این فناوری ۶ سال زودتر از پزشکان آلزایمر را تشخیص می‌دهد!

زمانی که یک الگوریتم روی یک مجموعه مستقل کوچک اسکن شده در مغز انسان آزمایش شد، محققان دریافتند که می‌توانند شش زود زودتر از روش‌های کنونی که پزشکان مورد استفاده قرار می‌دهند احتمال بروز بیماری آلزایمر در فرد را تشخیص دهند.

موبنا – یک الگوریتم بسیار قوی طراحی شده مبتنی بر فناوری یادگیری عمیق ارایه شده است که می‌تواند با اسکن کردن تصاویر و بررسی‌های موثر، شش سال زودتر از روش‌های فعلی که برای تشخیص آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرند این بیماری را تشخیص دهد و از پزشکان سریع‌تر عمل کند. این بررسی جدید بخشی از یک فعالیت گسترده محسوب می‌شود که بر اساس آن محققان از فناوری یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوهای بسیار کوچک در تصاویر پزشکی پیچیده استفاده می‌کنند و پزشکان انسانی قادر به تحلیل این الگوها نیستند.

یکی از ابزارهای دقیق که در حال حاضر برای تشخیص بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی اسکن تصویری مغز است که با نام «۱۸-اف-فلورودئوکسی‌گلوکز پی‌ای‌تی اسکن» یا به صورت اختصاری FDG-PET شناخته می‌شود. این اسکن به صورت سنتی برای شناسایی انواع مختلف سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی در سال‌های اخیر پزشکان از آن برای شناسایی آلزایمر و چندین بیماری دیگر مرتبط با زوال عقل هم استفاده کرده‌اند.

این تحقیق جدید الگوریتم مبتنی بر فناوری یادگیری ماشینی را روی بیش از ۲۱۰۰ تصویر مغزی به دست آمده از اسکن FDG-PET مورد استفاده قرار داد. در حالی که پزشکان انسانی با دقت فراوان تصاویر این اسکنر را ارزیابی می‌کند، ولی «جائه هو سون» یکی از مدیران این گروه تحقیقاتی توضیح داد که فناوری جدید یادگیری عمیق این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان الگوهای بیشتری را در این تصاویر شناسایی کرد و از داده‌های تصویری، اطلاعات بهتری به دست آورد.

این فناوری ۶ سال زودتر از پزشکان آلزایمر را تشخیص می‌دهد!

او در این خصوص گفت: «تفاوت‌های موجود میان الگوهای جذب گلوکز در مغز انسان بسیار کوچک و نامحسوس است. مردم برای جست‌وجو و کشف معیارهای خاصی از بیماری بسیار فعال هستند. ولی تغییرات متابولیکی باعث ایجاد الگوهای بسیار ظریفی شده است که انسان به تنهایی و بدون کمک گرفتن از فناوری نمی‌تواند آنها را شناسایی کند».

زمانی که یک الگوریتم روی یک مجموعه مستقل کوچک اسکن شده در مغز انسان آزمایش شد، محققان دریافتند که می‌توانند شش زود زودتر از روش‌های کنونی که پزشکان مورد استفاده قرار می‌دهند احتمال بروز بیماری آلزایمر در فرد را تشخیص دهند. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد این روش تحقیق کاملا درست پیش‌بینی کرده است و در این معیار، الگوریتم جدید یادگیری عمیق به میزان قابل توجه از پزشکان بهتر عمل کرده است.

در حالی که دیگر گروه محققان نتایج به دست آمده از این بررسی ها را تحسین کردند، بسیاری از آنها با احتیاط در این مورد صحبت می‌کنند و پیشنهاد کرده‌اند برای تایید اعتبار نتایج نهایی بهتر است آزمایش‌های بالینی بیشتری انجام شود.

«جان هاردی» از کالج لندن در این خصوص گفت: «این یک مجموعه بسیار کوچک از داده‌ها است که فقط برای گروه ۴۰ نفری بیماران مورد استفاده قرار گرفته است. ما در این فرآیند داده‌های بسیار کوچک را در اختیار گرفتیم و هنوز نمی‌دانیم که این روش را چطور می‌توانیم برای همه مردم مورد استفاده قرار دهیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا