۵ دلیل برای خرید گوشی‌های آیفون و ۵ دلیل برای نخریدن آن‌ها

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا با ذکر ۵ دلیل برای خرید گوشی‌های آیفون و ۵ دلیل برای نخریدن آن‌ها شما را در مسیر انتخاب گوشی هوشمندتان راهنمایی کنیم.

موبنا – بسیاری از کاربران آیفون بر این عقیده هستند که گوشی هوشمندشان نسبت به گوشی‌های اندرویدی‌ روان‌تر و سریع‌تر و درنتیجه کار با آن بسیار لذت‌بخش‌تر است. تمام این موارد بسته به تجربه قبلی هر فرد ممکن است متفاوت باشد. برای مثال یک کاربر عادی که سا‌ل‌ها با گوشی‌های اندرویدی سروکار داشته است، شاید در مدت اولیه استفاده از گوشی آیفون سردرگم و حتی مأیوس شود.

مثل همیشه انتخاب نهایی به شما، تجربیاتتان و انتظاراتی که از یک گوشی دارید، برمی‌گردید. باتوجه به نکاتی که گفته شد، در ادامه به شرح دلایلی برای خریدن و نخریدن گوشی‌های آیفون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۵ دلیل برای خرید گوشی‌های آیفون

۱. کیفیت ساخت مطلوب

برکسی پوشیده نیست که یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های گوشی آيفون کیفیت ساخت بالای آن است. زمانی که برای اولین بار آیفون را در دستتان می‌گیرید، حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد گوشی‌ها نداشته باشید، کیفیت را با لمس بدنه و مشاهده ظاهر گوشی درک خواهید کرد. این کیفیت نه تنها در ظاهر بلکه در تمام اجزای به کار برده شده در آیفون قابل شناسایی است.

استفاده از برترین و به‌روزترین متریال‌ها و سخت‌افزارهای موجود در بازار بین‌المللی، آیفون را به یکی از خوش‌آوازه‌ترین‌ گوشی‌های دنیا تبدیل کرده است. کیفیت ساخت بالا در کنار آپدیت‌های طولانی‌مدت شما را تا سال‌ها از خرید مجدد گوشی همراه بی‌نیاز خواهد کرد.

طراحی پشت آیفون ۱۴

۲. رابط کاربری روان

آیفون‌ها رابط کاربری ساده و روانی دارند که تجربه خوشایندی برای کاربران رقم می‌زند. در‌حالی‌که اندروید آزادی و حق انتخاب بیشتری دارد، کاربران جدید استفاده از آن را نسبتاً دشوار می‌دانند. اگر به کاربرانی که تجربه قبلی استفاده از گوشی هوشمند را ندارند، یک دستگاه آیفون و یک گوشی اندرویدی داده شود، به احتمال زیاد کار با گوشی آیفون برایشان قابل درک‌تر و موردپسندتر است.

نمی‌توانیم از این مورد بگذریم که سرعت و روانی کار با آیفون چقدر لذتبخش است. بیشتر گوشی‌های اندرویدی در درازمدت سرعت و روان بودن اولیه‌شان را از دست می‌دهند و باعث آزرده شدن کاربر می‌شوند؛ اما آیفون تا سال‌ها می‌تواند سرعت مطلوب خود را تضمین کند.

۳. امنیت و حریم خصوصی

حتماً می‌دانید که گوشی‌های آیفون به داشتن امنیت بالا مشهور هستند. بسیاری از افراد به‌اعتبار این‌که از داده‌ها و حریم خصوصی‌شان در سطح بالاتری (نسبت به اندروید) محافظت می‌شود به خرید این ‌گوشی‌ها علاقه نشان می‌دهند.

به لطف به‌روزرسانی‌های ثابت و منظم‌ iOS، اکوسیستمی که نفوذ به آن سخت‌تر است و قوانین سخت‌گیرانه‌‌ی اپ‌ استور، هدف قرار دادن کاربران iOS برای مهاجمان دشوارتر از مورد هدف قرار دادن کاربران اندروید است. اگر روی امنیت و حریم شخصی، حساسیت بیشتری دارید، آیفون برای شما یک گزینه‌ ایده‌آل است. البته باید تأکید کنیم که آگاهی کاربر در زمینه حفاظت از داده‌ها غیرقابل انکار است.

بد نیست بدانید که بیشتر دلایلی که به‌عنوان نقاط ضعف گوشی‌های آیفون در نظر گرفته می‌شود، از این موضوع سرچشمه می‌گیرد. از تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از دسترسی افراد خارجی به دستگاه (با اعتبارسنجی مکرر حساب کاربری اپل) گرفته تا امکان جلوگیری از ردیابی اطلاعاتی کاربران توسط اپ‌ها و سایت‌های مختلف؛ اهمیتِ موضوعِ امنیت تا حد مطلوبی در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل iOS قابل مشاهده است.

۴. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدت

به‌روزرسانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود که نباید از اهمیت آن غافل شد. همه می‌دانیم که یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل iOS و چیزی ک بیشتر از همه ممکن است ما را به خرید آیفون تشویق کند، بازه‌ی پشتیبانی بلندمدت و دریافت طولانی‌تر به‌روزرسانی‌ها است.

با خرید یک آیفون خیالتان راحت است که حتماً آخرین به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری را تا ۶ سال پس از عرضه دستگاه دریافت می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود تا مدت طولانی بتوانید با مشاهده کمترین افت کیفیت جدیدترین نرم‌افزار را روی گوشی خود داشته باشید. به نظر می‌آيد این مزیت با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید و کیفیتی که دریافت می‌کنید، اطمینان‌بخش و ارزشمند است.

۵. حفظ ارزش با گذشت زمان

شاید در نگاه اول خرید آیفون‌ به ضرر جیبتان باشد اما در واقع می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری محسوب شود. درصورتیکه گوشی آیفون‌ خود را در شرایط مناسبی نگه داشته باشید، می‌توانید آن را به قیمت خوبی بفروشید. این مورد در مورد گوشی‌های اندرویدی چندان صادق نیست. ما همیشه پشت ویترین فروشگاه‌های گوشی، آیفون‌های کارکرده‌ای را می‌بینیم که با یک برچسب اطلاعات که مهم‌ترین آن‌ها درصد باتری است، به فروش گذاشته شده‌اند.

بازار فروش گوشی‌های آیفون دست دو در ایران همیشه گرم بوده است؛ اما با توجه به شرایط اخیر می‌توان پیش‌بینی کرد که آیفون‌های دست دو از همیشه پرطرفدارتر شوند. اگر قصد خرید آیفون کارکرده را دارید، حتماً پیش از خرید آیفون دست دو از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید.

۵ دلیل برای نخریدن گوشی‌های آیفون

۱. قیمت گران آیفون و لوازم‌ جانبی آن

آیفون نسبت به سایر برندهای گوشی همراه، قیمت بالاتری دارد. این موضوع در کشوری که همواره با نوسان ارز مواجه است بسیار ملموس‌تراست. در کنار افزایش قیمت سرسام‌آور دلار و با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و به‌طور کلی آیفون‌های جدید به ایران، قیمت مدل‌های قدیمی آیفون سر به فلک خواهد کشید.

این موضوع باعث می‌شود که اگر می‌خواهید آیفون بخرید، بیش از همیشه نگران آسیب دیدن یا به سرقت رفتن آن باشید. البته تاحدودی می‌توانید نگرانی خود را با بیمه کردن گوشی کاهش دهید. برای مثال با خرید بیمه از برخی بیمه‌کنندگان، درصورت آسیب دیدن یا دزدیده شدن آیفونتان می‌توانید تا ۸۵٪ جبران خسارت کنید.

از‌آنجایی‌که این گوشیِ ارزشمند و تمام لوازم جانبی آن بسیار پرهزینه است، باید همیشه مراقب باشید. درنظر داشته باشید که با خرید آیفون‌های جدیدتر هزینه خرید شارژر و یک جفت هدفون وایرلس به عهده خودتان است. با توجه با بازار آشفته امروزی ممکن است برای لوازم جانبی هزینه زیادی کنید و حتی جنس اصل دریافت نکنید؛ این یعنی باید دو برابر همیشه هشیار باشید.

۲. امکان شخصی‌سازی محدود

دلیل دیگر برای نخریدن آیفون این است که آن‌ها به‌اندازه‌ی گوشی‌های اندرویدی قابل تنظیم و شخصی‌سازی نیستند. بااینکه در نسخه‌های اخیر iOS شاهد پیشرفت در ای موضوع بوده‌ایم اما همچنان وقتی بحث به شخصی‌سازی می‌رسد، دست کاربران آیفون به اندازه کاربران اندروید باز نیست.

اگر عاشق این هستید که رابط کاربری گوشی خود را به قدری تغییر دهید که امضای خودتان را داشته باشد، احتمالاً آیفون شما را ناامید خواهد کرد. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آپدیت‌های آتی چه چیزی انتظارمان را می‌کشد. ما از آینده بی‌خبریم، برای همین منطقی است فرض را بر این بگذارید که با آیفون قابلیت شخصی‌سازی محدودتری خواهید داشت.

هوم اسکرین آیفون ۱۴ اپل

۳. کمبود قابلیت‌های مالتی تسکینگ

مالتی‌تسکینگ به شما امکان می‌دهد تا نهایت استفاده را از گوشی خود ببرید. با قابلیت Split screen می‌توانید دو اپلیکیشن را همزمان در صفحه باز کنید و با انجام همزمان کارها، سرعت و بازدهی خود را بالاتر ببرید. این قابلیت مدت‌ها است که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و تعداد زیادی از برنامه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند؛ اما متأسفانه آیفون در این زمینه چندان قوی عمل نکرده است.

Split screen که در آیفون به شکل picture-in-picture یا PiP (تصویر در تصویر) ظاهر می‌شود تنها برای یک سری برنامه‌های ویدیویی ازجمله برنامه‌های رسمی اپل شامل مرورگر سافاری، اپل تی‌وی، فیس‌ تایم، Podcasts ،Home و Music قابل اجرا است.

قابلیت PiP، برای انجام چند کار مانند پخش کردن یک ویدیو در پس‌زمینه در حین مرور یک وب‌سایت در سافاری عالی است. اما مشکل اینجا است که مثلاً اگر بخواهید یک ویدیو را در یوتیوب ببینید و همزمان در تلگرام چرخ بزنید، PiP فعال نمی‌شود. بنابراین شما مجبورید وب‌سایت یوتیوب را در سافاری باز کنید تا بتوانید آن را به شکل پنجره‌ای کوچک در گوشه‌ی آیفون داشته باشید و به سایر کارهایتان برسید.

همچنین زمان برقراری تماس‌ ویدیویی با بیشتر اپ‌ها مانند تلگرام، واتساپ و گوگل میت در آیفون ، اگر بخواهید برای دیدن اعلانات گوشی، نوتیفیکیشن سنتر را باز کنید، پخش تصویر شما برای طرف مقابل تماس، قطع می‌شود. این درحالی است که کاربران اندروید می‌توانند حین تماس تصویری تقریباً به همه‌ی کارهای خود برسند!

۴. محدودیت اپ استور و دانلود اپلیکیشن‌ها

اگر پیش‌تر با اندروید کار کرده باشید، می‌دانید که دانلود و نصب بسیاری از اپ‌ها در این گوشی‌ها قابل انجام است. کاربران اندرویدی می‌توانند بدون اجبار به استفاده از پلی استور، برنامه‌ها را از منابع دیگر دانلود و در گوشی خود استفاده کنند. این موضوع در مورد آیفون صادق نیست. کاربراین آیفون برای دانلود اپ‌ها باید به اپ استور مراجعه کنند. بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های جذاب آیفون نیاز به خرید اشتراک دارد که شاید برایتان دلسردکننده باشد.

همچنان بنابر دلایلی مانند قوانین سختگیرانه اپ استور، تعداد اپلیکیشن‌های فارسی در این اپ به اندازه پلی استور زیاد نیست. کاربران آیفون برای دسترسی به برنامه‌های ایرانی ناچار هستند با تهیه اشتراک از بستری برای نصب وب‌اپ‌های ایرانی مانند سیبچه، سیب ایرانی و … استفاده کنند. البته جا دارد که بگوییم اجبار به دریافت برنامه‌ها از اپ استور یکی از دلایلی است که باعث افزایش امنیت آیفون شده است.

کار کردن با گوشی آیفون ۱۴ سفید اپل

۵. اکوسیستم اپل

اکوسیستم اپل از آن دسته موضوعاتی است که نمی‌توان کاملاً آن را از معایب یا مزایای خرید آیفون دانست. این اکوسیستم اساساً برای وادار کردن مشتریان به خرید بیشتر محصولات اپل ایجاد شده است. با توجه به هزینه سنگین محصولات اپل، عدم وجود اپل استورهای رسمی در کشور و برخی مواردی که در ادامه اشاره کرده‌ایم، تصمیم گرفتیم این مورد را در بخش معایب قرار دهیم.

اپل با ارائه ویژگی‌های اتصال یکپارچه در اکوسیستم خود می‌تواند کاربرانش را وسوسه کند که برای سایر محصولاتش بیشتر هزینه کنید. اگر شما یک طراح هستید که از مک بوک استفاده می‌کنید، نمی‌توانید خود را از خرید آیفون یا آیپد، باز دارید. اتصال آیفون به مک بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از اتصال آیفون به یک سیستم ویندوزی است.

د‌رحالی‌که ورود به این اکوسیستم مزیت‌های بزرگ خود را دارد، مشکل زمانی بروز می‌کند که بخواهید در یک فضای کاری مشترک با انواع دستگاه‌ها کار کنید یا از محصولات تخصصی شخص ثالث با آیفون خودتان استفاده کنید. برای مثال بیشتر ساعت‌ها یا بندهای هوشمند به‌خوبی با آیفون قابل استفاده نیستند و ممکن است وادار شوید از اپل واچ استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

اکنون که با مزایا و معایب گوشی‌های آیفون آشنا شدید، می‌توانید مواردی که برایتان مهم هستند را در ترازو بگذارید و یک تصمیم درست بگیرید.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا