دستیابی به رایانه‌های کوچک با ابداع یک سوئیچ تک مولکولی

نوع جدیدی از سوئیچ تک مولکولی می‌تواند کلید دستیابی به موفقیت در محاسبات مولکولی باشد و می‌تواند امکانات جدیدی برای محاسبات فراهم کند و منجر به ساخت رایانه‌های بسیار کوچک‌تر شود.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش انگجت، گروهی از محققان در دانشگاه “ییل”(Yale) می‌گویند که یک سوئیچ تک مولکولی ساخته‌اند که گامی بزرگ در راه رسیدن به رایانه‌های کوچکتر است.

پروفسور “مارک رید” از این “الکترت تک مولکولی” رونمایی کرد که قادر بود از یک حالت پایدار به حالت دیگر تبدیل یا سوئیچ کند. این شامل قرار دادن یک اتم گادولینیم داخل یک گلوله کربنی است و سپس با استفاده از یک میدان الکتریکی می‌توان این سوئیچ را فعال و غیرفعال کرد.

“الکترت”(electret) یک ماده دی الکتریک هست که بار الکتریکی نیمه پایداری دارد. یک الکترت میدان‌های الکتریکی داخلی و خارجی تولید می‌کند و معادل الکتروستاتیک یک مگنت پایدار است. با وجود اینکه “الیور هویساید” این اصطلاح را در ۱۸۸۵ ابداع کرد، مواد با خصوصیات الکترت قبل از آن هم در علم شناخته شده بود و از اوایل دهه ۱۷۰۰ بررسی شده بود.

“رید” با همکاری محققان موسسه “Rensselaer Poly” و همچنین دانشگاه‌های “نانجینگ”، “رنمین” و “شیامن” کار کرد.

وی گفت: این ماژول به گونه ای عمل می کند که گویی دارای دو حالت قطبش پایدار است و حتی احتمال کمی وجود دارد که بتوان در آینده از آن برای ساخت پردازنده‌های مرکزی و تراشه‌های حافظه در مقیاس مولکولی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که ما تا ساخت یک رایانه مولکولی فاصله زیادی داریم، اما این یک نقطه شروع دلگرم کننده است. اثبات امکان وجود چنین دستگاهی درهای تحقیق را برای آینده باز می‌کند و امیدواریم که به نفع نسل‌های آینده باشد.

این مهم است، زیرا دنیای رایانه و محاسبه با سوئیچ کار می‌کند. پردازنده‌های مرکزی یا همان CPUها که مغز رایانه‌ها هستند، اساساً با میلیاردها سوئیچ کوچک پر می‌شوند و برای اینکه ماشین‌های ما سریع‌تر شوند، مغز آنها باید کوچک شود؛ چیزی که شرکت “اینتل” در حال حاضر برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

به هر حال، هرچه مغز رایانه‌ها کوچکتر شود، قوانین فیزیکی بیشتری مانع می‌شوند، بنابراین توانایی جهش به سطح مولکولی می‌تواند عملکردهای خیره کننده‌ای ایجاد کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا