درد بعد از عمل اسليو معده

عوامل متعددی وجود دارد که شدت درد بعد از عمل اسليو معده را تعیین می کند، با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی آنها بپردازیم

عمل های جراحی این روز ها علاقه مندان زیادی پیدا کرده اند.

این می تواند به دلیل کم عارضه بودن آن ها باشد.

در بین آن ها جراحی اسلیو معده را می توان محبوب ترین دانست.

اما بسیاری از درد ناشی از عمل در دوران بعد از آن شکایت می کنند.

در این مقاله قصد داریم این موضوع را واکاوی کنیم و علت و روش های مقابله با آن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  • دلایل درد بعد از عمل اسليو معده چیست؟
  • شدت درد بعد از جراحی اسلیو معده چقدر است؟
  • چگونه می توان از درد بعد از عمل اسلیو معده جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد؟

 

درد بعد از عمل اسليو معده

 

دلایل درد بعد از عمل اسليو معده چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که شدت درد بعد این عمل را تعیین می کند، با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی آنها بپردازیم:

آستانه تحمل بیمار برای درد

آستانه تحمل هر فرد متفاوت است.بنابراین برخی ممکن است دردهایی را احساس کنند و آن را غیر قابل تحمل بنامند که در برخی دیگر به طور کلی حس نشود یا خفیف و جزئی به نظر برسد.

 

تکنیکی که جراح استفاده می کند

روش ها و تکنیک های زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارد که به وسیله پزشکان اجرا می شود. برخی از آنها به ابزارهای جراحی بزرگ و همچنین برش های بزرگتر در شکم بیمار نیاز دارند و برخی از جراحان روش مبتنی بر یک برش را دنبال می کنند که به آن «سینگل برش» یا تک پورت نیز می گویند.

این روش درد را کاهش می دهد، اما به نظر برخی از متخصصان روش خوبی نیست. زیرا از آنجایی که فقط یک برش ایجاد می شود، این برش باید چندین سانتی متر باشد و این خود عامل ایجاد درد است.

در هر مرکزی که این عمل انجام می شود، روش اصلی لاپاراسکوپی است و تعداد برش ها می تواند از یک تا هفت برش کوچک باشد که قطر هر یک از ۲ تا ۱۲ میلی متر است. تکنیک مورد استفاده در جراحی بسته به صلاحدید جراح و اولویت های جراحی متفاوت خواهد بود.

 

تحمل دارو ها برای بیمار

مواردی وجود دارد که به دلایلی به بیمار مسکن های قوی (داروها)، یا آرام بخش (بنزودیازپین ها و…) می دهند. اگر بیمار برای مدت طولانی از مسکن‌ های خفیف ‌تر استفاده کند، احتمالاً بدنش در برابر آن ‌ها مقاوم می‌ شود.

اما این بدان معنا نیست که درد در این موارد غیر قابل کنترل است. بنابراین پس از تشخیص جراح باید از مسکن های قوی تری در دوزهای بالاتر برای آنها استفاده کرد. شما همچنین باید به دقت و به درستی دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک را پس از انجام عمل دنبال کنید.

 

دستکاری بیش از حد بدن بیمار در حین جراحی

یکی از دلایلی که از بیمار می خواهند قبل از عمل، نکاتی را در رژیم غذایی خود رعایت کند این است که در صورت لزوم در حین جراحی از روش های مختلف برای بهبود نتایج عمل استفاده گردد.

اگر قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید، این کار جراحی را برای جراح راحت تر می کند. این به معنای دستکاری کمتر اندام های داخلی به خصوص کبد، معده و نواحی اطراف آن می باشد. بنابراین نیاز کمتری به ایجاد برش در دیواره شکم خواهد بود. هرچه کمتر بدن دستکاری شود، درد کمتری متحمل خواهید شد.

 

بی تجربگی جراح

به جرات می‌ توان گفت که اگر جراح شما می ‌خواهد از یک برش باز، یعنی برش بزرگ در شکم شما استفاده کند، بلافاصله باید جراح خود را عوض کنید. زیرا تنها دلیل این مدل عمل این است که جراح تجربه کافی ندارد. نتیجه سپردن عمل به جراحان بی تجربه درد بعد از عمل اسلیو معده خواهد بود.

دلایل درد بعد از عمل اسليو معده چیست؟

 

شدت درد بعد از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

اگر جراحی توسط تیمی از جراحان مجرب انجام شود، تنها ۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از جراحی باید منتظر درد کاملاً قابل تحمل با مسکن ‌ها باشید.

پس از این مدت زمانی که بیمار احساس ناخوشایندی کرد، در صورت لزوم می توان داروهای مکمل تجویز کرد.

بیمار به طور کلی درد شکمی خفیف تا متوسط ​​دارد، به ویژه در اطراف برش ها و جایی که بخشی از معده از حفره شکم بیرون زده است. اگر جراحی باز انجام شود، درد شما قابل توجه خواهد بود.

علاوه بر درد در قسمت کنده شده دیواره شکم، یکی از شایع ترین علائم ،تقریباً در همه بیماران، احساس “فشار” است که برخی از بیماران آن را درد در قسمت فوقانی شکم و یا پایین قفسه سینه می نامند. این فشار ناشی از برش پوست نیست. بلکه به دلیل تغییر شدید ظرفیت معده است.

این حالت فقط در چند دقیقه اول رخ می دهد و پس از آن بدن و مغز بیمار به چند ساعت نیاز دارند تا با این اندازه جدید معده سازگار شوند.

 

 

چگونه می توان از درد بعد از عمل اسلیو معده جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد؟

سعی کنید قبل از عمل دستورات و رژیم غذایی را رعایت کنید. غیر از آن، همه چیز بیشتر به تجربه تیم جراحی و به ویژه مهارت متخصص بیهوشی در مدیریت درد پس از عمل بستگی دارد.

برای کاهش درد یا فشار در قسمت بالای شکم و یا پایین قفسه سینه؛ بیماران می توانند ناراحتی ناشی از گاز (هوای داخل معده) را با راه رفتن ساده کاهش دهند. به همین دلیل، بیماران خود را تشویق می شوند که در اولین ساعات پس از جراحی (بدون اجبار) کمی قدم بزنند. هر چه زودتر بعد از عمل از رختخواب خارج شوید، احساس تسکین بیشتری از فشار خواهید داشت.

به طور خلاصه، غیر از مسکن هایی که باید دقیقاً در همان ساعات اولیه به بیمار داده شود، بهترین درمان برای درد بعد از عمل اسلیو معده، قدم زدن است.

زمان عامل اصلی است؛ زیرا در طی ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل، سطح التهاب مخاط معده بالا است.

ظرف چند ساعت پس از عمل، تورم شروع به فروکش می کند و در عرض چند روز (که باز هم در بیماران مختلف متفاوت است) بیمار متوجه می شود که ناراحتی از بین رفته است.

 

شدت درد بعد از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

بنابر مطالب که در این مقاله خواندید، درد بعد از عمل اسلیو معده در اکثر بیماران دیده می شود. چیزی که آن هارا از هم جدا می کند، اندازه درد و آستانه تحمل آن هاست. هیچ جای نگرانی هم وجود ندارد. چراکه درد بعد از مدت کمی از بین خواهد رفت. اما شما برای احتیاط و به حداقل رساندن درد و هر عارضه دیگری باید جراحی خود را به جراحای با تجربه و ماهر بسپارید.

توصیه ما یکی از بهترین تخصصان این حوزه در کشور، یعنی دکتر سلیمی است.

1 دیدگاه

  1. به هر حال هر عمل جراحی تهاجمی قطعا با مقادیری از درد همراه است. اما با توجه با لاپاراسکوپی بودن اسلیو دردهای کمتری را شامل می شود.

دکمه بازگشت به بالا