معرفی نخستین کابین مخصوص حمل مسافران در سیستم فوق پرسرعت هایپرلوپ (+عکس)

سیستم حمل و نقل «هایپرلوپ» به گونه‌ای طراحی شده است که مسافران و محموله‌های باری را از طریق لوله‌های وکیوم شده با فضایی مشابه خلاء‌ انتقال می‌دهد و این لوله‌ها داخل غلاف‌های مغناطیسی قرار گرفته‌اند تا سرعت حرکت داخل آن تقریبا به سرعت صوت برسد.

موبنا – از زمان راه‌اندازی پروژه «هایپرلوپ تی‌تی» به عنوان سریع‌ترین وسیله حمل و نقل روی زمین حدود ۵ سال می‌گذرد و هم اکنون تصاویر مختلف مربوط به قطعات این پروژه به نمایش درمی‌آید تا بلندپروازی‌های انسان برای به دست آوردن یک سیستم حمل و نقل فوق پرسرعت در آینده نزدیک محقق شود. کمپانی «هایپرلوپ تی‌تی» هم اکنون نخستین کپسول مسافربری کاملا هوشمند خود که قرار است در خطوط پرسرعت فرانسه مورد استفاده قرار گیرد را معرفی کرده است و مدیرعامل این شرکت توضیح داده است که اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی نخستین گروه از مسافران با این قطار فوق پرسرعت جابه‌جا خواهند شد.

معرفی نخستین کابین مخصوص حمل مسافران در سیستم فوق پرسرعت هایپرلوپ (+عکس)

«هایپرلوپ تی‌تی» و استارت‌آپ رقیب آن موسوم به «ویرجین هایپرلوپ وان» همکاری‌های گسترده‌ای را با یکدیگر پیش می‌برد و مدیران شهری بلندپایه در سراسر جهان وارد مذاکره شده‌اند تا مطالعات بیشمار خود در زمینه امکان‌ سنجی‌‌های لازم را پیش ببرند و طی آن قرار شده است که یک خط از این سرویس حمل و نقل فوق پرسرعت در خاورمیانه تاسیس شود. طی این اقدام شرکت «هایپرلوپ تی‌تی» در نظر دارد خط حمل و نقل خود را با طول ۱۰ کیلومتر در شهر ابوظبی راه‌اندازی کند و از این طریق خط اتصالی با پایتخت امارات یعنی دبی راه‌اندازی کند و سپس قرار است در مرحله بعد این خط حمل و نقل زمینی تا شهر ریاض پایتخت عربستان به طول ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌اندازی شود.

سیستم حمل و نقل «هایپرلوپ» به گونه‌ای طراحی شده است که مسافران و محموله‌های باری را از طریق لوله‌های وکیوم شده با فضایی مشابه خلاء‌ انتقال می‌دهد و این لوله‌ها داخل غلاف‌های مغناطیسی قرار گرفته‌اند تا سرعت حرکت داخل آن تقریبا به سرعت صوت برسد. با توجه به اینکه هیچ یک از دو شرکت «هایپرلوپ تی‌تی» و «ویرجین هایپرلوپ وان» تاکنون سیستم‌های عملیاتی خود را با قابلیت حرکت در چنین سرعتی به نمایش نگذاشته‌اند، هم اکنون تمام بررسی‌های لازم روی آنها انجام می‌شود تا احتمال بروز کوچکترین مشکل هم وجود نداشته باشد و البته باید توجه داشت پیش از این هم هیچ گونه سیستم موفق دیگری در این زمینه ارایه نشده است تا بتوان مقایسه‌های لازم را روی آنها انجام داد.

معرفی نخستین کابین مخصوص حمل مسافران در سیستم فوق پرسرعت هایپرلوپ (+عکس)

به هر حال، شرکت «هایپرلوپ تی‌تی» طی هشت ماه گذشته اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد. آوریل گذشته این شرکت مرکز آزمایشی خود را در شهر تولوز فرانسه تاسیس کرد تا این منطقه میزبان نخستین سیستم هایپرلوپ به صورت جامع باشد و سپس در اکتبر ۲۰۱۸ شرکت مذکور نخستین کابین مسافربری خود را در کشور اسپانیا به نمایش گذاشت.

این دو شرکت هم اکنون همکاری‌های وسیع و گسترده‌ای را با یکدیگر پیش می‌برند تا پروژه‌ای موسوم به «کوئینترو وان» را تکمیل می‌کنند. بر اساس این پروژه مسیری به طول ۱۵۰۰ کیلومتر پیش‌بینی شده است تا مسافران در آن بتوانند فاصله جنوب اسپانیا تا شهر تولوز فرانسه را با سیستم فوق پرسرعت هایپرلوپ بپیمایند. کمپانی «هایپرلوپ تی‌تی» در این زمینه توضیح داد که آزمایش‌های نهایی روی این سیستم هم اکنون در حال انجام است و البته در این زمینه مشخص نشد چه نوع آزمایش‌هایی روی سیستم مذکور دنبال می‌شود.

معرفی نخستین کابین مخصوص حمل مسافران در سیستم فوق پرسرعت هایپرلوپ (+عکس)

پروژه «کوئینترو وان» از مواد کامپوزیتی ساخته شده است که شرکت فرانسوی «ویبرانیوم» وظیفه ساخت آن را برعهده داشته است تا در نهایت یک سیستم حمل و نقل شبیه فیلم‌های تخیلی کمپانی «مارول» در اختیار داشته باشیم. این پروژه که نخستین کپسول مسافربری مخصوص حمل و نقل در سیستم هایپرلوپ محسوب می‌شود یک واگن به طول ۳۲ متر است که البته فضای داخلی آن برای قرار گرفتن مسافران طول ۱۵ متری دارد و وزن آن در مجموع ۵ تن محاسبه می‌شود.

این کمپانی سال گذشته توضیح داد زمانی که کپسول خود را به صورت رسمی به نمایش بگذارد، آن را به طور کامل بهینه سازی کرده است و در سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت عملی نشان می‌دهد که مسافران چگونه از این طریق جابه‌جا می‌شوند. «دیرک آلبورن» مدیرعامل شرکت مذکور این هفته طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که او پیش‌بینی می‌کند نخستین حمل و نقل تجاری با این سیستم فوق پرسرعت اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شود و با این وجود این احتمال وجود دارد پیش از تاریخ مذکور حمل و نقل‌های آزمایشی مختلف توسط انسان‌ها در این سیستم انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا