رکورد حراج گران‌ترین موتور سیکلت تاریخ به قیمت ۵۶۰ هزار دلار (+عکس)

قیمت ۵۶۱ هزار و ۵۵۶ دلار یک رکورد باورنکردنی محسوب می‌شود که رکورد قبلی در این زمینه را شکسته است.

موبنا – در چند سال اخیر حراج موتور سیکلت‌های قدیمی، دست‌ساز و منحصر به فرد بسیار رواج پیدا کرده است و به دنبال افزایش استقبال مردم، قیمت این محصولات هم بیشتر شده است. در این میان در برخی حراجی‌های بزرگ قطعات کامل موتور سیکلت، مدل اصلی تعمیر نشده یا موتور بازسازی شده نیز عرضه شده است. به هر حال، رسانه‌های خبری هم اکنون از حراج تمام قطعات و بدنه یک دستگاه «۱۹۳۰ بروگ سوپریور اس‌اس‌۱۰۰» خبر دادند که رکورد گران‌ترین حراج موتور سیکلت در تاریخ را شکسته است. این موتور سیکلت در حراجی بریتانیایی «اچ اند اچ موزه فروش موتور سیکلت» به قیمت ۵۶۱ هزار و ۵۵۶ دلار معادل ۴۲۵ هزار و ۵۰۰ پوند فروخته شده است.

قیمت ۵۶۱ هزار و ۵۵۶ دلار یک رکورد باورنکردنی محسوب می‌شود که رکورد قبلی در این زمینه را شکسته است. پیش از این یک دستگاه موتور سیکلت «۱۹۲۹ بروگ سوپریور اس‌اس‌۱۰۰»  در حراجی «بونهامس باند استریت» در سال ۲۰۱۴ میلادی به قیمت ۴۱۷ هزار و ۲۲۳ دلار معادل ۳۱۵ هزار و ۱۰۰ دلار به فروش رسید و رکورددار این عرصه بود.

رکورد حراج گران‌ترین موتور سیکلت تاریخ به قیمت 560 هزار دلار (+عکس)

تاریخ منحصر به فرد موتور سیکلتی که به تازگی فروخته شده است با مارک درج شده روی بدنه آن همخوانی دارد. این موتور سیکلت به دیکسون تعلق داشت که در کنار «جرج بروگ» در گروه موتور سواری «بروگ تیم» با آن رانندگی می‌کرد و با همین وسیله نقلیه توانست مدال‌های طلا در دو مسابقه بین‌المللی شش روزه (ISDT)  و پس از آن «مسابقه شش روزه بین‌المللی اندورو» را به دست آورد.

دیکسون که در عرصه مسابقات موتور سواری با نام «جنتلمن» هم شناخته می‌شد در سال ۱۹۲۹ میلادی با این موتور سیکلت در مسابقات ISDT در سوئیس شرکت کرد و البته در تیم بروگ به همراه «جرج بروگ» و «اِدی مِیر» حضور داشت. ولی او در نخستین روز مسابقات به شدت تصادف کرد و این اتفاق باعث شد پای او بشکند و سپس مسئولان برگزاری مسابقه با اتومبیل او را به بیمارستان مرکزی ژنو منتقل کردند.

با این اتفاق اعضای گروه او تصمیم گرفتند از مسابقه خارج شوند و او را تا بیمارستان همراهی کنند. در یک اتفاق دیگر در همان زمان «جرج بروگ» با یک اتومبیلی که در جهت مخالف خیابان حرکت می‌کرد برخورد کرد و از ناحیه سر و پا دچار آسیب دیدگی شد. او سپس از راننده اتومبیل شکایت کرد و جریمه نقدی زیادی به وی پرداخت شد.

رکورد حراج گران‌ترین موتور سیکلت تاریخ به قیمت 560 هزار دلار (+عکس)

دیکسون مدتی را در بیمارستان سپری کرد و با این وجود پای او به نوعی عارضه موسوم به پنومونی دچار شد و سرانجام این موتورسوار صاحبنام در فوریه ۱۹۳۱ میلادی در سن ۴۲ سالگی درگذشت. او در شهر ژنو دفن شد و «جرج بروگ» که از دوستان نزدیکش بود در مراسم خاکسپاری شرکت کرد.

هم اکنون که از آن اتفاق حدود یک قرن می‌گذرد، موتور سیکلت دیکسون حراج شده است. کارشناسان پیش‌بینی کردند این موتور سیکلت با قیمت ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار پوند به فروش می‌رسد و با این وجود پس از برگزاری حراج مشخص شد قیمت آن تا دو برابر افزایش یافته است و در نهایت یک کلکسیونر آمریکایی حاضر شده است برای خرید این موتور سیکلت بیش از ۵۶۰ هزار دلار بپردازد.

«مارک برایان»  مدیر حراج موتور سیکلت‌ها در مرکز «اچ اند اچ کلاسیکس» در این خصوص گفت: «باید بگویم این اتفاق به عنوان یکی از شگفتی‌های تاریخ است که یک دستگاه موتور سیکلت با این قیمت به فروش رسیده است. با توجه به اینکه قیمت موتور سیکلت‌های بروگ به صورت مداوم افزایش میابد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده این رقم بیشتر شود. با این وجود باید توجه داشته تاریخچه‌ای که این موتور سیکلت در مسابقات قهرمانی دارد از مهم‌ترین اتفاقاتی است که روی قیمت آن تاثیر گذاشت. در تمام این سال‌ها موتور سیکلت مذکور بارها حراج شده است».

رکورد حراج گران‌ترین موتور سیکلت تاریخ به قیمت 560 هزار دلار (+عکس)

لازم به ذکر است حراجی «اچ اند اچ کلاسیکس» رکوردهای دیگری را هم در این زمینه به ثبت رسانده بود که از جمله آنها می‌توان به فروش یک دستگاه «۱۹۹۳ دوکاتی سوپرمونو» به قیمت ۷۳۱۲۵ پوند معادل ۹۶۵۰۷ دلار اشاره کرد.

چند هفته قبل نیز در شهر لاس‌وگاس آمریکا یک دستگاه موتور سیکلت «۶۷ دوکاتی» که در زمان خود به صورت محدود تولید شده بود و برای مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد به قیمت ۱۱۵ هار دلار به فروش رسید و این اتفاق در حالی صورت گرفت که باید توجه داشته باشید موتور سیکلت‌های مدرن دوکاتی در خانواده «مانکس» هم اکنون با قیمت ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسند.

این طور که گفته شده است، این محصول یکی از سریع‌ترین موتور سیکلت‌های تک سیلندر در جهان محسوب می‌شود که توانی معادل ۶۵ اسب بخار با قدرت ۱۰ هزار دور در دقیقه را تولید می‌کند و وزن خشک آن حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ کیلوگرم محاسبه می‌شود که این وزن برحسب چراغ‌ها، فلاشرها، سیستم‌های صدا خفه‌کن و … می‌تواند تغییر کند.

رکورد حراج گران‌ترین موتور سیکلت تاریخ به قیمت 560 هزار دلار (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا