قابلیت رمزنگاری سرتاسری جیمیل به‌زودی فعال خواهد شد

ویژگی امنیتی جدید جیمیل از تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ۱۴۰۱) برای کاربران سرویس‌هایی مثل Workspace گوگل دردسترس قرار خواهد گرفت.

موبنا –مطمئناً بسیاری از کاربران هنگام ارسال ایمیل‌های خصوصی و به‌ویژه مواردی که شامل اطلاعات شخصی و حساس است، تمایل دارند آن ایمیل حتماً به مخاطب هدف ارسال شود.

ارسال ایمیل‌هایی که حاوی اطلاعات شخصی مثل جزئیات حساب‌های بانکی، آدرس منزل و موارد دیگر هستند، می‌تواند خطرناک باشد. اگر از جیمیل به‌عنوان خدمات‌دهنده‌ی ایمیل استفاده می‌کنید، این سرویس قابلیت رمزنگاری جدیدی معرفی کرده است تا امنیت پیام‌های ارسالی افزایش یابد.

سرویس رمزنگاری جدید جیمیل چه‌کاری انجام می‌دهد؟

کارشناسان جیمیل درحال آماده‌سازی قابلیت رمزنگاری سرتاسری جدید هستند که به کاربران Google Workspace اجازه می‌دهد ایمیل‌های رمزنگاری‌شده را در داخل و خارج از دامنه‌ی خود ارسال کنند. این ویژگی اهمیت زیادی دارد زیرا رمزنگاری ایمیل‌ها، راهکاری برای افزایش ایمنی آن‌ها است و بدین‌ترتیب فقط شخص فرستنده و گیرنده قادر به خواندن آن خواهند بود.

فرستنده و گیرنده، کلیدهای ویژه‌ای دراختیار خواهند داشت که فقط با آن کلید‌ها می‌توان قفل ایمیل‌ها را باز کرد. تنها روش برای کسانی که در میانه‌ی راه سعی دارند به اطلاعات ایمیل‌ها دسترسی پیدا کنند، استفاده از کلید‌های مذکور است.

به‌نوشته‌ی FoxNews، پس‌از راه‌اندازی قابلیت رمزنگاری جیمیل، سرورهای گوگل نمی‌توانند به کلیدهای رمزنگاری‌شده‌ی شما دسترسی داشته باشند یا اطلاعات‌ کاربران را رمزگشایی کنند؛‌ بنابراین اطلاعات شما کاملاً خصوصی خواهد ماند و تنها بخشی که رمزنگاری نخواهد شد، سربرگ ایمیل است که جزئیاتی مثل موضوع ایمیل، تاریخ و زمان ارسال و دریافت و فهرست گیرندگان در آن قرار دارد.

قابلیت رمزنگاری جیمیل چه زمانی و چگونه فعال می‌شود؟

ویژگی رمزنگاری جدید جیمیل از تاریخ ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (۳۰ دی ۱۴۰۱) به‌طور رسمی برای کاربران این پلتفرم فعال خواهد شد. برای استفاده از این قابلیت باید در یکی از سرویس‌های Education Plus، Workspace Enterprise Plus یا Education Standard عضو باشید. اگر از این خدمات استفاده می‌کنید قادر خواهید بود با پرکردن فرم درخواست آزمایش Gmail CSE بتا، برای دسترسی به ویژگی رمزنگاری درخواست دهید. فرم مذکور بسیار ساده است و فقط آدرس ایمیل، شناسه‌ی پروژه، دامنه‌ی گروه آزمایشی و چند اطلاعات ساده‌ی دیگر را دریافت می‌کند.

جیمیل

هنگامی‌که اعلان مربوط به آماده بودن حساب خود را دریافت کردید، برای تنظیم نسخه‌ی آزمایشی Gmail CSE از روش زیر استفاده کنید:

  • با حساب سرپرست اصلی وارد کنسول Google Admin شوید
  • به مسیر Security > Client-side encryption بروید
  • ‌روی جیمیل کلیک کنید
  • در پنل سمت‌چپ، گروه‌های را که در فرم ثبت‌نام GmailCSE ثبت کرده‌اید را انتخاب کنید
  • دسترسی کاربر را روی حالت روشن (On) قرار دهید.

امکان دارد اعمال این تنطیمات جدید تا ۲۴ ساعت طول بکشد اما در اکثر مواقع خیلی سریع‌تر انجام می‌شود.

اگر از Google Workspace استفاده نکنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر کاربر Google Workspace نیستید و فقط یک حساب معمولی روی جیمیل دارید، رمزنگاری سرتاسری در نسخه‌ی بعدی دردسترس شما قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، همه‌ی ایمیل‌های ارسالی بین افرادی که از جیمیل استفاده می‌کنند، به‌طور پیش‌فرض با سرویس Gmail’s Encryption in Transit رمزنگاری می‌شوند.

این ویژگی به‌عنوان امنیت لایه‌ی انتقال داده‌ها نیز شناخته می‌شود و از دسترسی شخص یا شبکه‌های دیگر به پیام‌های شما جلوگیری می‌کند. بااین‌حال، قابلیت مذکور فقط زمانی کار می‌کند که ارائه‌دهنده‌ی ایمیل مقصد نیز از رمزنگاری TLS پشتیبانی کند و ایمیل‌ها فقط بعد‌از ذخیره روی سرور رمزنگاری خواهند شد.

آیا می‌توانم ایمیل‌های خود را جیمیل رمزنگاری کنم؟

جیمیل گزینه‌ای برای رمزنگاری ایمیل‌ها ازطریق سرویس‌هایی مثل PGP یا پیام‌های محافظت‌شده با رمزعبور ارائه نمی‌دهد. البته این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد ایمیل‌های حساس خود را درحالت محرمانه ارسال کنند. این ویژگی به محافظت از اطلاعات خصوصاً دربرابر دسترسی‌های غیرمجاز کمک می‌کند و به شما اجازه می‌دهد برای پیام‌ها تاریخ انقضا تعیین کرده یا دسترسی به آن را درهر زمان لغو کنید. دریافت‌کنندگان این نوع ایمیل‌ها امکان هدایت، کپی، دانلود یا چاپ محتوای آن را نخواهند داشت. این ویژگی عملکردی شبیه رمزنگاری ندارد اما همچنان به افزایش امنیت ایمیل‌ها کمک می‌کند.

جیمیل

برای استفاده از قابلیت ارسال ایمیل درحالت محرمانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد حساب جیمیل خود شوید.
  • روی Compose کلیک کنید.
  • در سمت‌راست پایین پنجره، حالت Confidential را فعال کنید. اگر قبلاً این ویژگی را فعال کرده‌اید، به پایین ایمیل رفته و روی Edit کلیک کنید.
  • تاریخ انقضا و رمزعبور را تعیین کنید. این تنظیمات روی متن پیام و هر پیوستی که ارسال می‌کنید تأثیر خواهد داشت.
  • اگر No SMS passcode را انتخاب کنید، گیرندگانی که از جیمیل استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود پیام را به‌طور مستقیم باز کنند. افرادی که از جیمیل استفاده نمی‌کنند نیز یک رمزعبور ازطریق ایمیل خود دریافت خواهند کرد.
  • اگر SMS passcode را انتخاب کنید، گیرندگان ازطریق پیام کوتاه، یک رمزعبور دریافت خواند کرد.
  • روی Save کلیک کنید.
 منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا