آخرین هدف‌گذاری برای توسعه فیبر نوری چیست؟

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحقق ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صورتی ممکن می‌شود که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها به‌صورت موازی پیش برود.

موبنا – براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد. این در حالی است که طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، ۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۴۸ نفر را شامل‌ می‌شود.

از طرفی درواقع، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. در حال حاضر مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است که این موضوع باید تغییر کند.

از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود: متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

برنامه‌ریزی و راهبری توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پر سرعت و با کیفیت پهن‌باند ثابت با تاکید بر بستر فیبر نوری (FTTX) نیازمند برنامه مدون با پیش‌بینی موانع و الزامات آن است و البته به نظر می‌رسد اولویت اصلی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه ارتباطات ثابت بر بستر فیبر نوری و ارتقای کیفیت شبکه سیار کشور است و توسعه هر دو حوزه کاملاً به هم مرتبط است و چنانچه ارتباطات پهن‌باند ثابت توسعه پیدا نکند، حوزه ارتباطات سیار نیز در آینده‌ای نزدیک دچار بحران می‌شود.

پیش‌نویس مصوبه توسعه فیبر نوری تدوین شد

در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن‌باند ثابت با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) علام کرد: پیش‌نویس “اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری” با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ‌گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری ترسیم شده است.

وی افزود: تحقق ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده است و در این نشست تمام فعالان بازار و دارندگان پروانه که از نظر قانونی می‌توانند و می‌خواهند در عملیاتی شدن این پروژه سهیم باشند، حضور دارند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم نقشه راه تحقق این هدف را به درستی و دقیق، تعریف و اجرا کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: ما به دنبال صدور پروانه یا مجوز جدیدی برای توسعه فیبر نوری نیستیم و هدف ما استفاده از پتانسیل دارندگان پروانه فعلی است تا هم سرمایه‌گذاری موازی شکل نگیرد و هم با تقسیم کار بتوانیم به تحقق این هدف در بازه زمانی مشخص‌شده سرعت ببخشیم و در عین حال، رقابت در خدمات‌رسانی را نیز ایجاد کنیم.

پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در عرض سه سال کار سنگینی است

عباسی شاهکوه با بیان اینکه پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در عرض سه سال کار بسیار سنگینی است، عنوان کرد: تحقق این هدف در صورتی امکان‌پذیر است که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها و اقدامات به‌صورت موازی پیش برود.

وی تصریح کرد: مقررات‌گذاری در این حوزه نیز صرفاً با هدف اطمینان از اجرا و عمل به تعهدات انجام می‌شود به هیچ عنوان به دنبال محدود کردن فعالان این عرصه نیستیم و در صورتی که بازیگران این عرصه با تفاهم و تعامل بین خودشان برای توسعه ارتباطات ثابت تقسیم کار انجام دهند، ما نیاز به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نداریم و می‌توانیم با همان تقسیم کار دارندگان پروانه و صرفاً ارایه ضمانت اجرایی برای تحقق تعهداتشان، توسعه این بخش را پیش ببریم.

در این نشست مدیران عامل اپراتورهای ثابت، سیار، شرکت مخابرات ایران و اپراتور ایرانیان‌نت، دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره موارد پیش‌بینی شده در پیش‌نویس مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری و موانع پیش روی آن مطرح کردند.

معاونین رگولاتوری، مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار، ایرانیان‌نت و شرکت مخابرات ایران در این نشست حضور داشتند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره موارد پیش‌بینی‌شده در پیش‌نویس مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری و موانع پیش روی آن مطرح کردند.

عدم ورود رگولاتوری به تعرفه‌گذاری خدمات عمده‌فروشی، حذف موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه فیبر نوری، پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای دارندگان پروانه، تلاش برای اصلاح فرهنگ مصرف عمومی پهن باند، ایجاد تعادل بین مصرف پهن باند ثابت و سیار با در نظر گرفتن مشوق در حوزه ارتباطات ثابت، رفع موانع تامین تجهیزات، بازنگری و اصلاح در مصوبه همگرایی (CNSP)، عدم تدوین مقررات محدود کننده برای دارندگان پروانه و توجه به تجارب سایر کشورها در اجرا و توسعه فیبر نوری از موضوعات درخواست‌هایی بود که مطرح شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا