راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های جهانی

شرکت سامسونگ سال ۲۰۱۸ از برنامه ویژه خود برای رشد و توسعه ۵۰۰ استارتاپ طی یک بازه پنج ساله خبر داد. برای رسیدن به این هدف، مرکز نوآوری سامسونگ (C-Lab) در دو بخشC-Lab Inside (ویژه ایده‌های نوآورانه کارمندان سامسونگ) و C-Lab Outside (شتابدهی استارتاپ‌ها در اکوسیستم استارتاپی کره‌جنوبی) رشد و توسعه ایده‌های کاربردی و نوآورانه را مدنظر قرار داد. به تازگی و در رویداد CES 2023 اعلام شد که تعداد استارتاپ‌های رشد یافته در این مرکز از عدد تعیین شده عبور کرده و به ۵۰۶ استارتاپ رسیده است.

موبنا – سامسونگ در رویدادCES  امسال برترین استارتاپ‌هایی که طی سال ۲۰۲۲ در مرکز نوآوری C-Lab توسعه یافته‌اند را به نمایش گذاشت. این استارتاپ‌ها پس از کسب معیارهای اصلی این مرکز که نوآوری، قابلیت پذیرش در بازار و داشتن ایده کاربردی است، مراحل رشد خود را در مرکز نوآوری سامسونگ با موفقیت پشت سر گذاشتند و موفق به کسب جایزه نوآوری CES 2023 شدند. بخشی از این استارتاپ‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های جهانی

Meta-Running

Meta-Running استارتاپی است که در بخش C-Lab Inside مرکز نوآوری سامسونگ رشد یافته و در حوزه جدید متاورس فعالیت می‌کند. این استارتاپ پلتفرمی برای آموزش صحیح دویدن است.

دونگ‌هون کانگ، مدیر خلاقیت Meta-Running، در مورد اهداف راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید : «بیشتر صدمات وارد شده در حین دویدن ناشی از وضعیت نامناسب بدن است. ما احساس می‌کنیم که بهره‌گیری از فناوری‌های متاورس و هوش مصنوعی می‌تواند به مردم کمک کند تا سالم‌تر و ایمن‌تر بدوند».

Meta-Running، یک پلتفرم مربیگری در متاورس است که وضعیت کاربر را به شکل آنی در کنار فیلم‌هایی از یک دونده حرفه‌ای نشان می‌دهد و به او کمک می‌کند وضعیت صحیح را اتخاذ کند و از آسیب‌های احتمالی آن‌ها جلوگیری کند.

Meta-Running تنها به یک تلفن همراه نیاز دارد و نیاز کاربر به سنسور اضافی را از بین می‌برد. وقتی کاربر واقعاً می‌دود، فناوری‌های هوش مصنوعی از دوربین دستگاه تلفن همراه برای تشخیص بدن کاربر استفاده می‌کند و حرکات او را از طریق یک آواتار در متاورس نشان می‌دهد. سپس وضعیت بدن فرد را تجزیه و تحلیل کرده و فوراً وی را از تغییرات مورد نیاز مطلع می‌کند. پس از دویدن، خلاصه‌ای از وضعیت‌های دویدن در هر قسمت از بدن و همچنین راهنمایی در مورد نحوه تصحیح هر وضعیت نادرست به کاربر ارائه می‌شود. در نتیجه، کاربران می‌توانند روی وضعیت بدنی، قدرت عضلانی و مشکلات احتمالی کار کنند و به اصلاح آن مشغول شوند.

کانگ در مورد حضور در نمایشگاه CES 2023 می‌گوید : «ما شبانه‌روز برای شرکت در CES کار کرده‌ایم تا حالا با افتخار بتوانیم درخواست ثبت اختراع سطح کلاس A را ثبت کنیم. ما این اعتماد به نفس را به دست آورده‌ایم که اعلام کنیم تلاش‌های ما بیهوده نبوده و ایده‌های ما قابلیت رقابت با موارد مشابه را دارند».

راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های جهانی

Wrtn Technologies

این استارتاپ ابزاری برای آموزش نوشتن و خدمات ایجاد محتوا با استفاده از هوش مصنوعی را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. Wrtn Technologies که یکی از استارتاپ‌های رشد‌یافته بخش C-Lab Outside مرکز نوآوری سامسونگ است، از روش پردازش زبان طبیعی یا NLP (Natural language processing) بهره می‌برد. نرم‌افزار تمرین نوشتن هوش مصنوعی این استارتاپ با نام Wrtn Training به کاربران اجازه می‌دهد افکار خود را به نوشتار تبدیل کنند.

سه‌یونگ لی، یکی از بنیانگذاران  Wrtn Technologiesدر مورد انگیزه‌های تاسیس این استارتاپ می‌گوید: «زمانی که در کنفرانس دانش پژوهان کره حضور داشتم، شاهد این نکته بودم که بسیاری از دانش‌آموزان برای مکتوب‌کردن ایده‌های خود دچار چالش زیادی هستند. به همین منظور نرم‌افزاری را با محوریت تمرین نوشتن مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دادیم. این نرم‌افزار پس از تحقیقات و مطالعات گسترده برای راحت‌‌تر شدن نوشتن با کمک فناوری، طراحی شده است».

یکی از عوامل کلیدی که الهام‌بخش توسعه  Wrtn Technologies بوده، ظهور هوش مصنوعی و تغییر در تعریف خلاقیت است. بنیان‌گذار Wrtn Technologies در این باره می‌گوید : «سرویس‌هایی که هوش مصنوعی را با آموزش ترکیب می‌کنند، اهمیت بیشتری خواهند یافت. چیزی که من را خوشحال می‌‎کند این است که ما، اولین شرکتی در زمینه هوش مصنوعی مولد پس از این تغییرات تکنولوژیکی اخیر بوده‌ایم که جایزه نوآوری CES را دریافت کرده است. از زمانی که ما توسط C-Lab Outside انتخاب شدیم، به لطف حمایت‌هایی که در زمینه تجاری‌سازی ایده و بازاریابی دریافت کردیم، توانستیم به سرعت رشد کنیم».

در طول برگزاری نمایشگاه CES 2023 تجربه کار با نرم‌افزار Wrtn Training این استارتاپ توجه بازدید‌کنندگان زیادی را به خود جلب کرده بود.

راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های جهانی

CELLICO

CELLICO یکی دیگر از استارتاپ‌هایی است که مراحل رشد خود را در مرکز نوآوری سامسونگ طی کرد و با حضور در رویداد CES 2023 مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

این استارتاپ ابزاری را به عنوان چشم الکترونیکی برای بیماران مبتلا به بیماری شبکیه طراحی کرده است. این چشم الکترونیکی، به عنوان ابزاری کاربردی به بیماران مبتلا به اختلال بینایی کمک می‌کند تا بینایی خود را در تمام مراحل بیماری شبکیه بازیابی کنند.

جئونگ‌سوگ کیم، مدیرعامل CELLICO در این مورد می‌گوید: «کسانی که بینایی خود را به دلیل بیماری شبکیه از دست داده‌اند، در بخش عنبیه که کارکردی مشابه دیافراگم دوربین دارد، دچار اختلال هستند. عینک واقعیت افزوده (AR) ما، مجهز به دوربینی است که می‌تواند تصاویر را ثبت کند و آن‌ها را پس از پردازش بهینه با مقدار نور ثابت برای کاربر به نمایش می‌گذارد».

فناوری چشم الکترونیکی استارتاپ CELLICO موفق شد جایزه نوآوری CES 2023 را از آن خود کند. مدیر عامل CELLICO در این باره می‌گوید: «واقعیت اینکه وقتی به ما اطلاع دادند که اولین جایزه نوآوری CES خود را برده‌ایم، از خوشحالی فریاد بلندی سر دادم. آرزوی ما این است که چشم الکترونیکی مبتنی بر AR که در حال توسعه آن هستیم به نتیجه مطلوب برسد تا بتوانیم به افراد کم بینای بیشتری کمک کنیم».

 

سامسونگ در طی برگزاری نمایشگاه CES 2023، ۱۲ پروژه جدید مرکز نوآوری C-Lab خود را شامل چهار استارتاپ بخش C-Lab Inside و هشت استارتاپ رشد یافته در بخش C-Lab Outside معرفی کرد. این استارتاپ‌ها در مجموع ۲۹ جایزه نوآوری (Innovation Awards) این رویداد را به خود اختصاص دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا