رباتی که همانند یک آفتاب پرست واقعی تغییر رنگ می دهد (+فیلم و عکس)

این ربات با استفاده از ترکیبی از پوست مصنوعی چند لایه انعطاف‌پذیر و جوهر کریستال مایع می تواند همانند یک آفتاب پرست واقعی تغییر رنگ دهد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – دنیای ربات های زیست‌تقلیدی (Biomimicry Bots) در حال رشد و شاهد پیشرفت های چشمگیری است و رباتی با قابلیت تغییر رنگ همانند یک آفتاب پرست یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به این فهرست است. این ربات آفتاب پرست توسط پژوهشگران دانشگاه ملی سئول و دانشگاه هانیانگ در کره جنوبی توسعه داده شده است.

 

 

این ربات با استفاده از ترکیبی از پوست مصنوعی چند لایه انعطاف‌پذیر و جوهر کریستال مایع می تواند همانند یک آفتاب پرست واقعی تغییر رنگ دهد. این ربات با استفاده از یک لایه پوست که در ساخت آن از سلول های حاوی کریستال های گوانین استفاده شده قادر به تقلید از آفتاب پرست در سازگار کردن رنگ خود با محیط اطراف است.

در مقاله ای که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، تیم پژوهشگران کره ای جزئیات رویکرد خود را ارائه کرده و استفاده از پوستی مصنوعی راه حلی قوی برای جلوگیری از ایجاد شکستگی عنوان شده است. گزینه جایگزین برای این پوست مصنوعی محلولی مبتنی بر فناوری های نمایشگرهای انعطاف پذیر مانند آنچه در برخی گوشی های هوشمند جدید شاهد هستیم، بوده است.

رباتی که همانند یک آفتاب پرست واقعی تغییر رنگ می دهد

قسمت بیرونی پوست مصنوعی این ربات با یک لایه نازک از جوهر کریستال مایع پوشش داده شده است که رنگ های مختلف را با توجه به هم ترازی ساختاری مولکول های آن نشان می دهد. برای تغییر این هم ترازی، جوهر باید تا دمای خاصی گرم شود. با ترکیب رنگ های قرمز، آبی و سبز، جوهر کریستال مایع می تواند رنگ های مختلف و متنوعی را تولید کند.

زیر لایه بیرونی پوست مصنوعی چندین لایه از نانوسیم های نقره ای وجود دارند که جوهر کریستال مایع را هنگام اعمال جریان گرم می کنند. با استفاده از حسگرهای اپتیکال قرار گرفته زیر ربات، نانوسیم ها دمای حرارتی خاصی را به لایه بیرونی پوست مصنوعی اعمال می کنند که اجازه تغییر رنگ ربات در زمان حدود نیم ثانیه ای را فراهم می کند.

رباتی که همانند یک آفتاب پرست واقعی تغییر رنگ می دهد

اگرچه پوست مصنوعی نمی تواند کاملا با بافت و پیچیدگی پوست یک آفتاب پرست واقعی مطابقت داشته باشد، پژوهشگران الگوهایی را در این ربات بکار گرفته اند که می تواند رنگ های مختلفی به خود گرفته تا هرچه بهتر با رنگ محیط اطراف خود هماهنگ شود. به گفته پژوهشگران کره ای، با افزودن مکانیزم هایی جذاب آنها می توانند نانوسیم های نقره و کریستال های مایع را با سرعتی بیشتر قادر به تغییر دما و رنگ سازند.

در شرایطی که خود ربات آفتاب پرست ممکن است پتانسیل زیادی برای استفاده کاربردی نداشته باشد، اما پوست مصنوعی آن به طور قطع این گونه خواهد بود. نیروهای نظامی مدت هاست که قصد دارند فناوری های استتار قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتری داشته باشند و این پژوهش جدید می تواند در نهایت نه تنها به استتار سربازان، بلکه خودروهای بزرگ یا ربات های نظامی کمک کند تا به خوبی با محیط اطراف خود ترکیب شوند. این شرایط می تواند چاشنی ترسناک بودن این فناوری را افزایش دهد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا