ذهن خلاق، زندگی متفاوت!

خلاقیت لغتی است که ممکن است به دفعات از زبان صاحبان موفق کسب و کار های مختلف شنیده باشید. بهره گیری از این مفهم حتی در زندگی عادی و روزمره، سبب بازگشت انگیزه در انجام کار های شخصی و همچنین ایجاد فضایی مثبت پیرامون شما می شود.

موبنا؛ رکسانا دانیالی – خلاقیت لغتی است که ممکن است به دفعات از زبان صاحبان موفق کسب و کار شنیده باشید. بهره گیری از این مفهوم حتی در زندگی عادی و روزمره، سبب بازگشت انگیزه در انجام کار های شخصی و همچنین ایجاد فضایی مثبت پیرامون شما می شود. اما به عنوان یک فرد که تجربه ی خاصی در زمینه نوآوری و خلاقیت در امور تخصصی ندارد، چگونه خواهید توانست نوآوری را به زندگی خود وارد کنید؟

“راه کار های تفکر خلاق”

  1. زمانی را به تفکر و روشن سازی اهداف خود اختصاص دهید. به راستی از زندگی چه می خواهید؟ یافتن زمانی آزاد با توجه به مشغله های زندگی امروزی و ایجاد قابلیت تفکر خلاقانه در خود، در گام های نخست می تواند دشوار جلوه کند. اما در حقیقت این مرحله حیاتی ترین گام در پرورش ایده های خلاقانه است. از آن جایی که اختصاص یک روز کامل در هفته برای کشفایده های جدید برای بسیاری از افراد مقدور نیست، ساعاتی را در هفته بنا به فرصت خود به این مسئله اختصاص دهید. تفکر خلاق عمدتا میان فرهنگ هایی بیشتر دیده می شود که تغییر را ازشمند می دانند.
  2. اهمیت به خود سرآغازی برای ایجاد تغییر است. زندگی هر فردی در دوره هایی خاص متحمل بحران های مختلف از جمله اقتصادی، عاطفی، روانی و یا اجتماعی می شود اما ذهن خود را برای مسائل گذرا فرسوده نکنید. به جای سرزنش شرایط و عوامل خارجی انرژی خود را صرف خلق ایده های جدید کنید. از جمله عواملی که ذهن را بسیار شکوفا و متحول می کند، کتاب و کتاب خوانی است. خواندن کتاب های مرتبط در این زمینه، ذهن شما را برای داشتن دیدگاهی متفاوت به دنیا آماده می سازد و به مرور زمان شاهد بروز ایده های جدید و چه بسا خلاق در خود خواهید بود. با وجود کاربرد فراوان کتاب خوانی، متاسفانه سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است و این مطلب صدمات زیادی را در پی داشته است.
  3. از تجربه های خود استفاده کنید و ریسک پذیر باشید. تجربه و ریسک دو عاملی هستند که برای ایجاد تغییرات وسیع اهمیت به سزایی دارند. به وسیله ی استفاده از تجربه های فردی خود و همچنین تجربه های منتقل شده از دیگران، می توانید تغییری را رقم زنید که به ندرت به شکست می انجامد. به وسیله ی ریسک پذیری نیز انگیزه ی کافی برای قدم نهادن در این مسیر را به دست خواهید آورد. تحقیقات ثابت کرده اند سریع ترین راه برای کشتن خلاقیت، سرزنش شکست ها است در نتیحه جمله ی مشهور هر شکست سرآغازی برای پیروزی است، بیهوده گفته نشده. به شکست ها به عنوان تجربه ای جدید نگاه کرده و از تکرار آن ها بپرهیزید. از تصمیمات شجاعانه و تفکرات متفاوت حمایت کنید.
  4. کوچک شروع کرده اما بزرگ هدف گذاری کنید! کلمه ی تغییر و یا خلاقیت در افرادی که با روال همیشگی زندگی خود خو گرفته اند می تواند بسیار آزار دهنده باشد. با ایده های خلاق کوچک و تغییرات جزئی شروع کنید، خلاقیت را همچون نردبان بلندی در نظر بگیرید که برای رسیدن به نقطه ی مقابل آن باید از ابتدا شروع کرد و کم کم به پیش رفت. هر کدام از پله های این نربان جایگاه و مقصود خاص خود را دارند پس دائما در حال کشف ایده های جدید باشید. تمامی این مراحل جزئی از یک تغییر گسترده تر هستند در نتیجه هدف اصلی را که برای مثال می تواند تغییرات مثبت در سبک زندگی شما باشد، فراموش نکنید.
  5. با مسیر همکاری کنید. دیده شده است از زمان کشف ایده ای تازه و خلاق تا به ثمر رساندن آن، مدت زیادی به طول انجامیده است اما چه شده که افراد از ادامه مسیر نا امید نشده اند؟ مهم ترین نکته ای که قابلیت شما را برای ادامه و به سرانجام رساندن یک پروژه خلاق مشخص می کند، اهمیت و اولویت هدف اصلی است. اگر هدفی دارید که بسیار برایتان با اهمیت است در این راه استمرار بورزید. ذهن انسان خلاق تر از آن چیزی است که بشر تصور می کند، اما غالبا درگیری های شغلی و زندگی های مدرن، انسان را بیش از پیش از ایده پردازی های خلاقانه فاصله داده است.

“ترس از تغییر”

همانطور که پیش تر اشاره شد ترس از تغییر سبب راکد ماندن شرایط محیطی و درونی می شود، هر تغییر مثبتی که آرزوی آن را دارید نقطه آغازی نیاز دارد. نوآوری تغییرات را به دنبال خواهد داشت و تغییر نیز اغلب دکمه ی واهمه افراد را نشانه می گیرد. اما این ترس در حقیقت ترس از دست دادن قدرت، آسایش، شغل و از این دست موارد است. پادزهر این ترس ها چیست؟ “انگیزه”؛ برای ایجاد انگیزه دو راه کار عمده وجود دارد. راه کار نخست، یادگیری است. یادگیری نکات جدید و تحقیق؛ سبب ظهور اعتماد به نفس و احساس رضایت مندی از پیشرفت می شود. تمامی این نتایج مثبت منجر به ایجاد انگیزه در درون شما و امکان ادامه ی مسیر خواهد شد. راه کار دوم همکاری است. کشف ایده های جدید و راه های خلاقیت لزوما نباید فردی صورت گیرد چرا که کار تیمی نه تنها نتایج قوی تری به دنبال دارد، بلکه سبب ایجاد انگیزه در تک تک افراد گروه می شود.

“کلید نوآوری چیست؟”

قدرت و تاثیر نوآوری در کلمه ای تحت عنوان سادگی نهفته است. برای این که تبدیل به ذهنی خلاق شوید نیازی نیست متعلق به سیاره ای دیگر باشید. هر انسانی در صورت شناخت درست و بهره گیری کامل از پتانسیل های وجودی خود می تواند خلاقیتی بارز باشد پس به خودتان اهمیت دهید و پیش از انجام هر کاری به شناخت قابلیت های خود بپردازید. شناخت پتانسیل های درونی شروعی برای شکوفایی ذهنی خواهد بود.

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا