سرنوشت تلگرام در ایران

در حوزه ارتباطات چه در حوزه فضای مجازی و چه در ارتباطات جمعی نیاز به دگردیسی اساسی داریم. اینکه بخواهیم در این حوزه، موردی را محدود و عموم را از استفاده از آن منع کنیم آنهم بدون اینکه جایگزینی با امکانات و امتیازات ویژه برای آن در نظر بگیریم، قطعا با عدم استقبال و در نهایت با شکست مواجه خواهیم شد.

مجله آنلاین موبنا؛ حسن معظمی – کما اینکه زمانی که تلگرام در ایران فیلتر شد، مسئولان شروع به تبلیغ و معرفی شبکه‌های بومی و ملی کردند و بابت این موضوع هزینه‌های زیادی را نیز پرداخت کردند، اما نتوانستند موفق شوند و این شبکه‌ها با عدم استقبال مردم روبه رو شد به طوری که در حال حاضر این شبکه‌های داخلی به فراموشی سپرده شده است. در همان زمان نیز مردم برای ادامه حضور در تلگرام شروع به استفاده از فیلترشکن‌های متعددی کردند و کماکان هم در این شبکه فعالیت دارند. با توجه به اینکه در حال حاضر فضای مجازی به سرعت در حال فراگیری و گسترش است لاجرم چاره‌ای جز اینکه در این خصوص فرهنگ‌سازی کنیم نداریم. تاکید می‌کنم که با ایجاد فیلتر و محدود‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی، مردم را مجبور به کوچ به شبکه دیگری می‌کنیم. شاید به همین دلیل است که کشوری مثل روسیه تلگرام را رفع فیلتر کرده است. با توجه به این موضوع احتمال می‌رود که در ایران نیز این اتفاق بیفتد اما نیاز به زمان دارد.
البته این موضوع به باور مسئولینی بستگی دارد که این ماجرا را مدیریت می‌کنند. اگر به این باور برسند که محدودیت ایجاد شده برای تلگرام بی‌فایده بوده شاید در کوتاه مدت شاهد رفع فیلتر آن باشیم. اما با توجه به وضعیت حاضر کشور باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و در نهایت مسئولان در مورد تلگرام به چه نتیجه‌ای خواهند رسید. روسیه با فیلتر تلگرام شرایطی را تجربه کرده که نتیجه آن مطلوب نبوده است و اگر این وضع قرار بود ادامه داشته باشد باید جایگزین مناسبی برای آن به وجود می‌آوردند که گویا موفق نشده اند. از همین رو به این نتجیه رسیده‌اند که تلگرام را رفع فیلتر کنند اما قطعا ضریب امنیتی خودشان را بالا می‌برند و سپس اجازه استفاده از آن را به مردم می‌دهند. بنابراین فکر می‌کنم اگر این اتفاق در ایران هم بیفتد و آن ظرفیت‌هایی که به خصوص از نظر امنیتی مد نظر مسئولان هست ایجاد شود و مردم هم آن را رعایت کنند محدودیت‌ها از تلگرام برداشته خواهد شد.

 منبع: آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا