سود ۵ برابری صادرات برق نسبت به فروش داخلی

یک مقام مسئول در وزارت نیرو، سود صادرات برق را ۵ برابر فروش داخلی اعلام کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی با افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق، می‌تواند در مسیر صادرات به کشورهای همسایه گام بردارد.

موبنا – به گزارش خبرنگار اعزامی”روزنامه امروز” به تبریز، ناصر معینی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه حرارتی تبریز برگزار شد، با اشاره به وابستگی ۱۰۰ درصدی کلیه جوامع به تولید برق گفت: به طور متوسط برای تولید هر کیلووات برق ۱۵۰۰ دلار هزینه می‌شود.
وی ظرفیت تولید برق در نیروگاههای تحت مدیریت این شرکت را که متولی تأمین برق در شمال غرب کشور محسوب می‌شود، ۱۵۵۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: نیروگاه‌های تبریز، سهند و بناب، صوفیان، نیروگاه دیزلی اردبیل و مغان وظیفه تأمین حدود ۳٫۲ درصد برق مصرفی کشور را به عهده دارد.
معینی حفظ و پایداری مستمر تولید برق نیروگاه را برای رسیدن به هدف صادرات به کشورهای همسایه، ضروری ارزیابی کرد و افزود: قیمت فروش داخلی برق ۲ سنت و قیمت صادراتی آن ۱۱ سنت محاسبه می‌شود، این در حالی است که هم اکنون ظرفیت تولید فعلی برق در این استان سر به سر با مصرف داخلی است و اجازه صادرات را نمی‌دهد، بنابراین امیدواریم با نصب نیروگاههای جدید و افزایش ظرفیت تولید برق، در آینده نزدیک ۱۰ هزار مگاوات برق صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی اتصال شبکه برق دو کشور به یکدیگر را نیازمند اتکا به تأمین مطمئن و مستمر برق عنوان و خاطرنشان کرد: تیمی در وزارت نیرو پیگیر این موضوع هستند تا با اعتمادسازی ظرفیتهای صادرات برق به کشورهای همسایه فراهم شود.
وی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی در سال گذشته بیان کرد: علی رغم مشکلاتی که سال گذشته در تأمین برق به وجود آمده بود، این شرکت با افزایش ۱۳٫۹ درصدی تولید برق نسبت به برنامه تکلیفی خود، بخشی از کاهش تولید نیروگاههای برق آبی را جبران کرد و خوشبختانه هیچ گونه خاموشی در استان تجربه نشد.
معینی درخصوص برنامه‌های توسعه‌ای پیش روی این منطقه نیز گفت: تا دو هفته آینده نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سهند و بناب کلنگ زنی خواهد شد که دوستدار محیط زیست است و کمترین مصرف آب را (کمتر از ۵ لیتر در ثاینه) خواهد داشت، همچنین بخشی از نیروگاه سیکل ترکیبی هریس تا تابستان سال آینده به بهره برداری می‌رسد. نیروگاه تبریز نیز می‌تواند در صورت اجرای طرحهای توسعه‌ای هزار مگاوات به شبکه برق سراسری تزریق کند.
مدیرعامل شرکت متولی تأمین برق در شمال غرب کشور با اشاره به ظرفیت ۷۵ هزار مگاواتی تولید برق در ایران گفت: ایران جزو ۱۴ کشور اول دنیا در تولید برق محسوب می‌شود و سهم نیروگاههای حرارتی در این موضوع قابل توجه است.
وی با تأکید بر نیاز به فرهنگسازی برای مصرف بهینه برق در کشور، تأمین مستمر برق در کشور را نیازمند فعالیت مداوم، شبانه روزی و مستمر کارکنان عملیاتی این بخش عنوان کرد و گفت: تعمیرات نیروگاههای استان در سال گذشته با ثبت زمانی کمتر از ۱۵ ساعت، رکورد بی نظیری را بر جای گذاشت.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا