کاخ های مشهور استانبول

کاخ بیلربی کاخ تابستانی باشکوه «بیلربی» (Beylerbeyi) در قسمت آسیایی واقع شده و رد پای سرکیس بالیان را منعکس می‌کند. این کاخ از ابتدا در سال ۱۸۲۹ به دستور سلطان محمود اول ساخته شد اما در سال ۱۸۵۱ به خاطر آتش‌سوزی آسیب دیده و دوباره در سال ۱۸۶۱ توسط بالیان در زمان حکومت سلطان عبدالعزیز …

کاخ بیلربی

کاخ تابستانی باشکوه «بیلربی» (Beylerbeyi) در قسمت آسیایی واقع شده و رد پای سرکیس بالیان را منعکس می‌کند. این کاخ از ابتدا در سال ۱۸۲۹ به دستور سلطان محمود اول ساخته شد اما در سال ۱۸۵۱ به خاطر آتش‌سوزی آسیب دیده و دوباره در سال ۱۸۶۱ توسط بالیان در زمان حکومت سلطان عبدالعزیز مورد بازسازی قرار گرفت. سلطان عبدالحمید دوم بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ که فوت شد در این کاخ حبس بود. همسر امپراطور اوژنی از فرانسه، محمدرضا پهلوی از ایران و فرانتس یوزف اول از اتریش برخی از چهره‌های سرشناس دولتی بودند که به این کاخ وارد شدند. این کاخ همه روزه به جز دوشنبه‌ها بین ساعت ۹ صبح تا ۱۷ برای بازدید عموم باز است. تماشای کاخ از تنگه بوسفر را بسیار پیشنهاد می‌کنیم.

کاخ های مشهور استانبول

کاخ چیران

به گزارش سایت راه به راه ، یکی دیگر از گوهرهای به جا مانده از سرکیس بایلان، «کاخ چیران» (Ciragan) در بشیکتاش در سواحل بوسفر است. این کاخ به قسمت آسیایی و محله قدیمی شهر اشراف دارد. کاخ چیران به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته و در سال ۱۸۷۱ به پایان رسید. این کاخ شاهد سال‌های آخر امپراطوری عثمانی بود. دوباره در آتش سوزی سال ۱۹۱۰ قسمت اعظم فضای داخلی آن ویران شد که البته مورد بازسازی قرار گرفت. درهای چیران به طور رسمی در سال ۱۹۹۱ به روی عموم باز شد.

کاخ های مشهور استانبول

کاخ ایهلامو

آبراهه «گلدن هورن» دیگر در قرن نوزدهم چندان محبوبیت نداشت و مردی که در رأس حکومت بود، سلطان عبدالمجید اول، اقامتگاهی می‌خواست که بتواند چند شبی را قبل از رفتن به یکی از کاخ‌های کنار بوسفر در آن سپری کند. او به یکی از بالیان‌ها دستور ساخت کاخ «ایهلامور» (Ihlamur) در بشیکتاش را داد که از دو پاویلیون به سبک نسبتاً غربی هم تشکیل می‌شود. این کاخ همه روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ الی ۱۷ برای بازدید باز بوده و پیشنهاد می‌کنیم در یکی از پاویلیون‌هایش حتماً چای یا قهوه‌ای نوش جان کنید. در مورد بلیط هواپیما و قیمتش در سایت بیشتر بخوانید.

کاخ های مشهور استانبول

کاخ خدیو

«خدیو» (Khedive) در تپه‌ای در «چوبوکلو» (Cubuklu) در قسمت آسیایی واقع شده است. این کاخ آرنوویی را معماری ایتالیایی به نام «آنتونیو لاشاک» (Antonio Lasciac) برای «خدیو عباس دوم» مصر و سودان در سال ۱۹۰۷ ساخت. این کاخ حدود ۴۰ سال متروک ماند تا در سال ۱۹۸۵ دوباره به روی عموم باز شده و به عنوان یک هتل، کافه و رستوران خدمات رسانی کند. کاخ خدیو دیگر یک هتل نیست اما هنوز هم بازدیدکنندگان می‌توانند از یک وعده غذای لذیذ در آن خاطره‌ای دلچسب بسازند.

کاخ های مشهور استانبول

کاخ کوچوکسو

«کوچوکسو» (Kucuksu) توسط «نیگوگوس بالیان» (Nigogos Balyan) به سبک باروکی برای سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و در سواحل بوسفر در قسمت آسیایی قرار دارد. شومینه‌های مرمری ایتالیایی، مبلمان اروپایی و آثار هنری ارزنده برای تزئین فضای داخلی آن به کار گرفته شده‌ بودند. بعد از یک بازسازی چهارساله این کاخ دوباره از سال ۱۹۹۶ به روی عموم باز شد و ساعت کاری مشابه با کاخ‌های دیگر را دارد.

کاخ های مشهور استانبول

کاخ دولما باغچه Dolmabahçe Palace

گفتیم که کاخ توپکاپی به مدت ۴ قرن، مرکز سیاسی امپراطوری عثمانی بود. کاخ دولما باغچه کاخی بود که پس از ۴ قرن، جای توپکاپی را گرفت. سلطان عبدالمجید در قرن ۱۹، کاخ توپکاپی را قدیمی دانست و دستور داد یک کاخ جدید و باشکوه بسازند. نتیجه این اقدام، کاخ دولما باغچه شد؛ کاخ بسیار باشکوه که معماری و هنر اروپایی در جای‌جای آن ، آثاری ماندگار را خلق کرده‌اند.

پس از ساخت این کاخ، ۶ سلطان عثمانی در آن حکومت کردند و سپس عمر یان امپراطوری به پایان رسید. حاکمان رفتند و کاخ زیبایشان ماند: چندصد اتاق و ده‌ها سرسرا که هر کدام با گچ‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌ها آراسته شده‌اند، درهای ورودی بزرگ و زیبا، لوستری که از بزرگی‌اش متحیر می‌شوید و قالی‌ها و پرده‌های ابریشمی زیبا. خرید بلیط هواپیما را در سایت از دست ندهید.

به نظر می‌رسد که سلطان عبدالمجید به خوبی به خواسته‌اش رسیده‌است. این کاخ آنچنان باشکوه ساخته شده‌است که هنوز هم ترک‌ها بعضی از ملاقات‌های بین‌المللی‌شان را در آن برگزار می‌کنند.

  • کاخ دولما باغچه، دو روز در هفته (دوشنبه و پنج‌شنبه) تعطیل است.

 

کاخ تکفور

«کاخ تکفور» (Tekfur) نمونه‌ای عالی از معماری بیزانسی بوده و در واقع تنها بازمانده از کاخ‌های به این سبک در استانبول به شمار می‌رود. این کاخ در «آیوانسرا» (Ayvansaray) واقع شده و احتمالاً در اواخر قرن سیزدهم آن را ساخته‌اند. بعد از فتح قسطنطنیه کاخ امپراطوری را به عنوان باغ وحش مورد استفاده قرار دادند و پس از آن هم به یک کارگاه سرامیک تبدیل شد. بازدیدکنندگان برای ورود به اینجا باید از قبل از مدیریت موزه ایاصوفیه مجوز دریافت کنند.

برج گالاتاGalata Tower

برج گالاتا که به نام گالاتا کوله سی  هم معروف است از برجهای قدیمی جهان در ناحیه گالاتای استانبول قرار گرفته است و از سمبلهای استانبول محسوب می شود.  این برج در سال ۵۲۸ در قرون وسطی بنا شده است . از بالای این برج تاریخی چشم انداز شبه جزیره یاریم آدا بسیار دیدنی است . برج توسط جئنوئز در سال ۱۳۴۸  دوباره با سنگ باز سازی شده است و به آن نام برج عیسی مسیح را هم داده اند . در سالهای بعد برج با هدف زندان  و بعدا  با هدف برج دیدبانی مورد استفاده می گردید. در سال ۱۴۶۱ جنوئزها با اجازه امپراطور دوم برجی دیگر در جوار برج اول شاخته شد و به نام امپراطور مراد دوم نامیده شد و بعدا توسط منجم تقی الدین با هدف رصد خانه مورد استفاده قرار می گرفت ولی در سال ۱۵۷۹ رصد خانه بسته شد.
در سال ۲۰۰۹ طولانی ترین شعر در رابطه با برج گالاتا بوسیله شاعر آیدین مئربچ گفته شد.

 

ویژگیهای برج : برج گالاتا دارای ۹ طبقه و تقریبا هفتاد متر ارتفاع دارد قطر خارجی ۱۶/۴۵ متر  قطر دیوار ۳/۷۵ و  وزن برج ۱۰ هزار تن می باشد.
آدرس برج گالاتا استانبول

Bereketzade, Galata Kulesi, Beyoğlu/İstanbul, Turkey

کاخ چراغان استانبولCiragan Palace

کاخ چراغان استانبول زیباترین مکانهای تنگه خلیج برای ساختن کاخ و قصر سلاطین و دولتمردان اختصاص یافته بود. این کاخ در سال ۱۸۷۱ به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته شده سقف و بخش میانی آن از چوب و دیوارهای آن از سنگ مرمر پوشیده شده و اتاقها با قالیهای نفیس مفروش شده است.

این اثر که سالیان درازی بصورت خرابه مانده بود با انجام تعمیرات کلی و اضافه نمودن بعضی تاسیسات اکنون به یک هتل ۵ستاره بسیار زیبا تبدیل شده است .آدرس کاخ چراغان استانبولÇırağan Cd. No:32, 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey    .

برج دختر استانبول(کیز کولسی)Maiden’s Tower(Kız Kulesi)

برج دختر استانبول بر بالای صخره ای صاف و بزرگ که در وسط تنگه بسفر ساخته شده است. برج دختر ساخته شده توسط دست بشر می باشد و زمانی طولانی است که بوسیله انسانها  فراموش شده است. مرغهای دریایی را فراموش نکنیم که با سرو صدای خود در بالای برج دختر، زیبایی این برج را بیشتر میکنند. بیشتر مردم استانبول این عمارت را دوست دارند و داستانهای عاشقانه بسیاری در باره این برج نقل می کنند. نام دیگر برج دختر کیز کولسی می باشد که نویسنده بزرگ ترک در نوشته هایش از برج به عنوان گل نیلوفری که پژمره نمی شود گفته است. همچنین می توانید آفرهای مناسب برای قیمت بلیط هواپیما را در بین ایرلاینهای معتبر ببینید و مقایسه کنید و خرید کنید.

داستان معروفی می باشد که پسری جوان به نام لاندروس برای دیدن معشوقه خود هر شب تا برج شنا می کرده است .در یکی از شبها هوای طوفانی باعث شده بود فانوس دختر خاموش شود و لاندروس جوان راه را گم کرد و غرق شد،  این افسانه ورد زبان سیاحان غربی  در قرن هفده بوده است و باعث شده این بنا نام برج لاندرا را بگیرد. داستان دختر پادشاه می باشد: دختری با موهای بلند و ابروهایی کمانی و چشمان آبی زیبایی داشت و پدرش پادشاه، دخترش را از همه پنهان می کرد. روزی از روزها پادشاه از یک پیشگو شنید ماری دختر زیبایش را نیش میزند. پادشاه دستور داد  برجی میان تنگه بسازند و از دخترش مراقبت کند ولی روزی از روزها از سبد انگوری که برای دختر، فرستاده شده بود ماری بیرون آمد و دختر زیبا را نیش زد. برج دختر استانبول که سمبل بسیار ارزشمندی شده است بسیاری از نویسندگان و نقاشان خارجی و داخلی و شاعران از این برج الهام می گیرند.آدرس برج دختر استانبولIn the district of Üsküdar Salacak, 34668 Üsküdar / Istanbul, Turkey

کاخ توپکاپی یا توپقاپی یکی دیگر از مشهورترین کاخ های استانبول و محل زندگی و مقر سلطنت پادشاهان عثمانی بوده است. ساخت این کاخ باشکوه در سال ۱۴۵۹ و به دستور سلطان محمد فاتح آغاز شده است و امروزه یکی از جاذبه های مهم گردشگری استانبول به حساب می آید. کاخ توپکاپی حدفاصل شاخ طلایی و دریایی مرمره قرار گرفته و چشم انداز بی نظیری به تنگه بسفر دارد. کاخ توپکاپی محوطه ای بسیار بزرگ است و شامل قسمت های مختلفی مثل حرمسرا، محل ملاقات های رسمی، محل سکونت و استراحت پادشاهان عثمانی و … می شود. در قسمت موزه کاخ توپکاپی اشیاء بسیار تاریخی نگهداری می شود که گفته می شود متعلق به صدراسلام هستند.

  • آدرس: Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا