پلتفرم شناور که قدرت امواج آب را به برق تبدیل می کند(+فیلم و عکس)

شرکت Sea Wave Energy Limited (SWEL) مستقر در بریتانیا و قبرس در حال توسعه روشی منحصر به فرد برای مهار انرژی از امواج آب است.

موبنا – مصرف مقادیر زیاد انرژی همچنان در جهان ادامه دارد، اما در این میان برخی در تلاش هستند تا روش های پایدارتری را برای برداشت انرژی و استفاده از آن برای نیازهای مختلف ما بیابند. روش ایده‌آل این است که از منابع طبیعی استفاده کنیم بدون این که آنها را به انتها برسانیم و همچنین از مواد و روش هایی استفاده کنیم که ردپای کربنی کمتری نسبت به منابع انرژی فسیلی و هسته ای داشته باشند.

 

 

در همین راستا، شاهد استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشید، زمین‌گرمایی و برق‌آبی بوده ایم و روند معرفی موارد جایگزین همچنان ادامه دارد.

شرکت Sea Wave Energy Limited (SWEL) مستقر در بریتانیا و قبرس در حال توسعه روشی منحصر به فرد برای مهار انرژی از امواج آب است. این شرکت طرح مفهومی خود برای یک مبدل انرژی موج را “آهنربای خط‌موج” (Waveline Magnet) نامگذاری کرده است.

اساسا این وسیله ای است که روی آب قرار می گیرد و قدرت امواج آب را به برق تبدیل می کند. این کار به روشی مقرون به صرفه‌تر و با نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری در مقایسه با دیگر فناوری های فعلی انجام می شود.

آهنربای خط‌موج شبیه به یک ستون فقرات زرد رنگ شناور روی آب است. این وسیله در واقع از چندین پلتفرم شناور شکل گرفته که از طریق یک سامانه نیروی مرکزی کنار هم قرار می گیرند. آنها به گونه ای طراحی شده اند تا سبک و ماژولار بوده و در عین حال به اندازه کافی استحکام داشته باشند تا در هر محیط آبی حتی در اقیانوس با امواج قوی دوام بیاورند.

افراد می توانند حتی سوار این مبدل انرژی شوند، اگرچه قرار نیست به عنوان یک وسیله موج سواری یا چیزی شبیه آن عمل کند. آهنربای خط‌موج قادر است میزان انرژی استخراج شده از موج را تنظیم کند تا موجب هیچ اختلالی در زیست بوم آبی نشود. همچنین، این وسیله تعامل یکپارچه ای با امواج آب دارد.

این طرح مفهومی به اندازه کافی ساده است، از این رو، تعمیر و نگهداری آن نیز راحت است. آهنربای خط موج از مواد قابل بازیافت قابل مدیریت مانند پلاستیک تقویت شده ساخته شده که به پایداری دستگاه می افزاید. بنابر برآوردهای صورت گرفته، یک واحد از این دستگاه توانایی تولید تا ۱۰۰ مگاوات انرژی را خواهد داشت. البته هرچه قدرت موج بیشتر باشد، انرژی بیشتری از آن قابل برداشت خواهد بود.

Sea Wave Energy Limited (SWEL)

این مبدل انرژی موج در محیط های کنترل شده و همچنین آب های آزاد آزمایش شده است. پس از آزمایش های بیشتر، تیم SWEL تجاری‌سازی و تولید انبوه آن برای عرضه به شرکت ها و مصرف کنندگان علاقمند به این فناوری پایدار را هدف قرار داده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا