افزایش بهره‌وری استارتاپ‌ها راحتی مردم را به ارمغان می‌آورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بهره‌وری در حوزه‌های استارتاپی صرفا منجر به ایجاد اشتغال و کسب درآمد نمی‌شود و در انتهای مسیر، راحتی مردم را به ارمغان می‌آورد.

مجله آنلاین موبنا – اولین رویداد «نوروز نوآوری» با محوریت متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران همزمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شامگاه سه‌شنبه در این مراسم گفت: کشور ما با مشکل جدی بهره‌وری کم در حوزه های مختلف مواجه است و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای بسیار خوب برای پیاده‌سازی خلاقیت‌هاست که جوانان ما هم ظرفیت این را دارند.
«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: در نشست‌هایی که با استارتاپ‌ها داشتیم، یکی از مشکلات جدی خود را آموزش نیروی انسانی کاردان می‌دانستند و از آن گلایه داشتند و فعالان حوزه کسب‌وکار در کنار مشکلاتی مانند مالیات و بیمه و مجوز باید برای کمبود نیروی متخصص نیز چاره‌ای بیاندیشند.
او با ابراز خوشحالی از وجود نیروی جوان خوبی در کشور که می‌تواند در تمامی امور مثمرثمر باشد، بیان داشت: ضرورت دارد به تغییر و نوسازی در زیرساخت اکوسیستم کسب‌وکار بپردازیم تا جوانان بتوانند از ظرفیتی که ایجاد می‌شود استفاده کنند و معتقدیم از قوه به فعل درآمدن این توانایی‌ها باعث ایجاد اشتغال و ثروت خواهد شد.
آذری جهرمی در ادامه گفت: وظیفه اصلی ما فعال کردن بازارها کسب‌وکار است، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان فناوری باید بتوانند با هم‌گرایی با یکدیگر برنامه مدونی برای بحث آموزش تهیه کنند که منجر به تربیت نیروی انسانی متخصص شود.
وی دومین مساله استارتاپها را «تحریک بازار» دانست و گفت: استفاده از فناوری در حوزه‌های مختلف باعث پیشرفت می‌شود؛ به طور مثال اگر شهر هوشمند توسعه پیدا کند، استارتاپ‌ها می‌توانند دستاوردهایشان را برای استفاده مردم پیاده‌سازی کنند و فعالیت در این زمینه‌ها آغاز شود.
وزیر ارتباطات بر ضرورت فراهم کردن بازار کسب‌وکارها در حوزه کشاورزی هوشمند و بهداشت و سلامت هوشمند تاکید کرد و یادآور شد: رونق کسب‌وکار در این حوزه‌ها باعث تحول دیجیتال می‌شود.
او افزود: دستگاه‌های مختلف کشور باید با این رویکرد تصمیم‌گیری کنند و نگاهی داشته باشند تا خلاقیت جوانان به ثمر بنشیند و باعث ایجاد افزایش بهره‌وری شود.
به باور وی، بهره‌وری در حوزه‌های استارتاپی صرفا منجر به ایجاد اشتغال و کسب درآمد نمی‌شود و در انتهای مسیر راحتی مردم را به ارمغان می‌آورد.
وزیر ارتباطات در خصوص ماجرای شرکت اپل و محدود شدن استارتاپ‌های ایرانی در اپ‌استور گفت: با محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های ایرانی ایجاد کرد، خیلی‌ها گوشی‌های اپل را خاموش کردند، چون فعالیت و توسعه خدمات در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باعث ایجاد رفاه شده است.
وی تصریح کرد: امروزه مردم صرفا از گوشی همراه برای نصب یک پیام ‌رسان، بازی و خواندن اخبار استفاده نمی‌کنند بلکه انواع و اقسام نرم‌افزارها روی گوشی مردم نصب است که زندگی روزمره‌شان به آن گره خورده است و گوشی که این استارتاپها روی آن کار نکند، محکوم به خارج شدن از بازار است.
او در پایان گفت: سال پیش رو به لحاظ تامین منابع مالی در حوزه‌های مختلف با محدودیت مواجه هستیم؛ آماری که از بودجه به گوش می رسد حاکی از آن است که منابع درآمدها به صورت کامل محقق نشود و با اینکه این خبر خوبی برای همه نیست اما برای استارتاپ‌ها یک فرصت برای پیشرفت است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، تحقق اهداف اساسی همچون افزایش توانایی‌های ملی از توسعه فناوری و نوآوری در سطح کلان، افزایش توان بنگاه‌ها و سازمان‌ها در زمینه توسعه فناوری و نوآوری، ایجاد محرک و انگیزه‌ای برای بنگاه‌ها و سازمان‌ها در زمینه توسعه فناوری و نوآوری، ارزیابی و رتبه بندی بنگاه‌ها و سازمان‌ها از منظر توانمندی‌ها و عملکرد فناورانه و نوآورانه، ارتقای فرهنگ و یادگیری بنگاه‌ها و سازمان‌ها در زمینه مدیریت فناوری و نوآوری، ایجاد الگویی برای بنگاه‌ها و سازمان‌ها برای افزایش قابلیت‌‌های مدیریت فناوری و نوآوری را دنبال می‌کند.
اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، امشب برگزار شد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا