نخستین جلسه کمیته کاهش موانع کسب و کارهای مجازی استان یزد برگزار شد

نخستین نشست کمیته تخصصی استانی کاهش موانع کسب و کارهای مجازی در استان یزد به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان برگزار شد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان از برگزاری نخستین نشست کمیته تخصصی استانی کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی استان خبر داد و گفت: کمیته تخصصی استان یزد در راستای فعالیت کارگروه ملی، با حضور مدیران یا نمایندگان استانی دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، و با هدف ساماندهی و کاهش شکایت‌های دستگاه‌ها از صاحبان کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فضای مجازی و کارآفرینان این بخش تشکیل شده است.

فداکار به نمونه‌ای از شکایت دستگاه‌ها از کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد و افزود: تاکسی‌های اینترنتی نمونه‌ای از کسب و کارهایی هستند که در سال گذشته به دلیل درخواست و پیگیری یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری یزد، دفاترشان پلمپ شده بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، برگزاری چند نشست این شورا به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضور مسئولان قضایی را یادآور شد و گفت: پیرو طرح مشکلات کسب‌ و کارهای جدید در نشست‌های این شورا و با حمایت استاندار و همکاری دادستانی، صاحبان این کسب و کارها توانستند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این پیگیری ها مورد تقدیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی قرار گرفت، افزود: استارت‌آپ‌های حمل و نقل بار بین شهری، نمونه دیگری از کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی بودند که به دلیل نگاه سنتی و برخی مقاومت‌ها برای فعالیت مشکل داشتند.

فداکار، با اشاره به تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی براساس بخشنامه معاون حقوقی رییس جمهور و در راستای تصویب‌نامه هیأت وزیران افزود: علاوه بر تلاش برای ساماندهی و کاهش شکایت ها و درخواست فیلترینگ از طریق ایجاد وحدت رویه در دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مشکلات حقوقی ناشی از گسترش اینگونه فعالیت‌ها، پرداختن به سایر موانع توسعه کسب و کارهای نوین، از جمله بررسی قوانین بازدارنده و بازنگری در آنها بر اساس شرایط روز امری ضروری است.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان یزد ارایه لایحه «نوآفرین» از سوی وزارت ارتباطات را گامی مهم برای رفع موانع، کاهش قوانین دست و پاگیر و ایجاد محیطی امن برای جوانان توانمند و نخبه جهت راه اندازی کسب و کار، عنوان کرد و ادامه داد: قوانین موجود در زمینه کار، بیمه و مالیات، موضوع کپی‌رایت و مالکیت معنوی، نحوه برخورد با تخلفات احتمالی ناشی از اینگونه کسب‌وکارها، مشکلات تولید محتوا، و … ، برخی از موانع و تنگناهای گسترش کسب‌وکارهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات هستند.

فداکار، با بیان اینکه این لایحه از ابتدای سال ۹۷ به دولت رفته اما تصویب آن به دلیل مخالفت برخی دستگاه به تاخیر افتاده است، بر لزوم روز آمد سازی دانش و مهارت مدیران و تغییر نگاه آنها در راستای ایجاد تحول دیجیتال و نیز کاهش تصدی‌گری، برداشتن انحصارها، انتشار آزاد داده ها و اجرای سیاست‌های داده باز برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا