صنعت خودروی جهان با الکتریکی شدن فاصله زیادی دارد (+نمودار)

چینی ها با سرعتی عجیب در این بازار پیش می روند، این در شرایطی است که اروپا چشم انداز واقعی ندارد و اوضاع ژاپن و آمریکا نیز جالب نیست!

موبنا – تغییر مسیر صنعت خودرو از موتورهای احتراقی به تمام الکتریکی، داستانی است که از ۱۵ سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این روزها خیلی زیاد درباره خودروهای الکتریکی صحبت می شود و محصولات متنوعی نیز در این حوزه معرفی می شوند اما گاهی اوقات چشم اندازهای بسیار خوش بینانه ای در رابطه با وضعیت بازار الکتریکی ها ارائه می شود که تا دستیابی به آن همچنان فاصله زیادی وجود دارد.

به عبارت دیگر اگر تحلیلی واقعی و مستند بر شرایط بازار الکتریکی ها داشته باشیم، به رغم تمامی تلاش های قابل ستایش در این بخش، همچنان فاصله زیادی از تبدیل کامل(احتراقی به الکتریکی خالص) داریم.

در نمودار زیر نتایج فروش ۲۴ او ئی ام در سال ۲۰۲۲ را مشاهده می کنید:

گفتنی است تولیدکننده اصلی تجهیزات (انگلیسی: Original equipment manufacturer) به اختصار او ئی‌ ام (OEM) اصطلاحاً شرکتی است که یک قطعه را به عنوان محصول اصلی شرکت تولید می‌کند و این محصول به عنوان مواد اولیه برای تولید یک محصول دیگر در شرکتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.(ویکیپدیا)

صنعت خودروی جهان با الکتریکی شدن فاصله زیادی دارد/ چشم اندازها غیر واقعی و خوش بینانه هستند! (+نمودار)

BEV اشاره به وسایل نقلیه battery electric vehicle یا همان الکتریکی کامل دارد. همانطور که مشاهده می کنید در سال ۲۰۲۲ تنها ۸.۸ درصد بازار سهم این گروه از محصولات خودرویی بوده است.

۸.۸ درصد از کل فروش جهانی  ۷۱.۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ 

چینی ها می تازند!

خودروسازان چینی با سرعتی عجیب در حال تغییر راهبرد تولید خود به سمت محصولات الکتریکی هستند. ۱۰ تولیدکننده برتر خودرو در کشور چین طی سال ۲۰۲۲ موفق شده اند تا رکورد فروش ۲.۸۳ میلیون دستگاه الکتریکی خالص را ثبت کنند. این عدد برابر با ۲۳ درصد از فروش جهانی خودروسازان چینی است.

در نمودار ۱۰ او ئی ام چینی و آمار فروش آنها در سال ۲۰۲۲ را مشاهده می کنید.

صنعت خودروی جهان با الکتریکی شدن فاصله زیادی دارد/ چشم اندازها غیر واقعی و خوش بینانه هستند! (+نمودار)

این یک رکورد چشمگیر برای صنعت خودروی چین محسوب می شود که اگر همین روند را حفظ کنند تا ۱۲ سال دیگر می توانند تمام خطوط تولید خود را به خودروهای تمام الکتریکی اختصاص دهند.

آمریکا چه خبر است؟

خودروسازان آمریکایی که البته استلانتیس را در این آمار جز اروپایی ها حساب کرده ایم، در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۳.۱ درصد فروش جهانی خود را به الکتریکی های خالص اختصاص داده اند. جالب آنکه کمپانی تسلا به تنهایی زحمت ۸۷ درصد این آمار را به دوش دارد. یعنی اگر تسلا را کنار بگذاریم، الکتریکی های خالص آمریکایی تنها ۱.۹ درصد را از کل تولیدات صنعت خودروی این کشور را به خود اختصاص خواهند داد.

اروپا؛ چشم انداز واقعی ندارد!

۵ خودروساز بزرگ اروپایی در سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۰.۸ میلیون دستگاه خودرو فروخته اند که تنها ۱.۳۹ میلیون دستگاه آن الکتریکی خالص بوده است. این یعنی ۶.۷ درصد کل فروش و با تکیه بر همین آمار نمی توان به چشم انداز سال ۲۰۳۵ که بر حذف کامل پیشرانه های احتراقی از برندهای اروپایی تاکید داشته، امیدوار بود.

صنعت خودروی جهان با الکتریکی شدن فاصله زیادی دارد/ چشم اندازها غیر واقعی و خوش بینانه هستند! (+نمودار)

ژاپن؛ ضعیف خیلی ضعیف!

در ژاپن نیز شرایط خوبی وجود ندارد! اطلاعات نشان می دهند که تنها ۴ خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۲۲ محصولات تمام الکتریکی برای فروش داشته اند. تویوتا، نیسان، هوندا و مزدا تنها ۱۸۶ هزار خودروی الکتریکی خالص فروخته اند، آن هم از مجموع ۱۸.۹ میلیون دستگاه فروش خود در سال ۲۰۲۲ که حقیقتا عدد چشمگیری نیست!

اگر بخواهیم عدد بالا را به شاخص درصدی تبدیل کنیم به عدد ۰.۹ درصد کل تولیدات این ۴ خودروساز می رسیم. البته اگر آمار سوزوکی، سوبارو و میتسوبیشی را نیز وارد این معادله کنیم، خروجی معادله باز هم کاهش می یابد و از ۰.۹ درصد خیلی کمتر می شود.

در مسیر…

این اعداد و بررسی ها نشان می دهد که چشم انداز تولیدکنندگان خودرو در جهان(بویژه اروپایی ها) با واقعیت بازار و تولید، فاصله زیادی دارد و بسیار خوش بینانه ارائه می شوند. هرچند حذف پیشرانه های احتراقی یک هدف و اقدام قابل تحسین در راستای کاهش آسیب هایی که انسان بر محیط زیست وارد کرده، محسوب می شود اما دستیابی به آن نیازمند زیرساخت های بسیاری است(مانند شرایط تامین لیتیم برای باتری این خودروها) که برخی آن ها حتی پای معادلات سیاسی را نیز به میان می آورد. بنابراین صنعت جهانی خودرو تا الکتریکی شدن کامل، هنوز راه طولانی در پیش دارد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا