اثر بخشی «پروبیوتیک‌ها» بر کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری

محققان دانشکده پزشکی دیویس در دانشگاه کالیفرنیا در اولین مطالعه از این نوع، دریافتند که باکتری‌های پروبیوتیک به طور قابل توجهی تهوع، استفراغ و یبوست در دوران بارداری را بهبود می‌بخشند.

موبنا به گزارش ساینس‌دیلی، حالت تهوع و استفراغ بر روی بیش از ۸۵ درصد زنان باردار به خصوص در اوایل بارداری، اثر می‌گذارد و می‌تواند به طور قابل توجهی به کیفیت زندگی آنها ضربه وارد کند.

“آلبرت تی‌لیو”(Albert T. Liu)، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: علت بروز تهوع و استفراغ در طول بارداری هنوز مشخص نیست. نظریه‌های متفاوتی پیشنهاد شده است اما هیچ‌یک از آن‌ها قطعی نیستند.

او افزود: حالت تهوع، استفراغ و یبوست به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد در طول بارداری اثر می‌گذارد و با پیشرفت این علائم کنترل کردنشان دشوار شده و حتی گاهی بیمار نیاز به بستری شدن دارد.

میکروب‌های مفید 

پروبیوتیک‌ها به عنوان باکتری‌های مفید در نظر گرفته می‌شوند. این باکتری‌ها را می‌توان در مواد غذایی مانند ماست، کفیر، کیمچی، کلم ترش و تمپه که یکی از فرآورده‌های سنتی سویا است، یافت.

پروبیوتیک‌ها را به صورت مکمل غذایی نیز می‌توان یافت. به گفته‌ی مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه (NCCIH) پس از ویتامین‌ها، پروبیوتیک‌ها در رتبه سومین مکمل غذایی پر مصرف میان بزرگسالان قرار می‌گیرد.

تصور می‌شود که پروبیوتیک‌ها گروهی از میکروب‌های گوناگون هستند که به آن‌ها “میکروبیوم روده” گفته می‌شود و در سیستم گوارش قرار دارند.

در طول بارداری، با افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییرات فیزیکی زیادی روی می‌دهد. این تغییرات برای میکروبیوم‌های روده نیز رخ می‌دهد و بر عملکرد سیستم گوارش فرد اثر گذاشته و باعث بروز عوارضی مانند تهوع، استفراغ و یبوست می‌شود.

دانشمندان می‌خواستند بدانند که آیا مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند عملکرد سیستم گوارش را در طول بارداری بهبود بخشند یا خیر.

این مطالعه ۱۶ روز زمان برد و ۳۲ شرکت‌کننده در آن حضور داشتند. این افراد به مدت شش روز و روزانه دو بار، کپسول پروبیوتیک مصرف کردند و دو روز نیز مصرف آن‌ها را متوقف کردند و سپس دوباره این چرخه را تکرار کردند.

این کپسول‌ها بدون نسخه در دسترس عموم قرار دارند و عمدتا حاوی لاکتوباسیلوس، نوعی باکتری، مفید هستند. هر یک از این کپسول‌ها در زمان تولید حاوی تقریبا ۱۰ میلیون موجود زنده بود.

شرکت‌کنندگان به مدت ۱۷ روز بر علائم خود نظارت کردند و به طور کلی ۵۳۵ داده برای بررسی آماری توسط محققان به دست آمد.

محققان دریافتند که مصرف پروبیوتیک‌ها به طور قابل توجهی حالت تهوع و استفراغ را کاهش داد. ساعاتی که افراد حالت تهوع را تجربه می‌کردند تا ۱۶ درصد و تعداد باری که استفراغ می‌کردند تا ۳۳ درصد کاهش یافت. مصرف پروبیوتیک باعث افزایش کیفیت زندگی و بهبود علائمی مثل خستگی و بی‌اشتهایی شد و همچنین یبوست را در زنان باردار کاهش داد.

سرنخ‌های جدید از میکروب‌های روده

شرکت‌کنندگان پیش از آزمایش و در انجام آن، نمونه مدفوع خود را نیز در اختیار محققان قرار دادند تا آنها تعداد و نوع میکروب‌ها و سایر محصولات جانبی گوارش را مورد بررسی قرار دهند.

چنین کاری به محققان در بررسی نشانه‌های زیستی مربوط به تهوع شدید در مدفوع کمک کرد. آن‌ها همچنین اثربخشی پروبیوتیک‌ها را بر شرکت‌کنندگان بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که کمبود باکتری حامل آنزیم هیدرولاز نمک صفراوی با استفراغ بیشتر در دوران بیماری ارتباط دارد.

این آنزیم که نمک صفراوی تولید می‌کند باعث جذب مواد مغذی می‌شود. پروبیوتیک‌ها باکتری دارای این آنزیم را افزایش دادند و به همین دلیل تهوع و استفراغ کاهش یافت.

یافته‌ی دیگر محققان این بود که سطوح بالای میکروب “آکرمانسیا”(Akkermansia) و “آموسینیفیلا”(Amuciniphila) روده در ابتدای مطالعه با تعداد بیشتر استفراغ همراه بود. پروبیوتیک‌ها به طور قابل توجهی میزان این میکروب‌های خاص را کاهش داده و باعث کاهش استفراغ شدند.

این موضوع نشان می‌دهد که این دو میکروب نشانه‌های زیستی قابل اعتمادی برای پیش‌بینی استفراغ در دوران بارداری هستند.

یافته دیگر محققان نشان دهنده افزایش سطح ویتامین E پس از مصرف پروبیوتیک‌ها بود. میزان بالای سطح ویتامین E با کاهش استفراغ در زنان باردار همراه بود.

اگرچه نتایج این تحقیقات جالب بوده است اما محققان معتقدند از آن‌جا که جامعه آماری مورد مطالعه کوچک بوده است برای اثبات اثر پروبیوتیک‌ها باید مطالعات دیگری انجام شود.

این یافته‌ها در مجله‌ی Nutrients به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا
دکمه بازگشت به بالا