مهلت شکایت از کارفرما در سامانه روابط کار

هنگامی که شخص کارگر یا حقوق بگیر با کارفرمای خود به مشکل خورده باشد، در مرحله اول بهترین گام صحبت کردن با کارفرمای خود می باشد. به این که چه چیزی برای وضعیت او بهتر است به مواردی مانند این که مشکل چیست، چقدر جدی است، چگونه کارفرمای خود قبلا با شکایات مشابه برخورد کرده بهتر است توجه کند.

قبل از اینکه با کارفرمای خود صحبت کند، باید به دقت در مورد آنچه می خواهد بگوید فکر کند. کارهایی را که کارفرمای او انجام داده و از آن ناراضی است را بنویسد این به آن شخص کمک می کند تا همه چیزهایی را که می خواهید بگویید به خاطر بسپارد.

هر چیزی که به شکایت شما مربوط می شود را جمع آوری کنید. مانند تاریخ و زمان حادثه، هر مکالمه ای که از آن زمان در مورد آن داشته اید و هر ایمیل یا نامه ای که می توانید پیدا کنید که به مشکل شما مربوط می شود. این می تواند به شما کمک کند تا دقیقاً شکایت خود را روشن کنید و در مواقع لزوم بحث را آسان تر کنید. همچنین باید به این فکر کنید که می خواهید کارفرمایتان در این مورد چه کاری انجام دهد.

ممکن است صحبت با دوستان، همکاران یا نماینده اتحادیه خود (اگر عضو یک اتحادیه کارگری هستید) مفید باشد. آن ها ممکن است بتوانند به شما بگویند که چگونه با یک مشکل مشابه برخورد شد.

اگر صحبت کردن مشکل را حل نکرد، می توانید یک نامه یا ایمیل غیررسمی به مدیر خط خود، یک مدیر ارشدتر یا بخش منابع انسانی خود ارسال کنید.

اگر فکر نمی کنید که این کار موثر باشد، می توانید مستقیما به یک شکایت رسمی بروید. آن چه اتفاق افتاده را ذکر کنید، از جمله کارهایی که قبلاً برای حل مشکل انجام داده اید و این که چگونه کارفرمای شما می تواند مشکل را حل کند.

اگر مشکل حل نشد می توانید در گام دوم به مراجع حل اختلاف مراجعه کنید، حتما قبل از آن به یک مشاور و یک وکیل مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که حتما دادخواست خود را تکمیل کنید. شکایت خود را از طریق سامانه روابط کار ثبت کرده و از طریق این سامانه پیگیری نمایید.

برای رسیدگی به شکایات، مدیر باید حداقل اطلاعات زیر را داشته باشد:

  • هویت شاکی، اگر نماینده یا شخص ثالث باشد.
  • مکانی که کار در آن اجرا شده است.
  • ماهیت ادعا
  • اسناد پشتیبانی مانند: بیانیه ای که منعکس کننده ساعات و روزهای واقعی مطالبه دستمزد است.
  • صورت‌حساب پرداختی صادر شده توسط کارفرما.
  • میزان دستمزد ادعا شده.
  • یک کپی از سوابق استخدامی
  • طرح کلی از شرایطی که باعث این ادعا شده است.
  • تاریخ استخدام، تاریخ پایان کار، نرخ دستمزد و ماهیت کار انجام شده.

پس از ثبت شکایت رسمی

پس از ثبت شکایت، دادگاه نامه ای برای شما ارسال می کند و به شما اطلاع می دهد که شکایت شما را قبول کرده است. آژانس همچنین شکایت را بررسی می کند و تصمیم می گیرد که آیا پرونده شما باید به دلایل رویه ای رد شود (مثلاً ادعای شما خیلی دیر ارائه شده است). اگر دادگاه شکایت شما را رد نکند، آن را بررسی خواهد کرد. زمانی که شکایت شما را رد کند، پرونده شما مورد بررسی قرار نمی گیرد. در صورتی که دادگاه بدون تحقیق شکایت شما را رد کند، از روز دریافت رای دادگاه ۳۰ روز فرصت دارید تا درخواست تجدید نظر کنید.

در برخی موارد، مراجع حل اختلاف فقط بخشی از شکایت را رد می کنند و رسیدگی به بقیه را ادامه می دهد. در این شرایط، باید منتظر بمانید تا دستور نهایی خود را در مورد تمام ادعاهای موجود در شکایت شما صادر کند و قبل از درخواست تجدید نظر در مورد انفصال جزئی، اقدام کنید.

بررسی شکایت

مراجع از روزی که شکایت خود را ثبت کردید ۱۸۰ روز فرصت دارند تا تحقیقات خود را به پایان برسانند. اگر رویدادهای جدیدی به شکایت شما اضافه شود، یا اگر شکایت های جدیدی را ارائه کنید که باید برای بررسی به شکایت اصلی شما بیشتر توجه کنند، ممکن است تحقیقات تا ۱۸۰ روز دیگر تمدید شود. شما همچنین بهتر است با تمدید تا ۹۰ روز موافقت کنید.

چه اتفاقی برای شکایت شما خواهد افتاد؟

در موارد خاص، سرویس میانجی‌ گری کمیسیون با شاکی و پاسخ‌ دهنده تماس می‌گیرد تا هر دو طرف را تشویق و تسهیل کند تا مسائل را به عنوان جایگزینی برای استماع رسمی حل و فصل کنند. اگر هر دو طرف تمایلی به مشارکت در میانجیگری نداشته باشند یا اگر تلاش‌ها برای میانجیگری ناموفق باشد، شکایت به انجمن رسیدگی مربوطه ارجاع داده می‌شود.

اگر شکایت شما مورد بررسی قرار نگیرد یا برای میانجیگری انتخاب نشود، برای داوری ارسال خواهد شد.

ویژگی های یک فرآیند شکایت داخلی خوب

 یک روند شکایت خوب چگونه صورت میگیرد؟

  • منصفانه: این بدان معناست که هم شخص شاکی و هم شخص مورد شکایت باید فرصت ارائه نسخه خود از رویدادها، ارائه اطلاعات پشتیبانی و پاسخ به هرگونه تصمیم منفی بالقوه را داشته باشند.
  • محرمانه: این بدان معنی است که اطلاعات مربوط به یک شکایت فقط به افرادی ارائه می شود که نیاز به اطلاع از آن دارند تا به شکایت به درستی رسیدگی شود.
  • شفاف: روند شکایت و نتایج احتمالی شکایت باید به وضوح توضیح داده شود و افراد درگیر باید از پیشرفت شکایت و دلایل تصمیم گیری مطلع شوند.
  • قابل دسترسی: فرآیند شکایت باید به راحتی قابل دسترسی و درک باشد و همه باید بتوانند به طور مساوی در آن شرکت کنند. برای مثال، ممکن است یک کارمند برای درک و مشارکت به یک مترجم زبان نیاز داشته باشد یا یک فرد دارای معلولیت ممکن است به اطلاعات ارائه شده در قالب خاصی نیاز داشته باشد.
  • کارآمد: روند شکایت باید بدون تاخیر بی مورد انجام شود. با گذشت زمان، اطلاعات مربوط به شکایت ممکن است بدتر شود یا از بین برود که بر عادلانه بودن فرآیند تاثیر می گذارد. علاوه بر این، شکایات حل نشده می تواند تاثیر منفی و مداوم بر یک محل کار داشته باشد.

در گذشته فرایند ثبت شکایت در حوزه روابط کار به صورت حضوری انجام می پذیرفت. اکنون می توان اکثر امور مربوط به حوزه روابط کار را از طریق سامانه روابط کار پیگیری کرد. به این منظور، باید ابندا فرایند احراز هویت در سامانه روابط کار انجام گیرد. این فرایند به صورت غیرحضوری و با همکاری یوآیدی انجام می پذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا