آلوده کنندگان رود کارون سهم خود را بپردازند

حالا زمانی است که می توان به روشنی گفت سد گتوند به هیچ وجه عامل شوری آب رود کارون نیست و این واقعیت در آخرین بازدید نمایندگان رسانه ها از این سد و مسیر رود کارون مشخص شده است واینک معلوم شده که آلاینده های این رودخانه از محل های دیگری آغاز می شود و بی شک آلوده کنندگان آب کارون باید جبران مافات کنند و سهم خود را بابت این آلایندگی بپردازند.

موبنا – به گزارش خبرنگار ما مسولان ارشد شرکت منابع آب و نیرو ایران در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در یک نشست خبری در آخرین گزارش های وضعیت پروژه های این شرکت در حوزه آبی و برقی را به خبرنگاران ارائه دادند.
بنا به این گزارش مرادی به تشریح وضعیت مالی شرکت پرداخت و گفت: بودجه سال ۹۷ شرکت ۸ هزار میلیارد تومان مصوب شده که تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
وی افزود: حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، صکوک و اسناد خزانه اسلامی نیز به این شرکت برای اجرای طرح‌ها اختصاص یافته که بخشی از آن عملیاتی شده است.
مرادی در زمینه بدهی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز گفت: دو هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکاریم که با محاسبه جریمه دیرکرد آن باید ۶ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کنیم که با استفاده از ظرفیت های تبصره ۵ سعی در تهاتر و تسویه آن خواهیم داشت.
سرپرست شرکت در ادامه با اشاره به لزوم صادرات دانش فنی به کشورهای همسایه گفت: در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عمان، گرجستان، ارمنستان و کوبا مذاکره‌هایی به عنوان تسهیل کننده بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم و به عنوان نمونه در حال مذاکره برای اجرای یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در عمان هستیم.
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تا پایان امسال همه ۱۲ طرح در حال اجرا در این شرکت به پایان می رسد .
وی در زمینه تاثیر تحریم ها در اجرای طرح ها نیز گفت: قبلا نیز این شرایط را تجربه و از آن عبور کردیم و در تحریم های جدید از طریق خطوط­ LC اروپایی که باز می شود از تحریم ها عبور می کنیم و مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود.
مرادی درخصوص سد بختیاری که بلندترین سد کشور است نیز گفت: با توجه به روند بارش های ۱۵ سال اخیر ارتفاع این سد از ۳۱۵ متر به ۲۷۰ متر کاهش یافت که این موضوع موجب شد تا از برنامه کمی عقب افتادیم اما بحث فاینانس طرح تمام شده و آماده اجراست.
وی افزود: تونل انحراف و راههای این طرح نیز اجرا شده است.
مرادی گفت: پیش تر برای فاینانس سد بختیاری با کشور کره و ژاپن مذاکراتی انجام شده بود اما به دلیل وجود شرایط خاص تحریم نتوانستیم از فاینانس این کشورها استفاده کنیم و هم اکنون چین طرح سد بختیاری را فاینانس کرده است.
مرادی گفت: هم اکنون ۱۵ درصد ظرفیت نصب شده کشور مربوط به نیروگاه های برق آبی است و طرح های بزرگ آبرسانی علاوه بر ساخت سد نیز جزو فعالیت های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
بوده است.
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عمان، تاجیکستان و کوبا مذاکره هایی به عنوان تسهیل کننده بخش خصوصی داشتیم و قرار است نیروگاه تلمبه ذخیره ای در کشور تاجیکستان اجرا کنیم.
این گزارش حاکی است عیسی بزرگ زاده معاون فنی پژوهشی شرکت توسعه منابع آب نیرو نیز در پاسخ به این پرسش روزنامه امروز که حال که با بازدیدهای میدانی اهل رسانه مشخص شده است که علت شوری رود کارون سد گتوند نیست ، چرا این شرکت در رفع اتهام از خود تلاش قابل توجهی به عمل نمی آورد گفت:بطور کلی باید بگویم ما آدم هایی فنی در یک مجموعه عمرانی هستیم و از حواشی پرهیز می کنیم و معتقدیم اینک که مجامع دانشگاهی نیز بی تقصیری سد گتوند در شوری آب رود کارون را تایید کرده اند، لازم است رسانه ها خود مقصران اصلی این مشکل را اعلام کنند و آلوده کنندگاناب نیز باید سهم خود از این آلایندگی را
بپردازند.
بنا به این گزارش در این نشست همچنین گفته شد: دو فاز توسعه گتوند جزو طرح هایی است که با پیمانکار داخلی به مرحله مذاکره شده است وچنانچه بانک عامل و پیمانکار مشخص شود این طرح به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات اجرایی خواهد شد.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا