مهم‌ترین نکات عکاسی در شب با موبایل

هنگامی که نور روز ناپدید می‌شود و ستاره‌ها در آسمان ظاهر می‌شوند، دنیای جدیدی جان می‌گیرد؛ دنیای سایه‌های عمیق و هایلایت‌های ظریف، دنیای عکاسی در شب.

موبنا – عکاسی در شب بسیار مرموز است و آنقدر تخیل شما را تحریک می‌کند که می‌تواند اعتیاد‌آور شود. شب زمانی است که همه چیز ساکت می‌شود و شما می‌توانید با خودتان باشید و تصاویری خلق کنید که در طول روز امکان‌پذیر نیست.

پس از غروب خورشید و روشن شدن نورهای شهر، دو انتخاب دارید: دوربین خود را کنار بگذارید تا روشنایی روز بازگردد یا چالش عکاسی در تاریکی را بپذیرید. عکاسی در شب با گوشی هوشمند می‌تواند دشوار باشد زیرا با نور کم، کنتراست شدید و نویز آزاردهنده دوربین مواجه خواهید شد. اما خوشبختانه، می‌توانید با خلاقیت این محدودیت‌ها را کنار بزنید و عکس‌های زیبایی از شب بگیرید. در ادامه به ۱+۱۰ نکته برای عکاسی در شب با گوشی هوشمند اشاره کرده‌ایم. امیدواریم با رعایت تمامی این نکته‌ها و کسب تجربه بتوانید به عکس‌هایی که همیشه آرزویش را داشتید، برسید.

عکاسی در شب چیست؟

عکاسی در شب یک نوع از عکاسی است که بدون نیاز به تکیه بر سطوح بالای نور برای ایجاد تصاویر انجام می‌شود. در عکاسی شبانه، به‌جای اینکه به دنبال نور روشن باشیم تا تمام جزئیات و اسرار سوژه‌هایی که عکاسی می‌کنیم را فاش کنیم، به دنبال منابع نوری ظریفی هستیم که جزئیات خاصی را زنده می‌کند و باقی را پنهان می‌کند. به این شیوه می‌توانیم واقعیتی متفاوت از آنچه در روز می‌بینیم را آشکار کنیم.

حتی اگر از تجهیزات و تکنیک‌های اولیه یکسان استفاده کنیم، عکاسی در شب از نظر فنی و فرایند خلاقانه با عکاسی در نور روز تفاوت اساسی دارد.

در شب، همه چیز کندتر است، از سرعت شاتر کمتری که برای ثبت تصاویر نیاز داریم گرفته تا ریتم زندگی که در مقابل ما اتفاق می‌افتد و ما در تصاویر خود ثبت می‌کنیم.

عکاسی در شب یک نوع عکاسی متفکرانه‌تر است که در آن بیشتر به آنچه نشان داده نمی‌شود و آنچه ضمنی است علاقمندیم تا آنچه به خوبی دیده می‌شود. عکاسی در شب مملو از نمادها و معماها است و می‌توانیم از آن به شکلی شاعرانه برای بیان داستان دنیایی کشف‌نشده استفاده کنیم.

۱. گوشی را ثابت نگه دارید

هنگامی که در شرایط کم نور عکس می گیرید، باید با تنظیمات دوربین خود درگیر شوید. اما مهم‌تر از همه با بهترین تجهیزات هم باید ابتدا گوشی هوشمند خود را ثابت نگه دارید. بهترین راه برای جلوگیری از تاری ناشی از تکان خوردن و حرکت گوشی و دستیابی به عکسی واضح در طی نوردهی طولانی، ثابت نگه داشتن دوربین است. در‌حالی‌که می‌توانید از یک سطح صاف استفاده کنید، باید راهی برای ثابت ایستادن گوشی پیدا کنید. سه پایه‌ها و پایه‌های نگه‌دارنده یک گزینه عالی هستند. بسیاری از سه پایه‌های دوربین امکان نگه‌داری دستگاه تلفن همراه را نیز دارند؛ اما اگر فقط یک گوشی دارید که می خواهید کار را با آن تمام کنید،‌ می‌توانید از سه پایه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند استفاده کنید. هنگام خرید سه پایه برای گوشی هوشمندتان، بهتر است معیار انتخابتان را بر اساس کیفیت قرار دهید تا قیمت. بهترین راه برای جلوگیری از تاری حرکت و گرفتن عکسی واضح در طول نوردهی طولانی، ثابت نگه داشتن دوربین است. شما می‌توانید از یک سه‌پایه موبایل یا یک جایگزین قابل‌حمل مانند سه‌پایه Glif استفاده کنید.

۲. حالت شب را در گوشی فعال کنید

حالت شب در دوربین آیفون
فعال کردن حالت شب در آیفون

اگر گوشی شما حالت شب دارد، مهم است که قبل از شروع عکسبرداری از فعال بودن آن مطمئن شوید. در گوشی‌هایی مانند آیفون، زمانی که گوشی تشخیص دهد در شرایط کم‌نور هستید، حالت شب به طور خودکار فعال می‌شود. در برخی از تلفن‌های اندرویدی ممکن است حالت عکاسی مخصوصی پیدا کنید که به نام Night یا Night Sight عنوان شده است.

موبایل‌های مختلف ممکن است گزینه‌های متفاوتی داشته باشند، بنابراین اگر مطمئن نیستید که چگونه از گوشی خود استفاده کنید، یک جستجوی سریع در گوگل در رابطه با مدل گوشی و حالت شب (Night Mode) باید به سوالات شما پاسخ دهد.

۳. از سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید

عکاسی آسمان شب با نوردهی طولانی
عکاسی با نوردهی طولانی

هنگام عکاسی در نور کم و عکاسی در شب با موبایل، بسیاری از روش‌هایی که برای دوربین‌های DSLR یا بدون آینه استفاده می‌شود، همچنان به کارتان می‌آید. با این دوربین‌ها، معمولاً باید مثلث نوردهی (دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو) را کنترل کنید. این کار اغلب مستلزم استفاده از سرعت شاتر طولانی‌تر است. استفاده از سرعت شاتر بیشتر باعث می‌شود نور بیشتری وارد دوربین شما شود و گرفتن عکس‌های بهتر در شب آسان تر شود.

صرف نظر از گوشی هوشمندتان، باید بتوانید حداقل کمی سرعت شاتر را تغییر دهید یا اگر این گزینه را ندارید، یک اپلیکیشن دوربین خوب تهیه کنید. برای مثال برنامه Manual در گوشی‌های اپل یا Manual Camera برای گوشی‌های اندروید، هر دو به شما امکان می دهند مدت زمان باز ماندن شاتر دوربین را کنترل کنید.

۴. از فلاش گوشی غافل نشوید

هنگام گرفتن عکس در شرایط کم نور، بسیاری از افراد به فلاش دوربین گوشی هوشمند خود روی می‌آورند. وقتی هوا تاریک است، کمک گرفتن از یک نور اضافی در چیزی که از آن عکاسی می‌کنید به شما کمک خواهد کرد. فلاش گوشی نقطه شروع خوبی برای ثبت تصاویر بهتر در شب است؛ اما اگر ندانید که چه می‌کنید، استفاده از فلاش گاهی می‌تواند کار را خراب‌تر کند.

وقتی از ابزار فلاش در گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، نور بیشتری تولید خواهید کرد. درنتیجه، شانس خود را برای گرفتن تصویر دلخواهی که می‌خواهید افزایش می‌دهید.

اگر می‌خواهید از یک شیئ نزدیک به خوتان عکس بگیرید، فلاش معمولاً به کارتان می‌آید؛ اما اگر قصد دارید از یک منظره عکس بگیرید، شاید فلاش به همان خوبی عمل نکند.

از آنجایی که نور فلاش تا حدودی خشن و تیز است باید آن را متناسب با عکستان تطبیق دهید. برای همین پیش از گرفتن عکس سعی کنید دستمال یا کاغذی را روی فلاش قرار دهید تا نور را ملایم‌تر کند. ازطرفی می‌توانید از فیلتر رنگی استفاده کنید تا حس متفاوتی به عکستان بدهید.

۵. یک منبع نور خارجی پیدا کنید

اگر نگاهی به عکس‌های موردعلاقه‌تان که در شب گرفته شده‌اند بیندازید، متوجه خواهید شد که بیشتر آن‌ها از نوعی نورپردازی خارجی استفاده کرده‌اند. شاید بهترین نمونه عکاسی از مناظر شهری باشد. عکاسان اغلب از نورهای ساختمان‌ها برای دریافت تصاویر مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

عکاسی در شب تابلو نئونی

با پیدا کردن یک منبع نور خارجی، عکاسی با گوشی هوشمند در شرایط کم‌نور بسیار ساده‌تر می‌شود.

می‌توانید به روش‌های مختلفی به دنبال نور خارجی برای تصاویر خودتان باشید، اما باید دقت داشته باشید که این نور نسبتاً قوی باشد. برای مثال می‌توانید به دنبال تابلوهای نئونی باشید که اغلب در بیرون از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند. همچنین می‌توانید از نور چراغ‌های خیابان یا روشنایی وسایل نقلیه استفاده کنید. شاید خرید رینگ لایت‌های مخصوص گوشی ایده بدی نباشد، اما خودتان را با چیزهایی که ندارید، محدود نکنید. چراغ‌قوه، لامپ، چراغ دوچرخه،‌ ریسه‌های نوری و بسیاری موارد دیگر، ابزارهای مفیدی برای ایجاد نور اضافی در هنگام عکسبرداری هستند.

۶. از نور پس‌زمینه بهره ببرید

شب می‌تواند زمانی برای یافتن موقعیت‌های نوری شدید باشد. نور پس‌زمینه راه مناسبی برای به دست آوردن یک جلوه بصری خلاقانه است. فقط حواستان را جمع کنید و برای ثبت تصویری تاریک و سیاه در زمینه‌ای روشن به دنبال نورهای پس‌زمینه در مقابل ویترین فروشگاه‌ها، چراغ‌های خیابان، یا هر جایی که نور به راحتی پشت سوژه شما می‌تابد، بگردید.

عکاسی خیابانی در شب عابر پیاده شهر

۷. فیلترها را فراموش نکنید

بسیاری از تصاویری که این روزها به صورت آنلاین مشاهده می‌کنید، ویرایش شده‌اند. گوشی‌های هوشمند از این نظر قابلیت‌های متعددی دارند. برای عکاسی در روز، دوربین معمولی به اندازه کافی خوب است؛ اما وقتی سطح نور کاهش می‌یابد، همه چیز کمی پیچیده‌تر از حالت عادی می‌شود.

اگر از فیلتر استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید در شب راحت‌تر عکس بگیرید. هر فیلتر، دارای جلوه‌های متفاوتی است. گزینه‌های شما بسته به دستگاهی که دارید متفاوت خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید که کدام فیلتر برایتان مفید است، آزمایش کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۸. از برنامه‌های شخص ثالث کمک بگیرید

برخی از اشکال عکاسی در شب بدون کمک گرفتن از اپ‌ها بسیار دشوار است. عکاسی از ستارگان یکی از این نمونه‌ها است. هنگام تلاش برای ثبت پدیده‌های طبیعی مانند شفق‌های شمالی، با چالش‌هایی روبرو خواهید شد. اما خوشبختانه، می‌توانید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده کنید تا به نتایج دلخواهتان برسید.

بسته به نوع عکاسی که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید یک برنامه شخص ثالث خوب پیدا کنید تا از آن کمک بگیرید.

۹. به عکستان سبک بدهید

عکاسی در شب سیاه و سفید ساختمان برفی

نور کم و ایزوهای بالا می‌تواند باعث ایجاد نویز در عکس شما شوند. اما اندکی دانه‌بندی (Grain) آن را خراب نمی‌کند. عکس خود را ویرایش کنید تا این نقص‌ها برطرف شود. دانه‌بندی اغلب توسط عکاسان به دلیل تأثیر چشمگیر آن مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر عکسی دارید که خیلی دانه‌دانه است و رنگ‌های خوبی ندارد، فقط آن را سیاه و سفید کنید. برای تقلید از یک سبک عکاسی بسیار کلاسیک هم می‌توانید کمی آن را روشن کنید.

۱۰. عکس‌هایتان را ویرایش کنید

هنگام عکاسی در نور کم، تنظیم نوردهی و کنتراست، دوستان شما در جعبه ابزار ویرایش عکس هستند. می‌توانید ابزارهای ویرایش در برنامه‌های مختلف ویرایش تصویر را امتحان کنید.

 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا