درباره یک شکارچی حرفه ای تانک! (+فیلم و عکس)

در حال حاضر، موشک تاو یکی از پر استفاده‌ترین موشک های هدایت شونده ضد تانک در جهان است. این موشک پس از ۵۰ سال خدمت همچنان از گزینه های توانمند برای شکار تانک محسوب می شود. موشک ضد تانک تاو و انواع آن توسط بیش از ۴۵ کشور جهان استفاده می شوند.

موبنا بیجیام-۷۱ تاو (BGM-71 TOW) یک موشک ضد تانک سنگین است. تاو توسط شرکت هواپیماسازی هیوز در اواسط و اواخر دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. این موشک برای کاربردهای زمینی و هلی‌بورن طراحی شده بود. قرارداد تولید موشک تاو در سال ۱۹۶۸ منعقد شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت شد. نخستین حضور موشک تاو در میدان نبرد نیز به سال ۱۹۷۲ باز می گردد.

 

 

در حال حاضر، موشک تاو یکی از پر استفاده‌ترین موشک های هدایت شونده ضد تانک در جهان است. این موشک پس از ۵۰ سال خدمت همچنان از گزینه های توانمند برای شکار تانک محسوب می شود. موشک ضد تانک تاو و انواع آن توسط بیش از ۴۵ کشور جهان استفاده می شوند.

شرکت ریتیان در سال ۱۹۹۷ شرکت هواپیماسازی هیوز را خریداری کرد، از این رو، توسعه و تولید موشک ضد تانک تاو زیر نظر این شرکت و برند ریتیان صورت می گیرد.

از جمله جنگ های مطرحی که موشک تاو در آنها به کار گرفته شده است می توان به جنگ ویتنام، جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی، جنگ عراق و ایران، جنگ خلیج فارس و از نمونه های اخیر می توان به جنگ سوریه و جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. موشک تاو خود را بارها به عنوان سلاحی بسیار موثر ثابت کرده است.

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

آشنایی با موشک ضد تانک بیجیام-۷۱ تاو

در شکل پایه پیاده نظام، پرتابگر تاو روی یک سه پایه قابل حمل نصب می شود. موشک در یک محفظه مهر و موم شده حمل می شود و پیش از پرتاب در پرتابگر قرار می گیرد. این سلاح به طور معمول توسط گروهی سه نفره از سربازان شامل فرمانده، تیرانداز و کمک تیرانداز مدیریت می شود. پرتابگر را می توان از هم جدا کرد و توسط خدمه حمل کرد.

موشک های اصلی تاو هدایت شونده با سیم هستند. نخستین موشک های تولید شده دارای بیشینه برد ۳۰۰۰ متر بودند. اگرچه تخمین زده می شد که موشک پایه تاو توانایی نفوذ در زرهی با ضخامت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر را دارد، مطالعات طبقه بندی نشده نشان می دهند که این موشک می تواند در زرهی با ضخامت ۴۳۰ میلی متر نفوذ کند.

موشک تاو دارای هدایت نیمه اتوماتیک است و سلاحی از نوع “شلیک کن و فراموش کن” محسوب نمی شود. تیرانداز باید هدف را در تا زمان برخورد در خط دید نگه دارد. هنگامی که موشک شلیک می شود، حسگر نوری آن به طور مداوم بر موقعیت موشک نسبت به هدف نظارت دارد. حسگر با ارسال سیگنال های الکتریکی که توسط دو سیم منتقل می شوند، مسیر حرکت موشک را تصحیح می کند. دشمن نمی تواند ارتباط سیمی با موشک را مسدود کند.

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

انواع جدید موشک تاو هم به صورت هدایت شونده با سیم و هم بی سیم تولید می شوند. برای استفاده از موشک های جدید با قابلیت هدایت بی سیم نیازی به تغییر در پرتابگر نیست.

پرتابگر موشک ضد تانک تاو قابلیت قرارگیری روی وسایل نقلیه مختلف و حتی هلیکوپترها را دارد. به عنوان نمونه، پرتابگر این موشک روی خودروهای زرهی هاموی، بردلی و همچنین استرایکر قابل نصب است.

انواع موشک ضد تانک بیجیام-۷۱ تاو

بی‌جی‌ام-۷۱ای (BGM-71A) نوع پایه تاو است. برد آن ۳۰۰۰ متر و توانایی نفوذ در زرهی با ضخامت ۴۳۰ میلیمتر را دارد. این موشک برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰ به خدمت گرفته شد.

بی‌جی‌ام-۷۱بی (BGM-71B) نوع ارتقا یافته تاو با برد ۳۷۵۰ متر است. این موشک با سرعت بیشتری حرکت کرده و دارای سیم طولانی‌تری است. بی‌جی‌ام-۷۱بی در باقی موارد شبیه به نوع پایه موشک تاو است.

بی‌جی‌ام-۷۱سی (BGM-71C) یا آی‌تاو (ITOW) توسط ارتش آمریکا در سال ۱۹۷۶ به خدمت گرفته شد. این موشک دارای کلاهک جنگی خرج زره شکن ارتقا یافته با کاوشگر توسعه‌پذیر است. این نوع توانایی نفوذ در زرهی با ضخامت ۶۳۰ میلیمتر را دارد.

تاو ۲ (TOW 2) نسخه ارتقا یافته موشک تاو است. این موشک در سال ۱۹۸۳ خدمت در ارتش آمریکا را آغاز کرد. این سامانه تسلیحاتی از موشک جدید بی‌جی‌ام-۷۱دی (BGM-71D)، پرتابگر قابل استفاده مجدد جدید، مجموعه هدایت موشک و سامانه دوربین تشکیل شده است.

پرتابگر این سامانه سبک‌تر است و با تمام موشک های پیشین تاو سازگار است. این سامانه دارای اپتیک های حرارتی است و امکان استفاده از آن در شب نیز وجود دارد. موشک جدید دارای کلاهک جنگی بزرگ‌تر (۵.۹ کیلوگرم) با کاوشگر توسعه‌پذیر و همچنین قابلیت هدایت بهبود یافته است. برد موشک بی‌جی‌ام-۷۱دی برابر با ۳۷۵۰ متر و توانایی نفوذ در زرهی با ضخامت ۹۰۰ میلیمتر را دارد.

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

تاو ۲ای (TOW 2A) یا بی‌جی‌ام-۷۱ئی (BGM-71E) در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این موشک دارای کلاهک جنگی پشت سر هم برای غلبه بر تانک های مجهز به زره واکنشی انفجاری طراحی شده است. بی‌جی‌ام-۷۱ئی توانایی نفوذ در زرهی به ضخامت ۹۰۰ میلیمتر را دارد. این موشک در دو نسخه هدایت با سیم و هدایت بی سیم تولید شد.

تاو ۲بی (TOW 2B) یا بی‌جی‌ام-۷۱اف (BGM-71F) یک موشک حمله از بالا محسوب می شود که در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. تاو۲بی بالای تانک منفجر می شود تا به زره نازک‌تر این قسمت نفوذ کند. بیشینه برد این موشک ۴۲۰۰ متر و کلاهک جنگی آن ۶.۱۴ کیلوگرم وزن دارد. این موشک ضد تانک در دو مدل هدایت با سیم و هدایت بی سیم تولید شده و فاقد کاوشگر توسعه‌پذیر است.

تاو ۲ان (TOW 2N) یک سامانه ضد تانک ارتقا یافته بود که از موشک با پیوند داده بی سیم استفاده می کرد. این سلاح در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، اما توسط ارتش آمریکا به کار گرفته نشد.

بی‌جی‌ام-۷۱جی (BGM-71G) یک موشک ضد تانک حمله از بالا است. این نوع نیز فاقد کاوشگر توسعه‌پذیر است.

بی‌جی‌ام-۷۱اچ (BGM-71H) یک موشک سنگرشکن است. از این نوع برای تخریب ساختمان ها یا سازه های تقویت شده استفاده می شود. برد این نوع ۳۷۵۰ متر و در دو مدل هدایت با سیم و هدایت بی سیم تولید می شود.

تاو ۲بی اِرو (TOW 2B Aero) یک نسخه از موشک با برد بیشتر است که تا ۴۵۰۰ متر می رسد. این نوع در دو مدل هدایت با سیم و هدایت بی سیم تولید می شود.

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

موشک تاو؛ شکارچی قدرتمند تانک

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا