تفکر «فرمول یک» مک لارن در ۲۰۵۰(+عکس)

شرکت مک‌لارن بر این باور است که اتومبیل‌های فرمول یک که از آنها با نام F1 هم یاد می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی می‌توانند با میانگین سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساخت حرکت کنند که بی‌تردید بسیار قابل ملاحظه است.

موبنا – اگر قرار باشد تمام اتومبیل‌های مسابقه‌ای «فرمول یک» کاملا برقی شوند و از سوخت فسیلی استفاده نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا محدودیت‌های امروز برای ساخت اتومبیل‌های برقی با سرعت و شتاب بالا از بین خواهد رفت تا در آینده نه چندان دور اتومبیل‌های مسابقه‌ای برقی بدون صدای موتور در پیست‌ها قرار بگیرند؟ مک‌لارن این روزها به تئوری‌های مذکور بسیار فکر می‌کند تا آینده مسابقات اتومبیل‌رانی را به صورت متفاوت ترسیم کند و او هم اکنون چشم‌انداز خود را برای سال ۲۰۵۰ میلادی ارایه کرده است تا خودروی تمام برقی «گرند پریکس» وارد پیست شود.

این شرکت صاحبنام خودروسازی پس از انجام مطالعات و تحقیقات فراوان و همچنین مشورت با بسیاری از هواداران بزرگ مسابقات «فرمول یک» تصمیم گرفت گروه «اپلاید تکنولوژیز» از زیرمجموعه‌های خود را به صورت مستقل هدایت کند تا مسابقات اتومبیل‌رانی آینده جذاب‌تر و دیدنی‌تر شوند. این گروه هم اکنون یک مدل فهومی با نام «ام‌سی‌ال‌اکستریم» ارایه کرده است که در اصل مجموعه‌ای از فناوری‌های مخصوص اتومبیل‌های برقی با شکل ظاهری متفاوت، سیستم‌های دستیار راننده مبتنی بر هوش مصنوعی، رابط‌های شبکه عصبی، نمایشگرهای مبتنی بر احساسات و حالات روحی راننده و بسیاری از فناوری‌های دیگر محسوب می‌شود که تمامی آنها مربوط به نسل‌های آتی خودروها می‌شوند.

تفکر «فرمول یک» مک لارن در 2050(+عکس)

شرکت مک‌لارن بر این باور است که اتومبیل‌های فرمول یک که از آنها با نام F1 هم یاد می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی می‌توانند با میانگین سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساخت حرکت کنند که بی‌تردید بسیار قابل ملاحظه است. این اتومبیل‌ها کاملا برقی هستند و مک‌لارن از هم اکنون کم و بیش به فکر ساخت چنین اتومبیل‌هایی است تا نسبت به آنچه که هم اکنون در خانواده خودروهای برقی در کلاس «فرمول ای» مورد استفاده قرار می‌گیرند قدرتمندتر و توانمندتر باشند.

تفکر «فرمول یک» مک لارن در 2050(+عکس)

این اتومبیل‌ها نیازی به اتصال کابلی ندارند تا شارژ مورد نیاز خود را تامین کنند. مک‌لارن بر این باور است که اتومبیل‌های برقی مسابقه‌ای در سال ۲۰۵۰ میلادی به صورت بی‌سیم انرژی الکتریسیته مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و حین چرخیدن در پیست‌های مخصوص انرژی به آنها منتقل می‌شود. هر زمان که سرعت اتومبیل کاسته می‌شود به راحتی می‌تواند انرژی را به صورت بی‌سیم دریافت کند. در این میان زمانی که سرعت اتومبیل بالا است زمان کمتری برای شارژ در اختیار دارد. همچنین گفته شده است که این خودروهای برقی پس از یک دور چرخیدن در پیست‌های سرعت بالا نیازی به تعویض لاستیک ندارند تا تکنسین‌ها در کوتاه‌ترین زمان این کار را انجام دهند. لاستیک‌های هوشمند در این خودروها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به صورت خودکار و بدون دخالت انسان می‌توانند مشکلات خود را برطرف کنند و پارگی‌هایی که روی سطح آنها به وجود آمده است را به صورت خودکار می‌پوشانند. همچنین این امکان وجود دارد تا نسل آتی خودروها انرژی الکتریسیته ذخیره شده در خودروی دیگر را به سرقت ببرند و بر این اساس اگر حین مسابقه دو خودروی برقی در فاصله بسیار اندکی از یکدیگر قرار بگیرند، اتومبیل می‌تواند انرژی ذخیره شده در باتری‌های خوروی مقابل خود را سرقت کند.

تفکر «فرمول یک» مک لارن در 2050(+عکس)

این اتومبیل‌ها از نظر ظاهری هم تفاوت‌های محسوسی را با امروز شامل می‌شوند و صندلی سرنشینان در منتهی علیه گوشه‌ها تعبیه می‌شود تا ثبات و شتاب بیشتر خودرو فراهم شود. با این وجود صندلی‌ها در فاصله اندکی از یکدیگر قرار دارند تا قدرت مانورپذیری خودرو افزایش یابد.

تفکر «فرمول یک» مک لارن در 2050(+عکس)

کابین خودرو به گونه‌ای طراحی می‌شود که می‌تواند قدرت وزش باد حین حرکت با سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل کند و امکان ورود باد به داخل کابین وجود ندارد. بنابراین تصوری که هوادران امروزی از شکل ظاهری اتومبیل‌های فرمول یک دارند به طور کامل تغییر خواهد کرد. مک‌لارن بر این باور است که مردم در آینده هم تمایل دارند در جریان مسابقات اتومبیل‌ سواری تاثیر انسان را در پیست‌ها مشاهده کنند و تمایلی به مسابقه اتومبیل‌های پرسرعت خودران ندارند. بر این اساس نسل آینده خودروهای مسابقه‌ای هم نیاز به حضور راننده خواهند داشت و البته در این خودروها مدارهای به کار رفته است که می‌تواند حالات روحی و احساسات راننده را تشخیص دهد و سپس نمایشگرهای مخصوص در خارج از اتومبیل با رنگ‌ قرمز نشان می‌دهند که راننده عصبانی است، یا اینکه با رنگ‌های زرد و سبز مشخص می‌کنند که او در شرایط روحی بهتری قرار دارد و در نهایت می‌تواند کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد.

تفکر «فرمول یک» مک لارن در 2050(+عکس)

هم اکنون انواع مختلف سیستم‌های هوشمند و حسگرهای مخصوص تشخیص حالات روحی راننده در نسل جدید خودروها ارایه می‌شود و ایده اصلی مک‌لارن این است که در آینده اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید در یک نمایشگر مجزا تحلیل شود تا به راننده کمک شود که کنترل بهتری روی خود داشته باشد. مک‌لارن بر این باور است که این سیستم‌های تحلیل احساسات و حالات روحی راننده را می‌توان در قالب ابزارهای تعاملی دو طرفه بین راننده و دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کنترل کرد.

با اینکه در نسل آتی اتومبیل‌های فرمول یک راننده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند، ولی مک‌لارن پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۵۰ میلادی اتومبیل‌های مسابقه‌ای سیستم کامل خودران را هم در اختیار دارند، به طور کامل مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کنند، موتور آنها مبتنی بر شرایط مسابقه و توان اتومبیل‌های پیرامون خود را تطبیق می‌دهد و فناوری‌های هوشمند همه بخش‌ها از جمله داخل کابین، شاسی و … را تحت کنترل خود می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا