بازگشت حس بویایی با کاشت الکترود

دانشمندان موسسه چشم و گوش ماساچوست از ساخت الکترودی خبردادند که می‌تواند به افرادی که حس بویایی‌شان را از دست دادند کمک کند.

موبنا – «کاشت حلزونی» به افراد ناشنوا کمک می‌کند تا از طریق تحریک الکتریکی اعصاب شنوایی‌شان بتوانند صداهای اطراف را بشنوند، اما چگونه می‌توان به افرادی که حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند کمک کرد؟
براساس گزارش «نیواطلس»، در مطالعه انجام شده توسط دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه چشم و گوش ماساچوست، محققان الکترودهای آندوسکوپ را در حفره‌های سینوسی ۵ مورد آزمایشی، قرار دادند. در ۴۰ آزمایش تشخیص بویایی، تایید شد که همه افراد ۴۳ تا ۷۲ سال توانایی بی‌نقصی در حس بویایی خود داشتند.
این الکترودها برای تحریک اعصاب مرتبط با پیاز بویای در مغز هر فرد استفاده شد. پیاز بویایی بخشی از مغز است که مسئول پردازش و انتقال اطلاعات بویایی از بینی است. زمانی که این اتفاق افتاد، سه شرکت‌کننده بوهای پیاز، ضدعفونی‌کننده‌ها، رایحه‌های ترش و میوه‌مانند را حس کردند. درک این بوها به طور مصنوعی و توسط تحریک‌کننده‌های الکتریکی ایجاد شده است.
طبق این نتایج، در حال حاضر محققان امیدوارند که این کاشت بتواند روزی مولکول‌های مختلف بویایی را در داخل بینی تشخیص داده و با تحریک پیاز بویایی به آنها پاسخ دهد.
این تکنولوژی به طور ویژه برای افرادی است که به دلیل آسیب عصبی یا آنوسمی (از دست دادن حس بویایی) حس بویایی خود را از دست داده‌اند استفاده می‌شود.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا