آیا آهن‌رباها واقعا می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند؟

تحقیقات و تجربیات استفاده از آهن‌رباها در درمان افسردگی نشان داده است که تقریباً ۹۰ درصد از بیماران مقاوم به درمان، تسکین را تجربه کرده‌اند.

موبنا به گزارش آی‌ای، ماه گذشته شاهد خبری در مورد تحقیقاتی بودیم که حاکی از آن بود که تحریک مغز با آهنرباها می‌تواند به از دست رفتن حافظه کمک کند. اکنون یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله آمریکایی Psychiatry نشان می‌دهد که آهنرباها ممکن است به افسردگی نیز کمک کنند.

این تحقیق بر “تحریک مکرر مغناطیسی مغز از راه جمجمه”(rTMS) متمرکز بود. این روش شامل میدان‌های مغناطیسی است که به طور موقت روی سر اعمال می‌شوند و از سال ۲۰۱۸ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تایید شده است. با این حال تاکنون تنها ۱۴ تا ۳۰ درصد از بیمارانی که این درمان را دریافت کرده‌اند، کاهش علائم خود را گزارش کرده‌اند.

“تحریک مغناطیسی مغز” یا به ‌طور دقیق‌تر “تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه” به یک روش تحریک مغناطیسی عصبی گفته می‌شود که بر روی نواحی کوچک و محدودی از مغز اعمال می‌شود. در این روش، یک مولد میدان مغناطیسی یا سیم‌پیچ را در نزدیکی سر بیمار قرار می‌دهند. این سیم‌پیچ از طریقِ القای الکترومغناطیسی یک جریان الکتریکی خفیف در ناحیه زیرین خود در مغز ایجاد می‌کند. سیم‌پیچ مذکور در عین‌حال به یک دستگاه ضربان‌ساز یا محرک متصل است که جریان برق را به آن هدایت می‌کند.

اکنون محققان دانشگاه “استنفورد” این روش را بهبود بخشیدند تا آن را بسیار کارآمدتر کنند. این روش جدید که اکنون درمان “نوروماژولاسیون استنفورد”(SNT) نامیده می‌شود، از پالس‌های مغناطیسی با دوز بالاتری استفاده می‌کند که در یک دوره پنج روزه کوتاه‌تر در مقایسه با برنامه چند ماهه مورد نیاز برای روش “rTMS” ارائه می‌شود.

گفته می‌شود که این درمان پنج روزه اثرات حدود هفت ماهه درمان استاندارد “rTMS” را بازسازی می‌کند و در عین حال از اسکن‌های MRI برای انتخاب بهترین نقاط ممکن در مغز برای ارائه این پالس‌های شفابخش استفاده می‌کند. به این ترتیب درمان به صورت تخصصی متناسب با نیازهای هر بیمار ارائه می‌شود.

“نولان ویلیامز” نویسنده این مطالعه و استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در “استنفورد” گفت: ما بسیار علاقه مند بودیم که مسائل روانپزشکی را در یک موقعیت اضطراری حل کنیم و یک دوره چند روزه درمانی را به بیماران ارائه دهیم. بنابراین ما راهی برای فشرده سازی این دوره پیدا کردیم.

این مطالعه همچنین شامل یک گروه دارونما بود که شامل بیمارانی بود که فکر می‌کردند تحریک می‌شوند، اما فقط پالس ضعیفی دریافت می‌کردند یا اصلا چیزی در میان نبود.

تاکنون به نظر می‌رسد روش “SNT” نرخ بهبودی تقریبا ۹۰ درصدی را پس از این دوره ۵ روزه درمانی را ارائه داده است.

همچنین یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش داد که این درمان افسردگی طی سه روز جواب داده و علائم وی کاهش یافته است. وی گفت که این درمان تا مدت‌ها پس از اتمام همچنان تاثیر داشت که نشان می‌دهد این درمان جدید دارای اثرات طولانی مدت است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا