روش جدید اروپا برای دور زدن تحریم‌های نفتی

اروپایی ها به دنبال تشکیل یک کانال تبادلات مالی با ایران هستند که از طریق آن در وهله اول کالاهای خارج از تحریم و بعد کالاهای تحریمی را مورد مبادله قرار دهند که بنا به نظر برخی از صاحبنظران ممکن است این کانال در کشور فرانسه بنا شود.

موبنا – به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصادی امروز، امیرحسین زمانی‌نیا ،معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت روز گذشته در همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم با بیان این که شعار این همایش یعنی”قشم سرزمین فرصت های طلایی”شعار جالبی است گفت:بی تردید در مورد تحریم ها ومعافیت هایش به سادگی نمی توان سخن گفت، چرا که صحبت در مورد این موضوع با ریسک هایی همراه است ونمی توان آن را کامل تلقی کرد.
وی اضافه کرد:پیش بینی و تحلیلی زمان حال و آینده بخشی از کار ماست و این درحالی است که همه ما منتظریم اروپا درخصوص برجام دست به کار شود چون تا کنون ما حرکت قابل اشاره ای از آنها ندیده ایم.
زمانی نیا ادامه داد:حفظ تعادل استراتژیک مستلزم این است که اروپا اقدامی انجام دهد و روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و هم‌چنین ژاپن، هند و برزیل هم بتوانند نقش خود را در شرایط تحریم و این روابط بین‌المللی جدید که در حال شکل‌گیری است، ایفا کنند.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر این مبحث که همواره برای ما این پرسش وجود دارد که منابع ما چه زمانی تامین می‌شود، گفت: رفتار ترامپ غیرمتمدنانه است و با فرهنگ عمومی دنیا در روابط بین‌المللی جور در نمی‌آید؛ شاید این‌که گفته می‌شود آمریکا در حال افول است، به این معنی است که نفوذ آمریکا در دنیا در حال کاهش است. اروپا عنوان می‌کند مگر ما اسیر جنگی هستیم که آمریکا با ما به این شکل رفتار می‌کند.
این مقام مسئول با بیان این که مشکل امروز آمریکا جمهوری اسلامی ایران است، گفت: البته پرداخت کننده این هزینه ما هستیم و بر همین اساس قرار است با تشکیل یک کانال تبادلاتی و مالی، روابط بانکی خود با اروپا را آغاز کنیم و در این میان اروپایی ها هرکاری می کنند با مانعی برخورد می کنند که نشان از نفوذ عمیق آمریکا دارد.
وی با بیان این‌که در ملاقات‌های خصوصی تاکید شده که منافع استراتژیک اروپا اقتضا می‌کند برجام را حفظ کند، تصریح کرد: مذاکرات کارشناسی برای ایجاد یک کانال پرداخت بانکی بین یک یا دو بانک ایرانی و چند بانک کوچک اروپایی که تعامل کمتری با آمریکا دارند، در جریان است. این کانال در مرحله‌ی اول برای اقلام غیرتحریمی است و از اواسط سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و اقلام تحریم‌ شده را هم شامل می‌شود. معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل ادامه داد: قرار است کانال بانکی مذکور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا کسی موافقت نکرده است اما به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.
زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که کشورهای بزرگ از جمله چین، روسیه، ژاپن، هند، برزیل منتظر هستند تا ببینند کانال پرداخت اروپایی به چه صورت کار می‌کند، گفت: این کشورها می‌خواهند مطمئن شوند که از تحریم‌ها مصون خواهند بود. این کشورها به صورت روزانه با اتحادیه اروپا در تماس هستند.
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به این‌که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران معافیت داده است، گفت: اگر جان بولتون وزیر خزانه داری آمریکا قادر بود آن‌طور که دلش می‌خواهد رفتار کند، بدون توجه به قیمت بنزین در آمریکا معافیت نفتی را به هشت کشور نمی‌داد.
وی همچنین اشاره کرد: رفتار بولتون برای ما کاملا آشناست و ما سی سال است که به رفتار غیر دیپلماتیک او عادت داریم و می دانیم که وی نزد همه سفرا و مقامات شخصیت منفوری بود.
زمانی نیا در عین حال تاکید کرد که استزاتژی های نفتی کشور ما باعث این معافیت شد و امریکایی ها طوری القا کردند که گویی چنین معافیتی توسط آنها انجام شده است.
معاون وزیر نفت با اشاره به این که بنزین در آمریکا یک فرآورده استزاتژیک است و هرگونه افزایش قیمتی در آن با واکنش عموم مردم روبرو می شود گفت:در حال حاضر بین ایران و آمریکا یک جنگ تمام عیار اطلاعاتی و روانی درگرفته است و آنها هم مانند ما هرگز در رسانه ها از رویکردهای خود به روشنی صحبت نمی کنند چون هر اطلاعاتی که ما بدهیم، آن‌ها استفاده می‌کنند و هر اطلاعاتی که آن‌ها بدهند، ما استفاده می‌کنیم و اینکه این موضوع تا کی ادامه پیدا خواهد کردبستگی تغییرات ماهوی روابط بین المللی دارد.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا