کار فرهنگی را باید خود مردم انجام دهند

ششمین دوره روز فرهنگی خانلق در این روستا برگزار شد.

موبنا – خیام نامه در گفتگویی با عبدالرضا قندهاری، چهره فرهنگی و کنشگر اجتماعی، از چرایی و چگونگی شکل‌گیری این رویداد جویا شد؛

پاسخ قندهاری چنین بود: این برنامه کاملاً مردمی، به دست مردم خود روستا سامان می‌یابد یعنی هزینه‌ها، هماهنگی و دیگر موارد همه با همکاری مردم انجام می‌شود.

ما معتقدیم فرهنگ هوایی است که در آن نفس می‌کشیم؛ هوایی که متعلق به مردم است؛ ازاین‌رو برنامه‌های این‌چنین، در راستای مردمی کردن فرهنگ شکل می‌گیرد.

دو هدف در برگزاری این برنامه وجود دارد: هویت و فرهنگ!

نخست، مردم خانلق با برگزاری این روز، به پدیده «هویت گریزی» نه می‌گویند و به روستایی بودنشان افتخار می‌کنند و این را به فرزندان خویش هم می‌آموزند.

دوم، با اجرای مردمی این‌روز، ما پاسدار فرهنگی هستیم که در آن بالیده‌ایم.

آغاز شکل‌گیری این برنامه در روستای خانلق- روستایی با هویت اقتصادی که ما تلاش می‌کنیم هویت فرهنگی آن را تقویت کنیم- به دو دلیل آغاز شد:

یادآوری این نکته که خانلق انبار غله استان بوده و دارای شخصیت‌های فرهنگی مؤثری نیز است که برای نمونه می‌توان از مرحوم علی توسلی، معلم تأثیرگذار دهه ۴۰ روستا نام برد.

دیگر اینکه، آقایان شاکری از اهالی همین روستا هستند که در سطح ملی مطرح‌اند.(این بزرگان می‌توانند در شکل‌گیری هویت نسل‌های آینده مؤثر باشند.) این دو شخصیت برجسته در حوزه شعر و موسیقی، استاد رحمت‌الله شاکری (شاعر ساکن تهران) و استاد رضا شاکری (ردیف دان برجسته کشوری) معرف فرهنگ و هویت روستای خانلق هستند.

 منبع: خیام‌نامه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا