همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

شیوع ویروس کرونا در کشور مصرف اینترنت را به‌طور معناداری افزایش داد، به‌طوری‌که بسیاری از ارائه‌دهنده‌های سرویس اینترنت در ماه‌های اول همه‌گیری کووید۱۹ زیر بار سنگین افزایش ترافیک مصرفی مشترکان، با اختلالات و مشکلات فراوانی مواجه شدند. در این میان اپراتورهای موبایل با فشار بیشتری مواجه شدند، با این وجود شرکت‌‌هایی که از قبل فرایند توسعه زیرساخت‌هایشان را جدی‌تر گرفته بودند، خدمات بهتری به مشترکان ارائه کردند.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – همراه اول – در تمام ماه‌های اوج کرونا – در عرصه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به دو اپراتور رایتل و ام.تی.ان-ایرانسل داشت؛ چراکه این شرکت از قبل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه توسعه فناوری‌ ارتباطی داشته است.

همان‌طور که اشاره شد گزارش‌های ارائه شده از جمله گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گویای این نکته است که همراه اول – با توجه به زیرساخت‌های گسترده‌تر – در حوزه ارائه اینترنت پرسرعت وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به سایر اپراتورهای فعال تلفن‌همراه در کشور دارد.

بررسی دو گزارش ارائه شده در بازه‌های زمانی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ حاکی از رشد چشم‌گیر توسعه زیرساخت‌های همراه اول و به‌تبع آن افزایش مشترکان نسل سه و چهار این اپراتور است.

همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

در گزارش دو سال پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول با مجموع بیش از ۳۳ میلیون مشترک نسل‌های سوم و چهارم رتبه نخست ارائه خدمات اینترنت پرسرعت را به خود اختصاص داده است. همین آمار در سال جاری با رشد ۴۲ درصدی به بیش از ۴۸ میلیون مشترک رسیده است. این آمار در مقایسه با دو اپراتور دیگر یعنی رایتل و ام.تی.ان-ایرانسل به خوبی می‌تواند نشان دهد کدام اپراتور سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه فناوری‌های مخابراتی داشته و به‌تبع آن توانسته مشترک بیشتری جذب کند.

همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

براساس آمارهای منتشر شده ام.تی.ان-ایرانسل در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ میلیون مشترک نسل‌های سوم و چهارم داشته و زمانی‌که این آمار را با سال جاری مقایسه می‌کنیم، نشان می‌دهد این اپراتور صرفاً ۱۹ درصد توانسته مشترکان اینترنت نسل سه و چهار را افزایش دهد. همین رشد کم در دوران کرونا و وابستگی کسب‌وکارها و میلیون‌ها مشترک به ارتباطات پرسرعت، اپراتور دوم را دچار مشکلات متعددی در ارائه سرویس اینترنت کرد؛ به‌طوری‌که بارها مشترکان این اپراتور از وضعیت سرعت اینترنت گلایه کردند.

همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

رایتل اپراتور بعدی است که برخلاف امتیازهای گسترده‌ای که در دو سه سال اول فعالیتش در اختیار داشت، اما نتوانست توسعه مناسبی داشته باشد. این اپراتور دو سال گذشته کمی بیش از سه میلیون مشترک نسل سوم و چهارم داشت و امروز هم حدود چهار میلیون مشترک اینترنت همراه دارد. این آمار نشان می‌دهد رایتل به لحاظ کمی در دو سال اخیر توانسته رشد حدود ۲۹ درصدی مشترکان نسل سه و چهار را تجربه کند.

همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

در پایان بد نیست بدانید همراه اول با بیش از ۷۰ میلیون مشترک در سراسر کشور، عنوان شرکت پیشتاز در توسعه ایران دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این اپراتور که در مقایسه با سایر اپراتورهای سیار و ثابت بیشترین سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی را در دو دهه اخیر انجام داده، به‌عنوان بازیگر اصلی صنعت ارتباطات کشورمان شناخته می‌شود.

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد بیش از ۹۴ میلیون نفر در سراسر کشور مشترک اینترنت پهن باند هستند. از این تعداد ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰ نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند و ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ نفر نیز از خدمات اینترنت پهن باند سیار استفاده می‌کنند.

همراه اول بزرگترین ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت در ایام کرونا

این آمار نشان می‌دهد بخش اصلی خدمات اینترنت پهن باند را اپراتورهای تلفن همراه تأمین می‌کنند، به‌طوری‌که ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ۱۰۰.۲ درصد، اما ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت فقط ۱۲.۶ درصد است.

نکته قابل‌توجه از این آمار نقش اصلی همراه اول در ارائه اینترنت پهن باند سیار است، به‌طوری‌که بیش از ۴۳ میلیون نفر از کل افرادی که از خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند، مشترک اپراتور اول است.

توسعه زیرساخت‌های اپراتور همراه اول بخش عمده‌ای از نیاز اینترنت پرسرعت کشور را تأمین کرده، به‌طوری‌که هم در نسل سه و هم‌نسل چهار، با اختلاف قابل‌توجهی خدمات گسترده‌تری نسبت به دو اپراتور رایتل و ام.تی.ان-ایرانسل دارد و در ایام همه‌گیری کرونا، همراه اول تنها اپراتوری بود که توانست بار اصلی ترافیک اینترنت همراه مشترکان را به دوش بکشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا