تنها سرطان، خودش را از بین می بَرد

تصور کنید هر روز سردرد دردناکی را تجربه می کنید و گاهی اوقات به صورتی است که انگار با چکش در سر شما می کوبند. متأسفانه، این همان دردی است که بسیاری از بیماران با تومور مغزی هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ با تولید واکسن جدید اکنون بارقه های امیدی برای این بیماران ایجاد شده است.

موبنا – به گزارش اینترستینگ انجینیرینگ، میلیون‌ها بیمار سرطانی در سراسر جهان وجود دارند و همه منتظر واکسنی هستند که به رها کردن آنها از رنج و درد کمک کند. به همین دلیل است که دانشمندان در بسیاری از نقاط جهان به طور مداوم در تلاش هستند تا واکسنی موثر برای سرطان مغز تولید کنند.

تیمی از دانشمندان در بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بریگهام آمریکا با موفقیت واکسن خود را روی مدل موش مبتلا به گلیوبلاستوما، (یکی از تهاجمی‌ترین سرطان‌های مغز) آزمایش کردند که نتایج این آزمایش امیدوارکننده بود.

اگرچه واکسن‌های سرطان یک حوزه تحقیقاتی گسترده و بسیار کار شده هستند اما رویکرد پیشنهادی در این مطالعه کاملاً متمایز است. دانشمندان به جای استفاده از سلول‌های تومور غیرفعال، سلول‌های تومور زنده را ویرایش و مهندسی کردند.

به طور معمول ابتدا سلول‌های توموری با لیز یا تابش غیرفعال می‌شوند تا مجدداً در بدن فرد مورد استفاده قرار گیرند و ایمنی‌زایی (ایمنی ناشی از اثر یک ماده خارجی) افزایش یابد. محققان پیشنهاد می‌کنند که در طول آزمایش‌های بالینی، این رویکرد درمانی فواید سلامتی محدودی را در برابر سرطان مغز به ارمغان آورده است.

بنابراین، آنها تصمیم گرفتند با رویکردی متفاوت، اقدام به درمان کنند. این روش درمانی متمایز شامل تبدیل سلول‌های تومور زنده به عواملی بود که می‌توانند کشتن تومور و ایمنی ضد سرطانی را در بدن بیمار ایجاد کنند. آن ها سلول های تومور زنده را با استفاده از ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 مهندسی و متعاقباً آنها را برای آزادسازی سلول هایی جهت کشتن سلول های تومور دیگر و آماده سازی سیستم ایمنی برای پاسخ ضد تومور طولانی مدت مهندسی کردند.

این واکسن بر روی مدل های موش آزمایش شده است و اگرچه نتایج امیدوارکننده به نظر می رسد؛ اما هنوز برای انسان آماده نیست. با این حال دانشمندان امیدوارند که استراتژی درمانی آنها پتانسیل جلوگیری از پیشرفت تومور، عود و متاستاز در بیماران مبتلا به سرطان مغز را داشته باشد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا