توسعه اینترنت ۵G سلامتی انسان را تهدید می‌کند؟

دانشمندان بسیاری در جهان به تازگی برگ جدیدی از توسعه نسل پنجم اینترنت همراه را رو کرده‌اند و آن نیز خطراتی است که برای سلامتی انسان و حیوانات بوجود می‌آورد.

موبنا – در یک سال اخیر تلاش اپراتورهای مخابراتی و غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G شدت گرفته و هریک از آنها در تلاشند تا با همکاری شرکت های مخابراتی مناطق مختلف جهان وارد همکاری و مذاکره شوند.

این در حالیست که به تازگی گزارش‌های متعددی از سوی جامعه بین المللی و دانشمندان فعال در حوزه فناوری منتشر شده است که با تشریح دقیق جزییات و علت به بررسی معایب و مضرات راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه پرداخته‌اند.

در این گزارش آنها خاطرنشان کرده‌اند که تکنولوژی ۵G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند. به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. افزایش رشد و تکثیر سلولی

۲. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

۳. آسیب های ژنتیکی

۴. تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل

۵. اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی

۶. اختلالات عصبی و مغزی

۷. تاثیرات منفی بر محیط زیست

در این گزارشات جامع بالغ بر ۱۸۰ نفر از دانشمندان از بیش از ۳۵ کشور جهان این اطلاعات را تایید کرده و ۲۳۰ نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز از جامعه بین المللی درخواست کرده اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر کرده و در صورت لزوم، برخی از فناوری های بکاررفته در آن را تغییر داده و یا اصلاح کنند.

آنها علاوه بر این توصیه های دیگری نیز کرده اند که می توان از مهمترین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

۱. زنان باردار و کودک ها باید در برابر این امواج محافظت شوند

۲. شرکت های تولیدکننده موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی باید تکنولوژی های امنی را به تولید و عرضه برسانند

۳. مناطق سفید (بدون حضور این امواج) در سطح شهر وجود داشته باشد و مردم از آن مطلع شوند

۴. شهروندان باید از معایب و مزایای فناوری مذکور آگاه باشند

۵. دستورالعمل و مققرات بسیار سخت گیرانه تری برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G وضع و اعمال شود

حال این سوال برای بسیاری از کاربران و شهروندان ایجاد می شود که چرا با این اوصاف، بسیاری از غول های تکنولوژی همچنان به دنبال توسعه فناوری مذکور هستند و باید در پاسخ به آنها گفت که پیشرفت شهری و درآمدزایی را می توان علل اصلی تلاش غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت همراه عنوان کرد چراکه آنها بدین ترتیب قادر خواهند بود به توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رایانش ابری و خدمات کلاد و همچنین ارائه محصولات جدیدی که از این فناوری پشتیبانی می کند، بپردازند و این امر کاربران، دولت ها و شهروندان را مجبورخواهد کرد به منظور پا به پا حرکت کردن با سایر جهان و انجام فعالیت های موردنیاز خود، از این محصولات و فناوری پشتیبانی کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا