ساختار کامل مقاله علمی

یک مقاله علمی کامل چه ساختاری دارد؟ در این مقاله می‌خوانید!

حتی عبارت مقاله علمی، ترسناک است! چه برسد به اینکه قرار باشد آن را از صفر بنویسید.

یک مقاله علمی از چندین بخش تشکیل می‌شود، هر کدام از آن‌ها شامل موارد مجزایی می‌شود تا در نهایت پروژه بزرگ شما تکمیل شود.

بهترین حالت برای نوشتن یک مقاله علمی موفق، تقسیم درست و مدیریت بخش‌هاست.

در این مطلب قصد داریم درباره نوشتن مقاله علمی و مراحل مختلف آن صحبت کنیم.

ساختار اصلی مقاله علمی

قبل از هر چیز باید هدف نهایی مقاله خود را مشخص کنید. قرار است در این مقاله درباره چه موضوعاتی بحث شود، چه حقایقی بیان شود و یا خواننده را به چه چیزی متقاعد کنید.

در انتخاب موضوع دقت کنید:

  • آیا قرار است در یک زمینه تخصصی مقاله بنویسید و یا یک زمینه عمومی؟
  • قرار است با این به چه نتیجه‌ای برسید؟ هدف قانع کردن افراد است یا صرفا ارائه اطلاعات؟
  • چرا موضوعی که انتخاب کرده‌اید برایتان جالب بوده؟

تمام هدف را باید در بخش‌های مختلف نشان دهید. اما این ساختار دقیقا به چه صورت است؟

۱.      عنوان

اولین چیزی که داوران برای قضاوت مقاله شما دارند، عنوان آن است. یک عنوان خوب باید چه خصوصیتی داشته باشد؟

  • مقاله شما را به خوبی توصیف کند
  • به شکلی انتخاب شود که جستجوی تحقیقات شما ساده شود.
  • کلمات کلیدی تحقیقات شما را داشته باشد.
  • دروغ نباشد!

۲.    چکیده

تمام مقاله‌ها به این بخش نیاز دارند، چه یک مقاله تحقیقاتی بنویسید و چه یک کیس استادی!

در این بخش قرار است به خواننده بگویید در ادامه چه چیزی خواهد خواند و چه نکات مهمی در پیش رو دارد.

خلاصه را باید طوری بنویسید که شخص با خواندن آن، ترغیب شود که ادامه مقاله شما را از دست ندهد. پس به هیچ عنوان آن را ساده نگیرید.

۳.   کلمات کلیدی

یک مقاله علمی بر اساس کلمه کلیدی نوشته می‌شود؛ عبارتی که بنیان اصلی تحقیقات شماست. وقتی کسی در حال تحقیق است و به دنبال دیگر پژوهش‌ها میگردد، از این کلمات برای جستجو استفاده میکند.

۴.    مقدمه

بله! مقدمه با چکیده کاملاً متفاوت است.
ساختار کامل مقاله علمی
در چکیده به خواننده می‌گویید قرار است با چه نکاتی روبرو شود و در مقدمه، روند تحقیقات را به صورت کلی مرور می‌کنید؛ یعنی می‌گویید در طی این پژوهش، از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید.

مثلاً اگر یک مقاله ای اس ای نوشتید، باید پیشینه تحقیق را بیاوید، باید ذکر کنید چه چیزی باعث شده شما به ایده نوشتن این مقاله برسید. استفاده از نقل‌قول یا یک دادۀ عجیب و یا حتی یک داستان می‌تواند شروع خوبی باشد.

این کار به خواننده کمک می‌کند با دید بهتری خواندن مقاله شما را ادامه دهد. بهتر است مقدمه را بعد از اینکه بدنه اصلی را نوشتید، بنویسید.

۵.    بدنه اصلی

حالا مواردی که در بخش‌های قبلی در حد اشاره ذکر کرده بودید را، توضیح می‌دهید.

با توجه به اینکه چه نوع مقاله‌ای می‌نویسید و قرار است در چه مجله‌ای چاپ شود، نوع نگارش و نکاتی که در آن رعایت می‌کنید متفاوت است.

احتمالا قرار نیست کار ترجمه آن را خودتان انجام دهید، از آنجایی که این موضوع حساسیت بالایی دارد کار ترجمه مقاله خود را باید به مترجمین حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

در ترنسیس کار ترجمه سفارشات کاملاً تخصصی انجام می‌شود، برای مثال مترجمی که کار ترجمه پزشکی انجام می‌دهد نمی‌تواند ترجمه تخصصی شیمی را به عهده گیرد.

توضیحات را به مترجمی که به طور تخصصی کار ترجمه مقاله انجام می‌دهد، ارائه دهید تا در نهایت خیالتان از پذیرش آن راحت باشد.

۶.    نتیجه گیری

یک جمع بندی کلی از تمام کارها بنویسید و بگویید از این تحقیقات به چه دستاوردی رسیده‌اید. این دستاورد میتواند نتیجه مستقیم پژوهش‌های شما باشد و یا از تحلیل گفته‌ها به آن رسیده باشید.

مقاله علمی بدون داشتن یه جمع بندی خوب، ناقص است. این بخش معمولا ۳ تا ۵ جمله است اما باید آن را خیلی خوب بنویسید.

۷.   منابع

در نهایت باید به منابعی که استفاده کرده‌اید ارجاع دهید. این بخش خیلی مهم است! هر گونه کوتاهی در اشاره به رفرنس‌ها، منجر به نابود شدن زحماتتان می‌شود.

اگر به درستی به منابع ارجاع ندهید، مقاله شما دچار سرقت ادبی شده و ممکن است جریمه هم بشوید.

بررسی نهایی فراموش نشود!

حتما بعد از نوشتن مقاله علمی آن را بررسی کنید؛ چندین بار!

وقتی بار اول نوشتن آن را به پایان رساندید، درواقع کارتان تمام نشده، الان باید تمام آن را چک کنید، نکات جدید و اطلاعات جزئی به آن اضافه کنید.

پاراگراف‌های خود را بازبینی کنید؛ آیا شروع خوبی داشته‌اید؟ آیا ساختار و ترتیب جملات درست است؟ ترتیب ارائه اطلاعات اهمیت زیادی دارد. باید ابتدا ذهن خواننده را برای مطالب بعدی، آماده کنید.

بازبینی نهایی فقط درباره اطلاعات نیست، حتما اشتباهات املایی و یا دستوری را چک کنید تا ارزش و اعتبار مقاله‌تان پایین نیاید.

سخن نهایی

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید؛ اگر در مسیر نوشتن یک مقاله علمی هستید، حتما روی کمک ترنسیس حساب کنید، ترنسیس یک پلتفرم تخصصی ترجمه است و خدمات دانشجویی مختلفی از جمله ترجمه پایان نامه، ترجمه رزومه و پارافریز تخصصی متن، ارائه می‌دهد.

سوالی دارید؟ حتما در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا