شناسایی عکس‌های فتوشاپی ممکن شد!

تیمی از محققان شرکت آمریکایی آدوبی (Adobe) و دانشگاه UC Berkeley با استفاده از هوش مصنوعی ابزاری تهیه کرده‌اند که می‌تواند دستکاری در عکس‌ها با برنامه فتوشاپ را تشخیص داده و آنها را به حالت اولیه برگرداند.

مجله آنلاین موبنا – پایگاه اینترنتی «انگجت» روز شنبه با اعلام این مطلب نوشت: در این سیستم از یک شبکه عصبی همگشتی (convolutional neural network) برای شناسایی تغییراتی که با استفاده از امکان Face Away Liquify که برای ایجاد تغییر در چشم‌ها، دهان و دیگر ویژگی‌های چهره افراد طراحی شده، استفاده شده است.

این شبکه عصبی در مرحله آزمایشی با دقتی ۹۹ درصدی تصاویر دستکاری شده را شناسایی کرد، این در حالی است که افرادی که با چشم غیرمسلح این تصاویر را می‌دیدند، تنها در ۵۳ درصد از موارد توانستند عکس‌های فتوشاپ شده را تشخیص دهند.

این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین قادر است عکس‌های دستکاری شده را به نمونه اولیه برگرداند.

این نخستین بار نیست که چنین ابزاری ساخته می‌شود. آدوبی پیش‌تر نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی عکس‌های فتوشاپ شده استفاده کرده بود اما این ابزار جدید به طور خاص بر شناسایی دستکاری های انجام شده در چهره افراد در عکس تمرکز دارد.

تصاویر و ویدئوهای جعلی و ساختگی امروز از هر زمان دیگری رایج‌تر و فریبنده ترند؛ پژوهشگران امید دارند که استفاده از این ابزار بتواند به بازگشت اعتماد به رسانه‌های دیجیتال کمک کند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا