تثبیت بورس در اَبَرکانال ۶۰۰ هزاری و رشد ۲۱ درصدی در سال ۹۹

امروز یک‌شنبه ۲۴ فروردین به عنوان دوازدهمین روز کاری بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، شاخص کُل بورس رشدی ۱۵ هزار و ۴۲۳ واحدی را به ثبت رساند و به بالاتر از ۶۲۳ هزار واحد دست یافت.

مجله آنلاین موبنا؛ یوسف ناصری – در حالی که بورس تهران، امروز یک‌شنبه ۲۴ فروردین یعنی در دوازدهمین روز کاری سال ۱۳۹۹ با افزایش بیش از ۱۵ هزار واحدی، رکوردشکنی شاخص کل را در اَبَرکانال ۶۰۰ هزار واحد تثبیت کرد حسن قالیباف اصل، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، اولین روز کاری رسمی خود را در این مسئولیت، گذراند و باید منتظر ماند و دید، او که به مدت ده سال مدیرعاملی سابق بورس تهران را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، در این سِمت جدید و به عنوان سیاستگذار فرادستی، برای بخش‌های مختلف بازار سرمایه ایران و از جمله بورس تهران، چه برنامه و رویکردی دارد.
شاخص کل بورس تهران که در آخرین روز کاری هفته قبل با رشد ۱۳ هزار و ۷۱۲ واحدی به مرز ۶۰۰ هزار واحد جهش کرد و در محدوده ۵۹۷ هزار ۹۴ واحدی قرار گرفت، با سبزپوشی به استقبال چهارمین هفته سال جاری آمد.
با جهش امروز شاخص کل بازار سرمایه، این شاخص در مدت دوازده روز کاری سال ۱۳۹۹ به طرز شگفت‌آوری بیش از ۱۱۰ هزار واحد معادل ۲۱ درصد رشد را تجربه کرد و ارزش کُل بازار از رقم ۱۸۷۳ هزار میلیارد تومان در آخرین روز سال ۱۳۹۸، به ۲۲۷۶ هزار میلیارد تومان در پایان معاملات امروز یک‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه جاری رسید و حضور در محدوده بالای ۶۰۰ هزار واحد را حداقل در کوتاه‌مدت تثبیت کرده است.
لازم به ذکر است که شاخص کل بورس از رقم ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد در روز ۵ فروردین سال ۱۳۹۸ تا محدوده ۵۱۲ هزار و ۹۰۳ واحد در روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، اوج گرفت و طی یک سال ۳۳۳ هزار واحد افزایش (تقریباً رشد دو برابری) را به ثبت رساند و در تاریخ بازار سرمایه ایران، رکوردشکنی کرد.
باوجود رکود در بازارهای جهانی، کاهش چشمگیر شاخص بورس‌های بزرگ دنیا و تداوم نگرانی ناشی از شیوع جدیدترین ویروس خانواده کرونا ویروس‌ها، اما بورس ایران دست‌کم از نظر «اسمی»، دوران پُر رونقی را در سال ۱۳۹۹ تجربه کرده و به‌جز دو روز کاهشی شاخص کل بورس، رشد و رونق در ده روز دیگر سال جاری به‌قدری خیره‌کننده بوده که سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان را با قدرت به این بازار مالی می‌کشاند و بازارهای رقیب از جمله دلار و سکه و طلا، چندان رونق ندارند.

 

اولین روز کاری و کاهش شاخص کل

در روز سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ به‌عنوان اولین روز کاری سال جدید، شاخص کل بورس ۴ هزار و ۲۴۱ واحد نزول را به ثبت رساند و شاخص کل تا رقم ۵۰۸ هزار و ۶۵۸ واحد کاهش یافت.

البته در این روز، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، درباره وضعیت مناسب سرمایه بانک‌های ایرانی حاضر در بورس سخنانی بر زبان راند و موجب شد صف خرید برای سهام بانکی، شکل بگیرد و خرید سهام بانکی، درست در روز کاهشی بورس، رونق پیدا کند. علاوه بر این مورد، در اولین روز فعالیت بورس تهران، بانک‌ها صدرنشین برترین‌های گروه صنعت در بازار سرمایه شدند و خرید سهام آنها جذابیت داشت.

 

شش روز مستمر افزایشی بورس

چهارشنبه ۶ فروردین، دومین روز کاری بورس و اولین روز افزایشی شاخص کل بورس تهران در سال جاری بود و شاخص با رشد ۱۲ هزار و ۶۰۵ واحدی تا رقم ۵۲۱ هزار و ۲۶۷ واحد افزایش نشان داد. در این روز، مجدداً بانک‌ها برترین گروه صنعت بودند و در رتبه‌های بعدی فلزات اساسی و صنایع شیمیایی قرار گرفتند.

در روز شنبه ۹ فروردین‌ماه جاری، شاخص کل بورس با جهش دیگری در حد ۱۱ هزار و ۲۵۴ واحد، به ارتفاع ۵۳۲ هزار و ۵۲۲ واحد دست یافت و در این روز فلزات اساسی، برترین گروه صنعت بوده و صنایع شیمیایی و بانک‌ها، در رده‌های دوم و سوم جای خوش کردند.

در روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین و چهارمین روز کاری امسال که سومین روز افزایشی شاخص کل در سال جاری بود، این شاخص با افزایش بیش از ۱۳ هزار واحد، به محدوده ۵۴۵ هزار و ۶۶۱ واحد رسید و مجدداً بانک‌ها، جایگاه برتر خود را در گروه صنعت، باز یافتند و صنایع شیمیایی و صنایع غذایی، جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در روز دوشنبه۱۱ فروردین، یعنی پنجمین روز کاری سال، شاخص کل بورس از رمق روزهای قبل افتاد و صرفاً ۲ هزار و ۱۲ واحد رشد نشان داد و شاخص به ۵۴۷ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. در این روز صنایع شیمیایی، برترین گروه صنعت شرکت‌های بورسی بود و بانک‌ها، جایگاه دوم را کسب کرده و صنایع غذایی در رتبه سوم قرار گرفت.

در ابتدای هفته دوم سال جاری یعنی روز شنبه ۱۶ فروردین، شاخص کل بورس تجربه مشابهی همچون روز کاری قبل را از سر گذراند و به ۲ هزار و ۵ واحد رشد اکتفا کرد. در این روز به‌عنوان ششمین روز کاری سال ۱۳۹۹، شاخص کُل به محدوده ۵۶۷ هزار و ۶۶ واحد رضایت داد. در این روز، صنایع شیمیایی جایگاه برتر را بین صنعت به خود اختصاص داد.

در روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین نیز، بازار سرمایه افزایشی بود و شاخص کل بازار سرمایه با صعود ۶ هزار و ۵۹۴ واحدی، به ۵۷۰ هزار و ۲۰ واحد دست یافت. در این روز که هفتمین روز کاری سال و ششمین روز صعودی مستمر بود واحدهای شیمیایی، پیشتاز بخش صنعت بودند.

 

دومین روز کاشی بورس

دومین روز کاهشی بورس در سال جاری (و هشتمین روز کاری بورس) در روز دوشنبه ۱۸ فروردین رقم خورد و شاخص کل با ۴ هزار و ۱۴۳ واحد نزول، تا رقم ۵۶۹ هزار و ۷۶۱ واحد عقب‌نشینی کرد. هرچند که در این روز صدرنشین برترین‌های گروه صنعت، صنایع شیمیایی بود.

 

صعود دوباره شاخص کل

در نهمین روز کاری سال ۱۳۹۹ یعنی ۱۹ فروردین‌ماه جاری، شاخص بورس با رشد ۱۳ هزار و ۵۹۹ واحدی، تا حد ۵۸۳ هزار و ۵۹۹ واحد صعود کرد و بار دیگر صنایع شیمیایی، جایگاه برتر را بین گروه صنعت بورس به خود اختصاص داده و فلزات اساسی و بانک‌ها، به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

در روز چهارشنبه ۲۰ فروردین به‌عنوان دهمین روز کاری سال جاری بورس تهران، شاخص کل هشتمین روز افزایشی امسال را تجربه کرد و با افزون بر ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد، به سطح ۵۹۷ هزار و ۹۴ هزار جهش کرد و در آستانه گذر از سد مستحکم ۶۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

با قرار گرفتن شاخص کل بورس تهران در آستانه اَبَر کانال ۶۰۰ هزار واحدی و با در نظر گرفتن جمیع جهات از جمله تورم بالای ۳۰ درصد کشورمان، به نظر نمی‌رسید شاخص کل، این سد را در هم نشکند و دست‌کم برای روزهای آینده به روند صعودی خود ادامه ندهد.

چراکه برای سال ۱۳۹۸، مرکز آمار ایران نرخ تورم ۳۴.۸ درصدی را به ثبت رساند و از طرفی با جنگ نفتی عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت ایران به زیر ۲۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرده و با وجود توافقات بعدی این غول‌های نفتی دنیا در زمینه کاهش تولید نفت، خواه‌ناخواه ایران در مخمصه جذب درآمد ارزی قرار گرفته است.

 

بک روز افزایشی دیگر برای بورس

روز شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ شاخص کُل بورس تهران، رشدی در حد ۱۰ هزار و ۸۰۴ واحد را رقم زد و ارزش کل بازار سرمایه ایران به رقم ۲۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و امروز یک‌شنبه ۲۴ فروردین، به‌عنوان دوازدهمین روز کاری بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، شاخص کُل بورس، رشدی ۱۵ هزار و ۴۲۳ واحدی را به ثبت رساند و به سطح بالاتر از ۶۲۳ هزار واحد دست‌یافت.

از آنجا که دست‌کم در آینده نزدیک، امکان دستیابی ایران به فروش و صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه ۵۰ دلار (هدفگذاری شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۹)، از بین رفته و بر این اساس کاهش درآمد ارزی قطعی به نظر می‌رسد و همچنین عدم قطعیت و نا اطمینانی اقتصاد در سال ۱۳۹۹ که با شیوع ویروس کرونا تشدید شده، کاهش ارزش پول ملی رقم خواهد خورد و چنین وضعیتی، قاعدتاً و خواه‌ناخواه و حداقل در حد جبران شدن تورم ایجاد شده، به نفع سهامداران بورس ایران خواهد شد.

 

بازدهی بازارهای مالی رقیب

هرچند که در سال ۱۳۹۸ بازدهی سکه در حد ۳۰ و بازدهی دلار حدود ۲۰ درصد بود و در نقطه مقابل، شاخص کل بورس ایران با ۳۳۳ هزار واحد افزایش، بازدهی بورس را به میزان شگفت‌آور ۱۸۷ درصد رساند و سالی بی‌نظیر و رؤیایی را برای فعالان بورسی رقم زد، اما ریزش شاخص کل بورس را در صورت تعمیق بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات ساختاری دیگر نباید از نظر دور داشت و این امکان و احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش شدید قیمت کالاها در سطح بین‌المللی، بورس ایران نیز بالاخره متأثر شود یا حداقل سهام شرکت‌های صادرات محور، کاهش قیمت داشته باشند.

به هر رو، آنچه در دوازده روز اول فعالیت کاری بورس تهران در سال ۱۳۹۹، به چشم می‌آید رشد ۱۱۰ هزار واحدی یعنی افزایش ۲۱ درصدی شاخص کل بورس تهران و کسب سود سهامداران و فعالان بورسی در بازار سرمایه کشورمان بوده و امروز یکشنبه نیز، رشد جهشی شاخص کل بورس، با قدرت ادامه پیدا کرد.

در حالی شاهد رشد شتابان بورس تهران هستیم که بازارهای مالی رقیب آن از جمله مسکن، خودرو و سکه و طلا (به علت نبود تقاضا و خریدار به علت شیوع کرونا)، به رکود عمیق فرو رفته‌اند و سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان عمدتاً جذب بورس می‌شود و دست‌کم رونق «اسمی» ادامه‌دار بورس تهران، اشتیاق خانوارهای ایرانی را برای فعالیت در بورس که در عین حال نسبت به بازارهای مالی دیگر، یک بازار پُر ریسک به شمار می‌آید، به‌شدت بالا برده است.

 منبع: اخبار بازار ایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا