ای‌تی۴؛ سلاحی کارآمد مقابل زره‌پوش های ارتش روسیه (+فیلم و عکس)

سلاح ضد تانک ای‌تی۴ ارزش خود را بارها طی جنگ جاری اوکراین ثابت کرده و در کنار سلاح های شناخته شده ای مانند جاولین و سلاح ضد تانک سبک نسل جدید (NLAW) به ارتش اوکراین برای مقابله با زره‌پوش های روسیه کمک کرده است.

موبنا – ظهور خودروهای زرهی، به ویژه تانک، میدان جنگ را برای همیشه تغییر داد. نیاز به غلبه بر این تسلیحات قدرتمند نیز موجب معرفی گزینه هایی برای مقابله با آنها شده است.

به عنوان نمونه، سلاح ضد تانک مشهور پانزرفاوست (Panzerfaust) طی جنگ جهانی دوم برای تحویل به پیاده نظام تولید شد تا حداقل شانسی برای مبارزه با ستون زرهی دشمن داشته باشند. از نمونه های شناخته شده دیگر در زمینه سلاح های سبک ضد تانک می توان به ساب بوفورس داینامیکس ایتی۴ (Saab Bofors Dynamics AT4) اشاره کرد که دهه ۱۹۸۰ توسط سوئدی ها از آن رونمایی شد.

 

 

ایتی۴؛ نامی شناخته شده در دنیای سلاح های سبک ضد تانک

ای‌تی۴ یک سلاح ضد تانک دوش پرتاب، بدون لگد و غیر هدایت شونده ۸۴ میلیمتری است که توسط شرکت ساب بوفورس داینامیکس سوئد توسعه داده شده است. کلاهک انفجاری ای‌تی۴ توسط یک موتور راکت به پیش نمی رود و سلاحی بدون خان است.

ارتش آمریکا از نسخه بهینه شده ای به نام ام۱۳۶ ای‌تی۴ (M136 AT4) استفاده می کند.

ای‌تی۴ به دلیل دقت و قدرت نفوذ بالا می تواند علیه طیف وسیعی از اهداف از جمله ساختمان ها و استحکامات، تانک ها و خودروهای زرهی دیگر، بالگردها و هواپیماها استفاده شود. به دلیل شهرت ای‌تی۴ به عنوان یک سلاح ضد زره قوی، ارتش های جهان به طور گسترده از آن استفاده می کنند. ای‌تی۴ به نسبت سلاحی ارزان و در عین حال کارآمد و ساده برای استفاده است.

با این وجود، اثربخشی آن در برابر جدیدترین تانک های اصلی میدان نبرد به عواملی مانند ضخامت و زاویه زره تانک و قابلیت های نفوذ ای‌تی۴ بستگی دارد. ای‌تی۴ به طور معمول توسط نیروهای پیاده نظام به عنوان سلاحی سبک وزن و قابل حمل توسط انسان بکار گرفته شده و در بیشتر ارتش ها به عنوان یک سلاح اصلی ضد تانک در نظر گرفته نمی شود.

ای‌تی‌۴ اکنون یکی از پرکاربردترین سلاح های ضد تانک مورد استفاده در جهان است. آمریکا، سوئد، دانمارک، برزیل، هلند، مالزی، استونی، ایرلند، فرانسه، کلمبیا، انگلیس، شیلی، عراق، تایوان و البته اوکراین از جمله کشورهایی هستند که از ای‌تی۴ استفاده می کنند.

ای‌تی4؛ سلاحی کارآمد در برابر زره‌پوش های ارتش روسیه

ام۱۳۶ ای‌تی۴ در شرایط نور کم نیز قابل استفاده بوده، اما تیرانداز همچنان نیازمند دید واضحی از هدف برای تعیین فاصله است. این سلاح همچنین دارای یک براکت دید در شب برای استفاده در تاریکی شب است.

کار با ای‌تی۴ تنها به آموزش پایه نیاز دارد و وزن آن ۶.۸ کیلوگرم است. برد این سلاح برای هدف نقطه ای ۳۰۰ متر و برای هدف منطقه ای ۵۰۰ متر است.

خرج انفجاری ۴۴۰ گرمی زره شکاف ام۱۳۶ ای‌تی۴ می تواند زرهی به ضخامت ۳۵.۶ سانتیمتر را نیز تخریب کند.

اما ای‌تی۴ دارای برخی نقاط ضعف نیز است. پس از شلیک، منطقه انفجار بزرگی در پشت این سلاح شکل می گیرد که می تواند برای نیروهای خودی و حتی کاربر در فضاهای محدود خطر سوختگی و صدمات ناشی از فشار بیش از حد را به همراه داشته باشد. انفجار پشت سلاح می تواند موقعیت کاربر را نیز افشا کند.

در همین راستا، نسخه بهینه شده ای‌تی۴-سی‌اس (AT4-CS) برای استفاده در فضاهای محدود و محیط های شهری معرفی شده است و خطر ناشی از انفجار پشت سلاح در این نسخه وجود ندارد.

سلاح ضد تانک ای‌تی۴ ارزش خود را بارها طی جنگ جاری اوکراین ثابت کرده و در کنار سلاح های شناخته شده ای مانند جاولین و سلاح ضد تانک سبک نسل جدید (NLAW) به ارتش اوکراین برای مقابله با زره‌پوش های روسیه کمک کرده است.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا