آبزیانی با قدرت‌ خارق‌العاده! (+تصاویر)

جانداران آبزی رفتارهای اعجاب‌انگیزی دارند و از قدرت‌های خارق‌العاده‌ برای رفع نیازهای خود بهره می‌برند.

مجله آنلاین موبنا؛ مریم عباسی – برخی از این قدرت‌ها به عنوان سیستم دفاعی یا راهکاری برای فرار از دست دشمنان عمل می‌کنند. در ادامه با ده آبزی و قدرت‌های منحصربفرد آنها آشنا می‌شویم.

مارماهی دهان‌گرد نوعی ماهی بدون فک است که ساکن آبهای سرد اقیانوسی است. آنها در عمق ۱۸۰۰ متری آبها زندگی می‌کنند. سیستم دفاعی این موجود آن را از سایر ماهی‌ها متمایز می‌کند.
مارماهی دهان‌گرد در مواجهه با دشمنان خود نوعی ماده چسبناک از غدد عرقی خود ترشح می‌کند. این ماده چسبناک باعث چسبیدن و قفل شدن دهان و آبشش مهاجمانی می‌شود که ممکن است حتی هزاران بار بزرگتر از خود مارماهی دهان‌گرد باشند. رهایی از این ماده چسبنده برای مهاجم خیلی آسان نخواهد بود.
مارماهی دهان‌گرد توانایی جذب غذا از طریق پوست خود را نیز دارد و تا سه ماه بدون غذا زنده می‌ماند.


بادبان‌ماهی‌ها در اقیانوسهای سراسر جهان یافت می‌شوند. طول بدن این ماهی به ۳ متر می‌رسد و باله فوقانی بادبان-مانندش معمولا در سرتاسر پشت او امتداد یافته است. بادبان‌ماهی ‌با حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتربرساعت سریعترین ماهی دنیاست.
بدن کشیده و بلند این ماهی نقش اساسی در بالا بودن سرعت شنای او دارد. آنها از سرعت بالای خود برای فرار از دست شکارچیانی مثل اختاپوسها استفاده می‌کنند.


طول بدن میگوی مانتیس تنها حدود ۱۸ تا ۳۰ سانتیمتر است، ساکن بستر دریاهاست و معمولا پشت صخره‌ها مخفی می‌شود. علیرغم جثه کوچکش، قدرت مشت‌زنی شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند با شتاب اولیه مشابه با شتاب اولیه شلیک گلوله از تفنگ، به طعمه خود ضربه بزند.
حرکات سریع عضو ضربه‌زننده این میگو آبهای اطراف او را گرم می‌کند و باعث ایجاد موج شوک‌آور در اعماق اقیانوس می‌شود. او با این ضربه‌ها می‌تواند شکار خود را تکه تکه کند و پوسته سخت بسیاری از جانداران را بشکند.


پلاتیپوس نوعی جاندار نیمه آبزی و ساکن شرق استرالیاست. منقار این جاندار شبیه به منقار اردک و طول بدن او حدود ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. منقار او ۴۰۰۰۰ دریافت‌کننده الکتریکی و بیش از ۶۰۰۰۰ دریافت‌کننده مکانیکی دارد و به این ترتیب، به راحتی قادر به تشخیص تغییرات فشار آب است که حاصل وجود طعمه‌ها در اعماق دریاست.
به همین دلیل پلاتیپوس به راحتی موقعیت‌ دقیق طعمه را شناسایی می‌کند. نکته جالب اینکه آنها هرگز از گوش و چشم خود برای یافتن غذا استفاده نکرده و تنها به کارایی منقار خود بسنده می‌کنند.
پلاتیپوس نر به نوع دیگری از سلاح مخفی نیز برای مبارزه با همنوعان نر خود مجهز است، خارهای پاهای عقبی او که به یک غده ترشح‌کننده سم متصل است.


همانطور که از اسم این ماهی پیداست، مارماهی الکتریکی قادر به تولید و انتشار انرژی الکتریکی است. این ماهی بیشتر ساکن آبهای نواحی آمریکای جنوبی است و در مواقع خطر می‌تواند از بدن خود ۶۰۰ ولت برق تولید و ساتع کند. انرژی الکتریکی با چنین ولتاژی به راحتی یک انسان بالغ را بیهوش می‌کند. سلولهای الکترولیتی بدن این مارماهی به او در تولید انرژی الکتریکی کمک می‌کنند.


این کرم غیرانگلی هم در آبهای شور و هم در آبهای شیرین سراسر دنیا یافت می‌شود. علیرغم جثه کوچکش قادر به باززایی و بازسازی همیشگی بدن خود است. هر قسمت از بدن او که قطع و جدا شود، به راحتی رشد کرده و بازتولید می‌شود.
برخلاف مارمولکها و سمندرها، هر قسمت جدا شده از بدن پلاناریان رشد کرده و تشکیل یک پلاناریان جدید را می‌دهد.


عروس دریایی جعبه‌ای سمی‌ترین موجود دنیاست و در آبهای ایندوپاسیفیک و شمال استرالیا زندگی می‌کند. شاخکهای این جاندار حاوی بیش از ۵۰۰۰ سلول نیشی است. سم او تنها در چند دقیقه می‌تواند منجر به ایست قلبی آنی و مرگ قربانی شود. کسی که از نیش این عروس دریایی جان سالم به در ببرد، باید هفته‌ها درد را تحمل کند.
سالانه بیش از ۱۰۰ نفر در اثر گزش عروس دریایی جعبه‌ای کشته می‌شوند. عروس دریایی جعبه‌ای از سم خود برای شکار طعمه‌هایی نظیر میگو و انواع مختلف ماهی‌ها استفاده می‌کند. طول بدن این آبزی حدود ۳ متر است. بدن شفاف و شیشه‌ای-مانندش به او در مخفی ماندن از دید شکارچیان کمک می‌کند.


خیار دریایی ساکن نواحی بیشماری از آبهای آسیاپاسیفیک است و در اعماق اقیانوس یافت می‌شود. خیار دریایی قدرت معالجه سرطان را دارد. نوعی ترکیب شیمیایی از بدن خیار دریایی می‌تواند به صورت موثری سلولهای سرطانی را بکشد. این ماده در درمان سرطانهای سینه، کبد، پانکراس و پوست می‌تواند موثر باشد. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند.
خیار دریایی قادر به بازسازی و باززایی اندامهای خود است و در مواقع خطر ریسمان‌هایی بدبو از بدن خود دفع می‌کند.


سپیداج‌ها همراه با اختاپوسها و مرکب‌ماهیها در رده سرپایان قرار دارند و در آبهای گرمسیری سراسر کره زمین زندگی می‌کنند. خون سپیداج به رنگ سبز است و سه قلب دارد. سپیداج‌ها رنگ بدن و چشمان خود را بلافاصله و مطابق با رنگ محیط پیرامون خود تغییر می‌دهند.
سلول‌های رنگدانه‌ای روی بدن سپیداج‌ها به تغییر رنگ سریع او کمک می‌کنند. آنها از این شیوه برای استتار و در امان ماندن از دید شکارچیان استفاده می‌کنند. سپیداج‌ها باهوش‌ترین جانور بی‌مهره دنیا نیز به شمار می‌روند.


اکثر ماهیهای سالمون در آبهای شیرین متولد می‌شوند و به سمت دریا مهاجرت می‌کنند. بعدها دوباره برای تولیدمثل به همان محل تولد خود بازمی‌گردند. آنها در این مسیر مسافتی بیش از ۲۰۰۰ مایل را طی می‌کنند. این قدرت منحصربفرد دریانوردی، آنها را از دیگر گونه‌های ماهیان متمایز می‌کند.
ماهیهای سالمون از میدان مغناطیسی زمین برای یافتن مکان تولد خود استفاده می‌کنند. مغز آنها قدرت مطابقت با میدان مغناطیسی نواحی مختلف را دارد و به این ترتیب، شناسایی موقعیت دقیق محل تولد را برای آنها میسر می‌کند. توانایی پریدن نیز یکی دیگر از قدرتهای آنها برای انجام این مهاجرت طولانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا