدر را روشن و درخشان کند.

ویتامین های موجود در چای سبز به ویژه ویتامین B-2 می توانند پوست ما را جوان تر نگه دارند. این ویتامین قادر به حفظ سطح طبیعی کلاژن است و از این طریق می تواند استحکام پوست را بهبود ببخشد.

– کاهش قرمزی و تحریک پوست

چای سبز همچنین دارای خواص ضد التهابی منحصر به فردی است که عموما به محتوای بالای پلی فنلی آن مرتبط می شود. خواص ضد التهابی چای سبز می تواند به کاهش تحریک پوست، قرمزی و تورم کمک کند. استفاده از چای سبز روی پوست می تواند بریدگی های جزئی و آفتاب سوختگی را نیز تسکین دهد.

با توجه به پروفایل ضد التهابی آن، محققان معتقد هستند که مصرف چای سبز به صورت موضعی یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری های پوستی به شمار می رود و می تواند تحریک و خارش ناشی از پسوریازیس، درماتیت و روزاسه را کاهش دهد.

از مزایای ماسک صورت چای سبز تا روش تهیه

– کمک به درمان آکنه

خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی موجود در چای سبز آن را به درمانی موثر برای آکنه و کنترل چربی پوست تبدیل کرده است. در صوت مصرف موضعی، پلی فنل های چای سبز به کاهش ترشح سبوم کمک می کنند که یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه است.

این ترکیبات پلی فنلی همچنین توانایی مبارزه با عفونت را از طریق آسیب رساندن به غشای باکتریایی نشان داده اند. این عملکرد بدان معنی است که چای سبز می تواند ابزار مفیدی برای کنترل رشد باکتری ها باشد.

– افزایش رطوبت پوست

چای سبز حاوی چندین ویتامین از جمله ویتامین E است که به دلیل توانایی آن در تغذیه و آبرسانی به پوست شناخته شده است.

طی مطالعه ای معتبر، شرکت کنندگان یک فرمول آزمایشی از عصاره چای سبز را به مدت ۱۵ و ۳۰ روز روی ساعد خود امتحان کردند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند که این ترکیب رطوبت پوست را افزایش و زبری آن را کاهش داده است.

برای تهیه ماسک صورت چای سبز به چه موادی نیاز داریم؟

پیش از استفاده از این ماسک می توانید با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید.

آماده سازی ماسک صورت چای سبز بسیار آسان است و به احتمال زیاد بسیاری از مواد و اقلام مورد نیاز را در آشپزخانه خود آماده دارید.

برای شروع به موارد زیر احتیاج خواهیم داشت:

– ۱ قاشق غذاخوری چای سبز

– ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین

– ۱ قاشق غذاخوری عسل

– آب (اختیاری)

– یک کاسه برای مخلوط کردن

– یک قاشق اندازه گیری

– حوله

پس از تهیه تمامی مواد لازم، مراحل زیر را دنبال می کنیم:

– یک فنجان چای سبز دم کنید و اجازه دهید حدود یک ساعت خیس بخورد. سپس برگ های سبز چای را جدا کنید.

– برگ ها را در یک کاسه مخلوط و جوش شیرین و عسل را اضافه کنید تا ترکیبی خمیری ایجاد شود. اگر مخلوط خیلی غلیظ است، چند قطره آب اضافه کنید.

– برای کمک به نفوذ بهتر ماسک به منافذ پوست، پیش از استفاده صورت خود را تمیز کنید.

– ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا سلول های مرده پوست و آلودگی ها از منافذ پاک شوند.

– ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس با آب گرم بشویید.

– برای بهترین نتیجه، می توانید یک تا سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

در صورتی که برخی از ترکیبات مورد نیاز را در اختیار ندارید، جایگزین های زیر قابل استفاده هستند:

– ۱ قاشق غذاخوری شکر گرانوله به جای جوش شیرین

– نصف قاشق چایخوری آب لیمو به جای عسل

– ۱ قاشق چایخوری پودر چای سبز به جای برگ چای سبز

 منبع: عصرایران

دکمه بازگشت به بالا