وقتی زباله زیبایی می‌آفریند! (گزارش تصویری)

ساخت یک ساختمان کامل از مواد بازیافتی ممکن است برای همه امکان‌پذیر نباشد، اما راه های زیادی برای استفاده از مواد بازیافتی یا دست دوم در ساخت و ساز وجود دارد.

موبنا – ساخت و ساز با مواد بازیافتی می تواند راهی خوب برای صرفه جویی در هزینه و نجات محیط زیست باشد. همچنین، از این طریق ساختمان هایی منحصر به فرد شکل می گیرند.

در برخی موارد، مواد بازیافتی می توانند به ساخت سازه هایی قوی‌تر، کارآمدتر، و کم هزینه‌تر نسبت به استفاده از مصالح جدید کمک کنند. اما این به معنای ظاهر نازیبا و کهنه سازه های ساخته شده از مواد بازیافتی نیست. آنها می توانند شیک و مدرن و با توجه به سلیقه سازنده رنگارنگ باشند.

ساخت یک ساختمان کامل از مواد بازیافتی ممکن است برای همه امکان‌پذیر نباشد، اما راه های زیادی برای استفاده از مواد بازیافتی یا دست دوم در ساخت و ساز وجود دارد. در ادامه چند نمونه جالب توجه از سازه هایی که با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده اند را شاهد هستیم:

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

مرکز زباله صفر در شهر کامیکاتسو، ژاپن توسط هیروشی ناکامورا و ناپ آرکیتکتس طراحی شده و در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد. این مرکز با استفاده از آیتم های اهدایی از جمله ابزار کشاورزی، پنجره های قدیمی و کاشی های ناقص و در جهت کمک به هدف بلندپروازانه شهر برای تحقق زباله صفر ۱۰۰ درصدی ساخته شده است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

خانه کانتینری اسمیتی در میزوری، آمریکا قرار دارد. حدود ۹۰ درصد از مواد بکار رفته آپ‌سایکل شده هستند و ساختار اصلی خانه از هشت کانتینر شکل گرفته است. وسایل خانه با نمای بیرونی خانه مطابقت دارند و بیشتر آنها بازیابی شده یا دست دوم هستند.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

خانه اینفینیسکی مانیفستو در کیوراکافای، شیلی قرار دارد و ساخت آن در سال ۲۰۰۹ تکمیل شد. سه کانتینر ساختار اصلی این خانه را شکل می دهند و پالت های چوبی بازیافتی در نمای بیرونی کار شده اند. حدود ۸۵ درصد از موادی که این خانه را شکل داده اند، بازیافتی هستند. همچنین، معمار جیمی گازتلو از فناوری های صرفه جویی انرژی و سلولز استخراج شده از روزنامه های باطله به عنوان عایق در آن استفاده کرده است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

دیوید هرتز آرکیتکتس این خانه را در مالیبو، کالیفرنیا با تغییر کاربری بال و باله دم یک فروند بوئینگ ۷۴۷ ساخته است. این ساختمان جوایز متعددی را کسب کرده و در سریال نتفلیکس به نام “غیرعادی‌ترین خانه های جهان” در سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

خانه های بطری در جزیره پرنس ادوارد، در نزدیکی ساحل نیو برانزویک، کانادا قرار دارد. این پروژه با استفاده از ۲۵ هزار بطری به صورت دست ساز و طی یک بازه زمانی سه ساله ساخته شده است. سازه های آپسایکل شده در ابتدا فقط یک سرگرمی برای ادوارد تی آرسنال، سازنده خانه های بطری، بود اما اکنون آنها به روی عموم باز هستند، و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کنند.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

خانه کلاژ در شهر مومبای، هند در سال ۲۰۱۵ توسط اس+پی‌اس آرکیتکتس ساخته شد. نمای بیرونی ساختمان از پنجره ها و درب های تغییر کاربری داده شده از ساختمان های تخریب شده در منطقه شکل گرفته که اجاره ورود نور طبیعی فراوان به داخل را می دهد. دیوار ویژه حیاط نیز از لوله های فلزی پس مانده ساخته شده است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

قلعه کانو توسط دونالد کانو اسپینوزا با استفاده از فلزات بازیافتی ساخته شده است. قوطی های آلومینیومی نوشیدنی ها، قالپاق، شبنماهای دوچرخه و درب ها از جمله مواردی هستند که در ساخت این قلعه استفاده شده اند. این پروژه ۳۵ ساله پس از بازگشت کانو از جنگ ویتنام آغاز شد و می توان آن را در نزدیکی بزرگراه ۲۸۵ در آنتونیتو، کلرادو، آمریکا مشاهده کرد.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

این خانه مرتفع که در جنگل های منطقه کامپوس نووس پائولیستا در جنوب برزیل قرار دارد، به گونه ای طراحی شده تا کمترین تاثیر را بر زمین داشته باشد. به گفته معمار دنیل آسوان دوراته، حدود ۸۰ درصد از مواد مورد استفاده در ساخت این خانه تغییر کاربری داده شده اند و ساختار اصلی از کانتینرها و چوب بازیافتی شکل گرفته است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

فونی آرکیتکتس چهار کانتینر حمل و نقل را به یک مرکز فعالیت کودکان در ملبورن، استرالیا تبدیل کرده و یک فضای بازی ضایعات صفر را شکل داده است. تمام مواد مورد استفاده در این پروژه دست دوم یا بازیافتی بوده اند.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

این معبد در سیساکت، تایلند توسط گروهی از راهبان بودایی در سال ۱۹۸۴ طراحی شد. تخمین زده می شود که بیش از یک میلیون بطری شیشه ای برای ساخت آن استفاده شده که ورودی، سقف و دیوارهای سازه بتنی را تزئین کرده اند. در داخل، دیوارها را نقوش پیچیده و موزاییک های ساخته شده از درب بطری ها پوشش داده اند.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

خانه کارول در نیویورک سیتی اقامتگاهی است که توسط LOT-EK طراحی شده و ساخت آن تنها به چهار روز زمان نیاز داشت. این مجموعه از ۲۱ کانتینر شکل گرفته و پشت ساختمان دارای درهای شیشه ای بزرگ و بالکن است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

معماران لوئیجی و رافائلو روسلی در تلاش برای بازسازی فضاهای کاری عمومی، دفتر خود در سیدنی، استرالیا را در سال ۲۰۱۷ بازسازی کردند. کاشی های سفالی نمای بیرونی ساختمان را شکل می دهند که به صورت یک الگوی لانه زنبوری چیده شده تا نور شدید خورشید را منحرف کرده و در عین حال همچنان نور طبیعی کافی وارد ساختمان شود. به این ساختمان لقب “کندوی عسل” داده شده است.

سازه هایی از جنس مواد بازیافتی

میکرولایبرری در باندونگ، اندونزی توسط استودیوی هلندی SHAU طراحی شده و در ساخت نمای آن از ظروف بستنی استفاده شده است. میکرولایبرری به عنوان یک فضای مطالعه عمومی استفاده می شود. معماران برای ایجاد توهم رنگ، پایه برخی ظروف بستنی را توخالی کرده و آنها را در قالب کد دودویی مرتب کردند تا نشان دهند “کتاب ها پنجره هایی به جهان هستند.”

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا