فواید شگفت انگیز ۵-هیدروکسی تریپتوفان

یک مطالعه انسانی نشان داده که ترکیبی از ۵-HTP و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) به طور قابل توجهی زمان “تلاش برای به خواب رفتن” را کاهش داده، مدت خواب را افزایش می دهد و کیفیت آن را بهبود می بخشد.

موبنا ۵- هیدروکسی تریپتوفان (۵-HTP) نوعی اسید آمینه است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند. در واقع بدن از این ترکیب برای تولید سروتونین، یک پیام رسان شیمیایی که سیگنال ها را بین سلول های عصبی انتقال می دهد، استفاده می کند.

لازم به ذکر است که سطوح پایین سروتونین با افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. بنابراین افزایش تولید سروتونین در بدن می تواند فواید مختلفی داشته باشد. به همین دلیل است که مکمل های ۵-HTP تولید کننده سروتونین به طور فزاینده ای محبوب شده اند و از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند. علاوه بر این ترکیب مذکور در انواع مواد غذایی هم وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

به منظور درک بهتر این روند باید بدانیم که ۵  – هیدروکسی تریپتوفان (۵-HTP) یک ماده شیمیایی است و بدن آن را از تریپتوفان (اسید آمینه ضروری که از غذا دریافت می شود) می سازد. پس از تبدیل تریپتوفان به ۵-HTP، این ماده شیمیایی به ماده شیمیایی دیگری به نام سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی که سیگنال ها را بین سلول های مغز انتقال می دهد) تغییر می کند. مکمل های دارویی و غذایی ۵-HTP به افزایش سطح سروتونین در مغز کمک می کنند. از آن جایی که سروتونین به تنظیم خلق و خو و رفتار یاری می رساند، ۵-HTP نیز تاثیر مثبتی بر خواب، خلق و خو، اضطراب، اشتها و احساس درد دارد.

فواید شگفت انگیز 5- هیدروکسی تریپتوفان/ از کاهش وزن تا کنترل افسردگی و میگرن

نکاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا دسته بندی شده اند:

با افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک می کند

کاهش وزن می تواند تولید هورمون هایی را افزایش دهد که باعث می شوند احساس گرسنگی کنیم. این احساس گرسنگی مداوم کاهش وزن را در دراز مدت دستخوش اختلال  می کند.

دیده شده که ۵-HTP قابلیت مقابله با هورمون های گرسنگی را در اختیار دارد و می تواند اشتها را سرکوب و به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه، ۲۰ فرد مبتلا به دیابت به طور تصادفی به مدت دو هفته ۵-HTP یا دارونما دریافت کردند. نتایج نشان دادند که افراد مصرف کننده ۵-HTP در مقایسه با گروه دارونما، تقریبا ۴۳۵ کالری کمتر در روز دریافت کرده بودند.

علاوه بر این، ۵-HTP از دریافت کالری از کربوهیدرات ها نیز جلوگیری می کند که با کنترل بهتر قند خون همراه است. تعدادی از مطالعات دیگر هم نشان داده اند که ۵-HTP احساس سیری را افزایش می دهد و به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کمک می کند.

فواید شگفت انگیز 5- هیدروکسی تریپتوفان/ از کاهش وزن تا کنترل افسردگی و میگرن

با افزایش سطح سروتونین به کنترل افسردگی کمک می کند

امروزه اثرات ۵-HTP بر علائم افسردگی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که علت دقیق افسردگی تا حد زیادی ناشناخته است، برخی از محققان بر این باور هستند که عدم تعادل سروتونین ممکن است بر خلق و خو تاثیر بگذارد و به نحوی منجر به افسردگی شود.

تصور می شود مکمل های ۵-HTP با افزایش سطح سروتونین افسردگی را درمان می کنند. در واقع، چندین مطالعه کوچک نشان داده اند که ۵-HTP علائم افسردگی را کاهش می دهد. با این حال، دو مورد از این مطالعات فاقد دارونما برای مقایسه بهتر بودند و همین موضوع اعتبار یافته های آنها را محدود کرده است.

نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که اثرات ضد افسردگی بالقوه ۵-HTP در ترکیب با سایر مواد یا داروهای ضد افسردگی در مقایسه با مصرف تنها، بسیار قویتر است.

به کاهش دفعات بروز حمله میگرن کمک می کند

گفته می شود که ۵-HTP می تواند به تسکین میگرن کمک کند. میگرن سردردهایی ضربانی است که اغلب با حالت تهوع یا اختلال در بینایی همراه است.

در حالی که هنوز علت دقیق سردردهای میگرنی مورد بحث است، برخی از محققان بر این باور هستند که بیشتر آنها توسط سطوح پایین سروتونین ایجاد می شوند. یک مطالعه روی ۱۲۴ نفر قدرت ۵-HTP و متی سرژید، یک داروی رایج میگرن برای پیشگیری از میگرن را مقایسه کرد.

در نهایت مشخص شد که مصرف روزانه مکمل ۵-HTP به مدت شش ماه از تعداد حملات میگرن در ۷۱ درصد از شرکت کنندگان جلوگیری کرده یا به طور قابل توجهی آنها را کاهش داده است. در مطالعه دیگری روی ۴۸ دانشجو نیز ۵-HTP باعث کاهش ۷۰ درصدی دفعات سردرد در مقایسه با کاهش ۱۱ درصدی گروه دارونما شد.

 با افزایش تولید ملاتونین خواب را تقویت می کند

ترکیب ۵-HTP سبب تولید سروتونین می شود که می تواند به هورمون ملاتونین تبدیل شود. ملاتونین نقش مهمی در تنظیم خواب دارد. سطح آن در ساعات عصر شروع به افزایش می کند تا خواب را بهبود ببخشد و در ساعات صبح نیز کاهش می یابد تا به بیدار شدن ما کمک کند.

بنابراین، مکمل های ۵-HTP و یا مواد غذایی حاوی آن ممکن است با افزایش تولید ملاتونین در بدن، روند خواب را تقویت کنند.

یک مطالعه انسانی نشان داده که ترکیبی از ۵-HTP و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) به طور قابل توجهی زمان به خواب رفتن را کاهش داده، مدت خواب را افزایش می دهد و کیفیت آن را بهبود می بخشد.

گابا یک پیام رسان شیمیایی است که باعث القای احساس آرامش می شود. ترکیب آن با ۵-HTP به احتمال زیاد منتج به یک اثر هم افزایی قوی خواهد شد. از طرفی دیگر چندین مطالعه حیوانی هم نشان داده که ۵-HTP کیفیت خواب را بهبود می‌ بخشد و این اثر زمانی که با گابا ترکیب شود بیشتر است.

منابع غذایی

اسید آمینه تریپتوفان که بدن از آن برای ساخت ۵- هیدروکسی تریپتوفان استفاده می کند، به طور معمول در گوشت بوقلمون، مرغ، شیر، سیب زمینی، کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، شلغم و سبزیجات و جلبک دریایی یافت می شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا