دکس؛ رباتی که حمل بار را متحول کند! (+فیلم و عکس)

دکس محصول شرکت شفلر (Schaeffler) سنگاپور نام خود را از پایه های دوتایی گسترش‌پذیرش (Dual EXtendable) گرفته است. دکس به عنوان یک ربات متحرک خودران تعریف می شود و همراه با کارگران انسانی کار می کند.

موبنا دکس (DEX) نام رباتی با توانایی گرفتن و تحویل بار است که می توان از آن در کارخانه ها و انبارها استفاده کرد. دکس محصول شرکت شفلر (Schaeffler) سنگاپور نام خود را از پایه های دوتایی گسترش‌پذیرش (Dual EXtendable) گرفته است.

 

 

دکس با بهره‌مندی از پایه های مفصل‌دار و همچنین چرخ از قدرت تحرک بالایی در سطوح مسطح و ناهموار برخوردار است. همچنین، امکان پرهیز از موانع و حتی بالا رفتن از پله ها دسترسی به قسمت های مختلف یک کارخانه را برای آن فراهم می کند.

بستری صاف در قسمت بالای پایه های دکس قرار دارد و مجموعه ای از حسگرها زیر این قسمت بکار گرفته شده است. این مجموعه امکان حرکت به طور مستقل، حمل بار از نقطه الف به ب در شرایطی که از مواجهه با موانع احتمالی پیش‌رو پرهیز می شود را برای دکس فراهم می کند.

دکس، ربات کارگر

دکس به عنوان یک ربات متحرک خودران (Autonomous Mobile Robot) تعریف می شود و همراه با کارگران انسانی کار می کند. در کنار کمک به آنها، این ربات نیازها و الزامات کارگران را برای بهبود کارایی درک می کند. از طریق طراحی منحصر به فرد خود که می تواند به طور مستقل از طیف گسترده ای از سطوح عبور کند، دکس می تواند تصویری جدید از چابکی و هوش ربات های همکار را ارائه کند.

به گفته طراحان شرکت شفر، دکس روشی یکپارچه را برای درک ارتباطات کلامی و غیر کلامی دارد. دکس می تواند با ربات های دیگر فعالیتی جمعی داشته باشد تا فشار بر کارگران کاهش باید. دکس از طریق حرکات دست و فرمان های صوتی نیز قابل کنترل است، از این رو، پیچیدگی تعامل با ربات ها را کاهش می دهد.

در شرایطی که ربات های خودران و مستقل سال هاست که وجود دارند، آن چیزی که دکس را به محصولی نوآورانه تبدیل می کند، شکل و قالب آن است. به عنوان نمونه، هر فردی می تواند حسگرهایی را به یک لیفتراک متصل کند، اما توانایی دکس برای عبور از سطوح مختلف، قابلیت مانور در فضاهای تنگ، و همچنین پرهیز از موانع با واکنش های نرم چیزی است که این ربات می تواند به آنها افتخار کند.

پایه های گسترش‌پذیر با طراحی خاص به این ربات اجازه می دهند تا به سمت بالا و پایین و جلو و عقب حرکت کند. چهار چرخ با توانایی حرکت ۳۶۰ درجه نیز قدرت مانور بیشتری به دکس بخشیده و امکان عبور نرم و سریع از سطوح صاف را فراهم می کنند.

در مواجهه با سطوحی مانند پله این امکان وجود دارد تا چرخ ها جمع شده و پایه ها شرایطی همانند راه رفتن را برای دکس فراهم می کنند. امکان درک هدف ربات هنگام کار و حصول اطمینان از ارتباط و همکاری یکپارچه انسان/ربات از طریق نواری از چراغ ها که نور آن با حرکت دکس هماهنگ می شود، وجود دارد.

ربات دکس برنده جایزه طرح مفهومی رد دات در سال ۲۰۲۲ بوده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا