درباره مین گذاری شده‌ترین کشور جهان! (+عکس)

بیش از ۴۰ درصد خاک این کشور به مین آلوده شده و باور بر این است که خاک مذکور در حال حاضر مین گذاری شده‌ترین کشور جهان محسوب می شود…

موبنا – در شرایطی که جنگ روسیه با اوکراین همچنان جریان دارد، چشم انداز شرایط اوکراین پس از پایان این جنگ خونین نیز تیره به نظر می رسد. مین های زمینی که تهدیدی مرگبار برای غیرنظامیان محسوب می شوند، بخش قابل توجهی از خاک این کشور را آلوده کرده اند.

بنابر یک برآورد، بیش از ۴۰ درصد خاک اوکراین به مین آلوده شده و باور بر این است که اوکراین در حال حاضر مین گذاری شده‌ترین کشور جهان محسوب می شود.

شهرهای اوکراین که به تازگی آزاد شده اند تا مدت ها پس از بیرون راندن نیروهای نظامی روسیه نیز می توانند خطرناک باقی بمانند و اوکراینی ها باید مین ها، تله های انفجاری و همچنین مواد منفجره ضد تانک آماده انفجار را کشف و خنثی کنند.

به گفته کاترینا تمپلتون از “گروه مشورتی مین ها” (Mines Advisory Group) یا مگ (MAG)، آلودگی خاک اوکراین به مین ها و تله های انفجاری بسیار زیاد است. حتی می توان گفت این شرایط با سوریه و افغانستان قابل مقایسه نیست و ابعاد آن بسیار گسترده و عظیم است.

اوکراین مین

قوانین بین المللی استفاده از مین های مختلف، به ویژه آنهایی که برای هدف قرار دادن افراد طراحی شده اند را ممنوع و محدود می کند.

نیروهای نظامی روسیه توسط دیدهبان حقوق بشر به استفاده از مین های ممنوعه ضد نفر در منطقه خارکیف شرقی متهم شده اند.

طیف گسترده ای از مین ها از جمله نمونه هایی که تا پیش این در نبرد دیده نشده بودند، در اوکراین بکار گرفته شده اند.

به گفته کاترینا تمپلتون، شما مین های ضد تانک، مین های ضد نفر، تله های انفجاری، بسیاری مهمات منفجر نشده و مهمات خوشه ای را خواهید دید. تقریبا هر چیزی را فکرش بکنید در اوکراین خواهید دید.

افزایش چشمگیر تلفات مربوط به مین از زمان تهاجم فوریه ۲۰۲۲

بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، قدمت استفاده از برخی مین های زمینی در اوکراین به پیش از فوریه ۲۰۲۲ و به سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ باز می گردد. این مین ها توسط نیروهای تحت حمایت روسیه در دونتسک و لوهانسک کار گذاشته شده اند.

اخیرا، نیروهای روسیه هنگام عقب نشینی از شهرهایی که در هفته های نخست تهاجم همه جانبه خود اشغال کرده بودند، مین ها و تله های انفجاری را کار گذاشته اند.

به گفته سازمان مگ، در بازه زمانی بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تلفات ناشی از انفجار مین در اوکراین برابر با ۱۱۹۰ نفر بوده است.

این در شرایطی است که بین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳، یعنی کمتر از یک سال، تعداد تلفات مرتبط با انفجار مین ۶۱۱ نفر گزارش شده است.

مین ها افزون بر این که به طور مستقیم موجب جراحت یا مرگ می شوند، می توانند بخش هایی از زمین را غیر قابل دسترس یا خطرناک‌تر سازند.

بر اساس گزارش ها، تولید محصولات کشاورزی در اوکراین تحت تاثیر استفاده از مین های زمینی در مزارع و همچنین مسیرها و جاده های روستایی قرار گرفته است.

اوکراین مین

پاکسازی پس از پایان جنگ سال ها طول می کشد

به گفته کاترینا تمپلتون، سازمان مگ روی بررسی این که کدام یک از طرفین مین ها را کار می گذارند، تمرکز نمی کند و در عوض تلاش می کند تا آنها از مین های ممنوعه ضد نفر استفاده نکنند و به دنبال فرصت هایی برای پاکسازی زمین های آلوده است تا مردم بتوانند زندگی امن‌تری داشته باشند.

اوکراینی ها تحت نظر کارشناسان سازمان مگ در مورد چگونگی پاکسازی مناطق مین گذاری شده آموزش خواهند دید.

اما با توجه به اینکه درگیری بین روسیه و اوکراین در برخی مناطق نزدیک به یک دهه ادامه داشته است، پاکسازی هر سانتیمتر از خاک اوکراین فرایندی پرزحمت و مرگبار خواهد بود که سال ها طول خواهد کشید.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا