ترایتون؛ سامانه ای که از آب، برق می گیرد! (+فیلم و عکس)

ترایتون یک جاذب نقطه ای چند حالته بسیار کارآمد است که از یک شناور سطحی بهینه شده متصل به یک صفحه سنگین حلقه ای شکل گرفته است…

موبنا – مبدل انرژی امواج آب ترایتون (Triton) که توسط شرکت اسیلا پاور (Oscilla Power) ساخته شده است، توانایی تبدیل نیروی امواج آب به برق را دارد. این پلتفرم که با کمک نقطه مهار برای شناور شدن روی آب اقیانوس ساخته شده و دارای یک حلقه واکنش غوطه‌ور است که با کمک پیشرانه هایی به سمت کف اقیانوس پایین می رود.

ترایتون دستگاهی است که برای تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر از آب اقیانوس ها طراحی شده است. این پروژه جذب انرژی با استفاده از فناوری کم هزینه اما پیشرفته با قابلیت اطمینان و بقای بی نظیر را هدف قرار داده است.

 

 

جمع آوری و تبدیل انرژی توسط ترایتون

ترایتون یک جاذب نقطه ای چند حالته بسیار کارآمد است که از یک شناور سطحی بهینه شده متصل به یک صفحه سنگین حلقه ای شکل گرفته است. این دو قسمت به کمک سه کابل انعطاف پذیر به هم متصل می شوند. برخلاف بیشتر دستگاه های تبدیل انرژی موج متداول، ترایتون توانایی استخراج انرژی با استفاده از حرکت به هر سمتی را دارد. از این طریق، ترایتون انرژی بیشتری را در سال جذب کرده و در نتیجه برق را با هزینه کمتری تولید می کند.

برای تبدیل مطمئن و کارآمد انرژی مکانیکی به برق، ترایتون از سه پیشرانه هیدرواستاتیک و هیدرولیک مستقل استفاده می کند که توسط شرکت اسیلا توسعه داده شده اند. پیشرانه هیدرولیک برای مدیریت کارآمد جریان های نیروی بسیار متغیر و در صورت نیاز پراکندگی اوج انرژی مهندسی شده است. این موجب می شود تا تغییرپذیری نیرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد و ثبات بیشتر در جریان نیرو ممکن شود.

خروجی الکتریکی سه پیشرانه مستقل تجمیع شده و برق تولیدی از طریق کابل زیرآبی به سمت ساحل ارسال می شود. برای به حداکثر رساندن جذب انرژی مکانیکی در هر شرایط امواج آب، هر مبدل انرژی ترایتون دارای پروفایل نیرو/جابجایی بهینه است. هر سامانه می تواند ۱۰۰ کیلووات نیرو تولید کند.

نصب و راه اندازی ترایتون

پس از یدک کشیدن ترایتون به محل استقرار، شناور سطحی با مهار به کف دریا متصل شده و حلقه واکنش با استفاده از وینچ های موقتی داخلی سامانه به سمت پایین حرکت می کند. از این وینچ ها برای بازیابی دوباره حلقه واکنش نیز استفاده می شود.

توانایی خوداستقراری و خودبازیابی نیاز به کشتی های تخصصی یا تجهیزات بالابر سنگین طی عملیات نصب و بازیابی ترایتون را از بین می برد. فقط یک یدک کش عادی برای بکسل کردن سامانه و تامین نیروی هیدرولیک برای فعالیت وینچ نیاز است.

ترایتون از ابتدا برای بقا در شرایط سخت اقیانوسی طراحی و مهندسی شده است. موقعیت های مکانی با بالاترین میزان انرژی به طور معمول شرایط شدیدتری را نیز تجربه می کنند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا