تولید ماده‌ای که با کشیده شدن و تحمل فشار قوی تر می‌شود (+فیلم و عکس)

محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن با تقلید از عضلات انسان ماده ای تولید کرده اند که با استفاده مکرر و کشیده شدن قوت و قدرت بیشتری پیدا می کند.

موبنا – این ماده از سازوکارهای مورد استفاده عضلات انسان برای رشد و تقویت خود بهره می گیرد. در ماده مذکور از پلیمر خاصی استفاده شده که در صورت تحمل فشار مکانیکی به قطعات کوچک تری تقسیم می شوند و سپس این قطعات مجددا رشد کرده و در قالب یک پیکربندی قدرتمندتر به هم می پیوندند.

یکی از نقاط ضعف مواد مقاوم غیرزنده آن است که در صورت استفاده مداوم و تحمل فشارهای زیاد تضعیف شده و توان خود را از دست می دهند. این موضوع در مورد موادی مانند فولاد، پلاستیک، سرامیک و انواع منسوجات و پارچه ها صدق می کند. این اولین بار است که محققان توانسته اند ماده ای غیرزنده را به گونه ای طراحی کنند که از قابلیت تقویت و افزودن به قدرت خود در صورت استفاده مکرر برخوردار باشد.
پژوهشگران می گویند رمز تداوم فعالیت های موفق بخش هایی از بدن مانند قلب نیز همین است. قلب انسان هر دقیقه ۷۲ بار می تپد و فعالیت های بدنی و افزایش فشار به آن موجب تقویت قلب می گردد. علت این توان عضلات بخش های مختلف بدن، وجود فیبرهایی در آنهاست که بعد از تقسیم شدن به قطعات کوچک بعد از تحمل فشار دوباره به هم پیوسته و با دریافت آمینواسیدهای خاص از طریق خون که منجر به تشکیل پروتئین های مقوی می شود، قدرتمندتر می شوند.

تولید ماده‌ای که با کشیده شدن و تحمل فشار قوی تر می‌شود (+فیلم و عکس)

بررسی همین توانمندی بدن به دانشمندان کمک کرده موادی با خاصیت التیام بخشی خودکار تولید کنند که خودشان قادر به تعمیر و بازسازی خود هستند. در ماده جدیدی که دانشمندان ژاپنی تولید کرده اند از هیدروژلی استفاده شده که ۸۵ درصد از وزن آن را آب تشکیل می دهد ولی پلیمرهای خاص آن از توان تقلید از عملکرد عضلات بدن انسان برخوردارند. توان ماده مذکور در شرایط آزمایشگاهی ۱.۵ برابر بیشتر شد، استحکام آن ۲۳ بار افزایش یافت و وزن آن هم ۸۶ درصد بیشتر شد. مقاومت در برابر گرمای زیاد و نفوذ آب از جمله دیگر مزایای این ماده است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا